چالشهای حضوری شدن دانشگاهها برای دانشجویان غیربومی استان یزد
یزدرسا گزارش میدهد، بیش از دو سال شیوع کرونا در جهان میگذرد و همچنان در مسیر نابودی بشریت حرکت میکند و با کشتهها و مبتلایان زیاد، خیال پایان ندارد.
این دو سال شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی با تغییرات بسیاری روبهرو بود و اثرات منفی خود را بر جوامع بشریت گذاشت.
یکی از مهمترین بخشهایی که کرونا بر آن اثرات بهشدت منفی گذاشت، بحث تحصیل دانشجویان و دانش آموزان بود که از حضوری به غیرحضوری و آنلاین تغییر روش در نحوه آموزش داد و همین مسئله باعث افت شدید تحصیلی در سطح کشور شد.
در کنار افت شدید تحصیلی پیشآمده برای دانش آموزان، بسیاری از خانواده در این نوع آموزش (غیرحضوری) با چالشهای زیادی مواجه شدند، بهگونهای که در همان ماههای ابتدای آغاز طرح آموزش آنلاین اثرات خود را نشان داد ولی به هر سختی که بود به علت شرایط نامساعد کرونایی، این وضعیت سخت را تحمل کردند تا فرزندشان با این ویروس خانمانسوز درگیر نشود.
«واکسن کرونا» و «آموزش حضوری» اولویتهای دولت سیزدهم
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام این دولت بر بحث واکسیناسیون و اولویت قرار دادن آن، در مدت کوتاهی آمارهای واکسیناسیون کشور به بالاترین حد خود رسید و همین مسئله بحث آموزش حضوری در مدارس و دانشگاهها را مطرح کرد تا دانش آموزان و دانشجویان بیشازپیش با افت تحصیلی و مشکلات بعدی مواجه نشوند.
در نیمه دوم سال گذشته بارها از سوی مسئولان ارشد کشور اعلام شد که آموزش حضوری بهزودی آغاز خواهد شد و خانوادهها و مسئولان آموزشی استانها برای اجرای هر چه بهتر این طرح که دو سال روی زمین مانده بود، آمادگی داشته باشند اما این بحث خیلی در استانها جدی گرفته نشد به طوری که همه در این تصور بودند که آموزش حضوری حداقل برای سال آینده خواهد بود و امسال اجرایی نخواهد شد.
اما تصمیم دولت برای برگزاری کلاسها به صورت حضوری جدی بود و با شروع سال جدید، اعلام شد که مدارس پس از پایان تعطیلات شاهد حضور دانش آموزان خواهند بود و هیچ مدرسهای حق برگزاری کلاسهای آنلاین را ندارد.
چالشهای حضوری شدن دانشگاهها برای دانشجویان غیربومی
از طرفی دانشگاهها نیز به دانشجویان خود اعلام کرده بود که باید آماده آموزش حضوری شوند ولی زمان آن را دقیق مشخص نکرده بودند و همین مسئله چالشهایی را برای دانشجویان غیربومی استان به وجود آورد.
در این خصوص گفتگویی را با چند نفر از دانشجویان غیربومی که در دانشگاههای استان یزد در حال تحصیل هستند انجام دادیم تا از مشکلات آنها در زمان آموزشهای حضوری مطلع شویم.
ایکاش تا پایان این ترم دانشگاهها غیرحضوری بود
یکی از این دانشجویان که خارج از استان یزد زندگی میکند با بیان اینکه مطمئناً بهترین روش آموزش، آموزش حضوری است، گفت: طبیعتاً برای یادگیری بهتر دروس باید آموزشها به صورت حضوری برگزار شود ولی برای افرادی که خارج از استان یزد زندگی میکنند این مسئله در حال حاضر بسیار دشوار است چون به یکباره اعلام کردند که باید در کلاسهای درس شرکت کنیم و آموزشهای آنلاین دیگر در دسترس اساتید و دانشجویان نخواهد بود.
این دانشجو اضافه کرد: کل کلاس درس ما تا پایان ترم یک ماه و نیم بیشتر نیست و بهتر بود که دانشگاهها را در این ترم غیرحضوری میکردند تا مشکلی برای افرادی مثل من که چهار سال هزینه و تلاش کردم تا بتوانم مدرک تحصیلی دریافت کنم، پیش نیاید.
نیازمند مساعدت مسئولان دانشگاههای استان هستیم
از دیگر دانشجویان محصل در استان یزد که در یکی از شهرستانهای استان زندگی میکند، وضعیت حضور خود در یزد را چنین شرح میدهد که الان در وضعیت کاری و خانوادگی نیستم که به یکبار بخواهم برای شرکت در کلاسهای حضوری در مرکز استان حضور پیدا کنم.
وی ادامه میدهد که در حال حاضر نیازمند مساعدت مسئولان دانشگاههای استان هستیم تا بتوانیم این ترم را بدون مشکل سپری کنیم و برای ترمهای بعد برنامهریزی لازم را انجام دهیم.
میتوان یک ماه و نیم باقی مانده را غیرحضوری کرد
عدم اطلاع رسانی دقیق و نبود زیرساختهای لازم از مهمترین مشکلاتی است که دانشجویان غیربومی محصل در استان یزد با آن مواجهاند و اگر فکری به حال آنها نشود مشخص نخواهد بود که چهار سال تلاششان به چه شکل پیش خواهد رفت، پس با این تفاسیر میتوان بهگونهای برنامهریزی شود که تا پایان این ترم، دانشجویان آموزش غیرحضوری را ادامه دهند و در ترمهای بعد به شکل منسجم و برنامهریزی آموزشهای حضوری را دنبال کنند تا دانشجویان بومی و غیربومی مشکلی نداشته باشند.
لازم به ذکر است با اعلام دانشجویان و برای جلوگیری از بروز مشکلات، از بردن نام آنها خودداری شد.
گزارش: محمد جواد خاکپور