کار ویژه تشکل های دانشجویی مسئله سازی و دردمندکردن مسئولان است
به گزارش یزد رسا،به مناسبت گرامیداشت تاسیس بسیج سازندگی به فرمان رهبر معظم انقلاب همایش آموزشی رسم هجرت با حضور 170 نفر از مسئولین و اعضای گروه های جهادی بسیج دانشجویی پنج شهرستان استان یزد به میزبانی دانشگاه یزد برگزار شد.
مسعود براتی کارشناس مسائل اقتصاد مقاومتی در این همایش دانشجویی به نقش تشکل های دانشجویی در تحقق اقتصاد مقاومتی و ارائه مدل مطالبه گری به سبک دانشجویی در اردوهای جهادی پرداخت.
براتی در جمع دانشجویان اظهار داشت: مباحث جهادی از برخورد با معلو ل ها فراتر می رود و می شود برخورد با علت ها و این نکته مهمی است.
وی با تبین مشکلات و مسائل در اردوهای جهادی گفت: مشکلات آن هایی است که می بینیم و دردمان می آید و مسائل آن چیزهایی است که مشکلات را به وجود می آورد.
این کارشناس مسائل اقتصاد مقومتی با بیان اینکه باید از خود بپرسیم چرا این نقطه از کشور فقیر و مستضعف و علت آن جه بوده است گفت: در اردوهای جهادی باید به سراغ علت ها برویم البته منظور این نیست که کار جهادی باید تعطیل شود بلکه باید باشد و این خودش یک نماد و حرکت است.
براتی اظهار داشت: اردوهای جهادی دستاورد های زیادی دارد به خصوص در حوزه امید دادن به مردم و تقویت رابطه آنان با نظام اسلامی تأثیرگذار است.
وی با بیان اینکه منظور این نیست که اردوهای جهادی باید ساختارش تغییر یابد ادامه داد: فکر آدم جهادی که به اردوی جهادی می رود باید عمیق تر شود برای اینکه این آدم جهادی تا چهل سال دیگر می خواهد در حوزه های دیگر جهادی بماند.
این کارشناس مسائل اقتصاد مقاومتی خطاب به دانشجویان جهادی حاضر در این نشست گفت: تمرکز خود را بر روی مسائل اصلی کشور بگذارید و بعد در فضای دانشجویی فعال شوید؛ اگر این مسائل تبدیل به گفتمان شود اقدامات و پیشرفت های قابل توجهی در کشور صورت خواهد گرفت.
براتی اضافه کرد: در عین حال که به معلول ها پرداخته می شود باید به سراغ علت ها برویم. بچه های جهادی می توانند دید بهتری نسبت به جهت های کلان کشور در رابطه با فقر زدایی محرومیت زدایی، توسعه منطقه ای و دیگر مسائل داشته باشند.
وی گفت: گاهی همه آن چیزی که مشاهده می شود علت نیستند بلکه معلول است زیرا اگر نفهمید انرژی خودتان را صرف معلول ها می کنید.
این کارشناس مسائل اقتصاد مقاومتی ادامه داد: کار ویژه تشکل های دانشجویی مسئله سازی و درد مند کردن مسئولان، اساتید دانشگاه و کسانی که با این مسائل در ارتباط هستند نه ارائه راهکار و این از طریق طرح سئوالات مدون شده در قالب نامه، بیانیه و مطالبه پاسخ از مسئولان و نهادهای مرتبط است.
براتی به آفت های اردوهای جهادی پرداخت و گفت: دنبال سیر و سیاحت در اردوهای جهادیی نباشیم این جور باعث می شود دانش در ذهن شکل نگیرد تا به دنبال علت ها نباشیم.
وی با بیان اینکه مسئله را تبدیل به پروژه های علمی نکنید گفت: فضای دانشجویی برای ارائه راه حل نیست اما می توانید مسئله را بشناسید و می توانید آن مسئله را به مسئله مهم و تأثیرگذار در استان خود و کشور تبدیل کنید.
براتی گفت: گاهی ایراداتی که در توسعه منطقه ای با آن متوجه هستیم برای این است که دید بعضی از مسئولین مشکل محور است نه مسئله محور که این امر سبب شده است بعد از مدتی به اشتباه اقدامات صورت گرفته پی برده شود.
ترابی افزود: در گروه های جهادی مطالبه وجود دارد اما از جنس مشکلات است ولی اگر بتوانید آن مشکل را به یک مسئله برسانید می توانید ذهن مسئولان و دیگران را بیشتر درگیر کنید.
وی گفت: در مناطقی که به اردوهای جهادی رفته اید آن مناطق را رها نکنید برای اینکه باید استمرار داشته باشد تا مشکلات آن منطقه با عنصر تکرار و تذکر کاملاً حل شود.
این کارشناس با بیان اینکه در صورت مرتبط بودن مسائل اساتید و مسئولان دانشگاه را با مسائل درگیر کنید اظهار داشت: دغدغه اساتید صرفاً نباید ارسال مقاله به ISI و شرکت در همایش های بین المللی باشد بلکه شما دانشجویان باید برای آن ها مسئله و دغدغه ایجاد کنید.
براتی ادامه داد: اگر مساله تحریم باشد میتوان از معاونت پژوهشی دانشگاه این سئوال را داشت که چه تعداد از پایاننامه و طرح مطالعاتی به مقابله با تحریم و رفع مشکلات ناشی از آن اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه باید برای ارتباط با رسانه فکر و طراحی کنید گفت: گفتمان سازی از طریق رسانه بسیار اهمیت دارد؛ با به خدمت گرفتن رسانه مسائل مهم مطرح و مسائل حاشیه ای در کشور ضریب پیدا نخواهد کرد تا ان شالله تبدیل به جریان جدی برای توسعه پایدار هر منطقه شود.