چرا وزارت علوم باید یک سال و نیم بدون سکاندار باشد؟/ دولت اراده جدی برای اصلاح وضعیت و ارتقای رتبه علمی کشور ندارد
به گزارش یزد رسا، مجمع عمومی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد روز گذشته پس از برگزاری اولین مجمع خود بیانیهای را مطرح کردند که متن این بیانیه به شرح زیر است:
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد به عنوان تشکلی مستقل و آرمانگرا که وظیفهٔ خود را نیروسازی در طراز انقلاب اسلامی میداند، با برگزاری مجمع عمومی به بررسی مسائل روز دانشگاه، دانشجویان، سیاست خارجه و عملکرد خود پرداخت.
شرایط کلی جامعهه ایران و بخصوصا آنچه از این شرایط مورد توجه دانشجویان است بیشتر متوجه رشد اقتصادی، رشد علمی و روند مذاکرات هستهای است و سوال اکثریت جوانان این است که چرا دولت و دولتمردان آن به جای نشان دادن و اولویت دادن به طرح و کارنامههای اجرایی وزارت خانههای اقتصادی و علمی دولت و پرده برداری و تجلیل از طرحهایی که باعث ایجاد اشتغال، رفع مشکل مسکن، ایجاد شرایط تحصیلی ارزان، افزایش ارتباط دانشگاه با نهادهای اقتصادی و پیش برد سیاست اقتصاد مقاومتی، فقط در کوس سیاست زدگی و کش و قوسهای صوری با مجلس بر وزارت علوم و تنور داغ مذاکرات میکوبد.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد، طی برگزاری اولین مجمع عمومی خود، نتایج بحث و بررسیها در موارد بالا و مواضع خود را در چهار بند اعلام میدارد:
وزارت علوم که یکی از وزارتخانههای حساس کشور است، چرا باید حدود یک سال و نیم بدون سکاندار باشد؟ معرفی پی در پی افراد مسئله دار و مرتبط با فتنه ۸۸ به مجلس شورای اسلامی از یک طرف و در مسئلهای جدید و بیسابقه، معرفی افراد کم سابقه و خارج از صلاحیت اداره اصلیترین وزارت خانه علمی کشور، این شائبه را ایجاد میکند که دولت تدبیر و امید اراده جدی به اصلاح وضعیت و ارتقای رتبه علمی کشور ندارد و مؤید این مسئله، اهمال سقوط رتبه علمی کشور در سال گذشته است؛ بنابراین رئیس جمهور و مشاوران ایشان باید در اسرع وقت نسبت به معرفی شخصیتی علمی و بیحاشیه اقدام و نگرش خود را از کاربرد جناحی و غیر ملی از وزارت علوم تغییر دهند و نسبت به نظرات و رأی نمایندگان ملت احترام گذارند.
رسالت اصلی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران افزایش عمق استراتژیک انقلاب اسلامی در جهان با دو بال صدور انقلاب و حفظ منافع ملی و اسلامی در پهنهه پر فتنه و فریب جهانی است، پیوند زدن معیشت مردم به مذاکرات، استراتژی اشتباهی بوده و هست که اکنون دو پاسخ بیشتر برای آحاد ملت ایجاد نخواهد کرد؛ اولا در صورت عدم توافق در مذاکرات، دیوار اعتماد ملت به تدبیر دولت ترک بر خواهد داشت، در صورتی که دولت محترم توقع ترک برداشتن دیوار سازمان تحریمها را مورد هدف قرار داده بود.
در طول مدت مذاکرات رفتارهای فراوانی از جمله محرم ندانستن ملت، عدم هم افزایی با قوهه مقننه، تماس تلفنی مستقیم، سکوت در مقابل توهینهای مکرر مقامات غربی و نادیده گرفتن نقض مکرر مفاد توافق نامهٔ ژنو توسط طرف غربی، اذهان آحاد ملت را با سوالات و تناقضات فراوان رو به رو کرد.
صحبتهای ظریف در مورد نتایج مطلوب حزبی و سیاسی ناشی از به نتیجه رسیدن توافقات و جملهٔ "توافق بد، بهتر از عدم توافق است"، نکته اعتمادسوز دیگری است که میتواند در صورت تحصیل توافق ایجاد شود.
این تشکل از مسئولان دانشگاه یزد خواستار حل مشکلات صنفی دانشجویان اعم از نابه سامانیهای وضعیت غذا، خوابگاهها، رسیدگی به معیشت کارگران و کارکنان پیمانی و شرکتی دانشگاه است.
یکی از نقاط ضعف اساسی ریاست جدید دانشگاه عدم ارتباط با بدنه دانشجویی و قائل بودن شأنی برتر نسبت به باقی شئون کاری است، در حالت بدبینانه میتوان این تحلیل را داشت که مدیریت جدید از تشنج و اعتراضات دانشجویی که اغلب به دلایل حَقه صنفی ایجاد میشود استقبال کرده و در عین حال ترتیب اثری هم به مطالبات دانشجویان نمیدهد تا جو دانشگاه ملتهب بماند. در صورتی که میتوان با تن دادن به خواستههای معقولانه دانشجویان و رسیدگی قانونی و حسابرسی دقیق اعمال و رفتار شرکتهای طرف قرارداد دانشگاه، خیلی از معضلات را برطرف کرد.
"بیداری دانشجویی" در ابعاد مختلفی بایدها و نبایدهایی را اقتضا میکند و رعایت آنها موجبات تعالی و رشد آحاد دانشجویان و دانشگاه و تأمین منافع آنها میشود. آرمانگرایی به دور از مصلحت اندیشی، صدق و صفا و خلوص، آزادی و رهایی از وابستگیهای گوناگونِ حزبی و سیاسی و نژادی، عدم وابستگی به اشخاص، دفع مظاهری که ازنظر فطرت انسانی زشت است - مثل ظلم، زورگویی، تبعیض، بیعدالتی، دورویی و نفاق – و در نهایت وجود منطق و تفکّر و بینش و تحصیل و میل به فهمیدن و تدقیق در اعمال و رفتار از جمله ویژگیهای گروهها و تشکلهای مفید و زنده و سازنده دانشجویی است.
جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد ضمن استقبال از تاسیس گروههای فرهنگی و سیاسی در دانشگاه، آنها را به رعایت موارد بالا توصیه کرده و برای هرچه نزدیکتر شدن به اصول فعالیت دانشجویی در قاموس انقلاب اسلامی ایران ایشان را به مطالعهٔ کلیدواژه "بیداری دانشجویی" و "منشور پنج مادهای بیداری دانشجویی" ابلاغ شده توسط امام امت به تشکلهای دانشجویی انقلابی دعوت میکنیم.
انتهای پیام/ ع ب