ID : 1086334
حجت الاسلام قاسم اردکانی در ششمین شب از عزاداری دهه اول صفر؛

ولایت ولی خدا منشأ عزت مؤمنین و قدرت معنوی جامعه است


حجت الاسلام قاسم اردکانی گفت: ولی خدا قدرت‌ جامعه را به قدرت معنوی تبدیل می‌کند و باعث می‌‌شود، جامعه از تحریم‌ها، تهدیدها، بمب‌های هسته‌ای، اسرائیل‌ها و سلفی‌ها و .. اصلاً نهراسد.

به گزارش یزد رسا به نقل از دارالذکر، در شمشمین شب از مراسم عزاداری دهه اول صفر هیأت انصار ولایت، حجت‌الاسلام والمسلمین قاسم اردکانی در تبیین مفاهیم شعار «هیهات مناالذله» با موضوع «رابطه ولایت و عزت» به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجت الاسلام اردکانی در ابتدای سخنان خود ضمن بیان آیه 15 سوره فاطر (يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ) این مقدمه را عنوان کرد که: از مبنایی‌ترین و اساسی‌ترین نکات در رابطۀ ما با خدا این است که ما نسبت به خدا دچار فقر ذاتی و محض هستیم و هیچ چیز از خودمان نداریم و این خداوند است که غنی مطلق است و هیچ نیازی به ما ندارد.

وی در ادامه افزود: یکی از آن فیوضاتی که خداوند باید به ما بدهد و ما از خودمان نداریم، عزت است. البته عزت به معنای رایج در جامعه ما که همان احترام کردن می‌باشد نیست. بلکه عزتی که در روایات و آیات آمده، به معنای یک شخصیت عظیم نفوذناپذیر و شکست‌ناپذیر است که مورد احترام‌بودن هم جزئی از آن است و این عزت از آن خداست.

سپس حجت‌الاسلام اردکانی بیان داشت: زمانی عزت خدا در وجود ما تجلی می‌‌کند که ما ولایت الهی را بپذیریم. در این صورت است که انسان مظهر صفات الهی می‌شود.

وی با توجه به این فرمایش از امام صادق(ع) که: خداوند اختیارِ برنامه‌ها و کارهای مؤمن را به دست خودش داده اما این اختیار را به او نداده که خودش را ذلیل کند و عزتش را زیر پا بگذارد، گفت: مؤمن آینه تجلی عزت خداست و چون عزت مؤمن، عزت خداست، بنابراین حق ندارد خودش را ذلیل کند و ذلت بپذیرد و باید این عزت را حفظ کند.

حجت الاسلام قاسم اردکانی در ادامه بیانات خود گفت: نه تنها عزت مؤمن از طریق پذیرش ولایت خداست، بلکه عزت جامعه اسلامی و جامعه مؤمنین هم از طریق پذیرش ولایت خدا که واسطه آن پذیرش ولایت ولی خدا است به دست می آید. وی گفت: اگر مؤمنین می خواهند عزیز باشند، باید عزت را از رسول خدا یا امام بگیرند یا از نائب ولی خدا مثلاً مسلم در کوفه، یا ولی فقیه در زمان غیبت. بنابراین ولایت ولی خدا منشأ عزت مؤمنین است.

وی در ادامه اظهار داشت: پذیرش ولایت ولی خدا از سه طریق عزت را در جامعه محقق می‌کند: 1- از طریق تجلی عزت نفس در تک تک مؤمنین؛ که صفت عزت در مؤمنین به خاطر پذیرش ولایت خدا از طریق پذیرش ولایت ولی خدا، در آنها تجلی می‌‌شود. 2- از طریق وحدت؛ که ولی خدا نظم می‌دهد، تفرقه را از بین می‌‌برد و با ایجاد همدلی دلها را همسو و هماهنگ و همرنگ می‌کند. لذا دشمن نمی‌تواند نفوذ کند و عزت از طریق این وحدت به دست می‌آید. 3- از طریق ناامیدکردن و خوارکردن دشمنان؛ که ولایت ولی خدا باعث ناامیدی دشمنان می‌شود.

سخنران جلسه، در ادامه به قدرت معنوی که ولی خدا در جامعه می‌‌گذارد اشاره کرد و گفت: ولی خدا قدرت‌ جامعه را به قدرت معنوی تبدیل می‌کند و باعث می‌‌شود، جامعه از تحریم‌ها، تهدیدها، بمب‌های هسته‌ای، اسرائیلی‌ها و سلفی‌ها و... اصلاً نهراسد.

حجت‌الاسلام اردکانی در پایان سخنان خود این نکته بسیار مهم را خاطر نشان کرد که: اگر کسی ولایت ولی خدا را نپذیرد و خارج شود، نمی‌تواند ادعای استقلال کند. بگوید بی‌طرفم، نماز و قرآن می‌خوانم و به احکام  عمل می‌کنم و کاری به این مسائل ندارم. نمی‌شود اینگونه گفت، چرا که طبق آیه «اللّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُواْ يُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ»، خداوند ولی کسانی است که ایمان آوردند، آنها را از تاریکی‌ها به نور هدایت می‌کند و اگر کسی از ولایت ولی خدا خارج شد «وَالَّذِينَ كَفَرُواْ أَوْلِيَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ...»، چه بخواهد، چه نخواهد تحت ولایت شیطان می‌رود.

وی در ادامه افزود: نمی‌شود عزت را غیر از طریق ولایت خدا از طریق دیگری کسب کرد. مثلا با برگشت چند میلیارد پول بلوکه شده و راه افتادن بازار خودرو و ارزان‌شدن فلان و فلان و... -که البته اگر این کارها بشود، خوب است- ولی با این‌ها نمی‌شود عزت را کسب کرد.

حجت الاسلام قاسم اردکانی سپس چنین مثال زد: عبدالله بن عمر (پسر خلیفه دوم) با امام علی(ع)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیعت نکرد و در آخرین سال‌های عمرش مجبور شد با فرد نحسی چون حجاج‌بن یوسف بیعت کند و یا منافقین که حرف امام (ره) را که فرمود: «ولایت فقیه باید باشد تا دیکتاتوری برود»، نپذیرفتند و بعد از اغتشاش و فرار، در پادگان اشرف که مثل زباله دانی بود در عراق به سر بردند و بعدها از عراق بیرونشان کردند و اکنون سرگردان هستند. از آن طرف کسی که ولایت طاغوت را رها کند و تحت ولایت ولی خدا قرار گیرد، اگر در عمق و قعر تاریکی‌ها باشد، خداوند به واسطه ولی خدا دستش را می‌‌گیرد و به اوج نور می‌‌برد، مانند حر بن یزید ریاحی.




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.