ID : 38064958

گرانی نجومی میوه در یزد و نهادهایی که نظارت بر بازار را به هم پاس می‌دهند


مراجعه به برخی میوه‌فروشی‌ها در یزد و مقایسه قیمت ارائه شده با قیمت میدان میوه و تره‌بار نشان از افزایش قیمت 80، 90 درصد و حتی 100 درصد دارد.

به گزارش یزدرسا، گرانی میوه‌های نوبرانه هرچند موضوعی است که هر ساله با آن مواجه هستیم، اما قیمت‌ها امسال به شکلی شدیدتر از سال‌های قبل افزایش داشته است.

متولی اصلی نظارت بر قیمت میوه کیست؟

موضوعی که نشان دهنده عدم نظارت دستگاه‌های مسئول است این در حالی است که به طور دقیق مشخص نیست کدام نهاد مسئول نظارت بر بازار میوه است، به‌طوری‌که وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت هر کدام این موضوع را به دیگری پاس می‌دهند و حتی نقش سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز در نظارت دقیقا مشخص نیست.

نکته قابل توجه اینکه قیمت میوه در استان یزد حتی نسبت به بسیاری از استان‌های دیگر گران‌تر است موضوعی که چند روز قبل استاندار یزد نیز به آن اشاره کرد و گفت: «قیمت میوه در استان یزد نسبت به استان‌های همجوار بالاتر است.»

قیمت میوه در میوه‌فروشی صد درصد گران‌تر از میدان میوه و تره‌بار

در حالی که طبق اعلام مسئولین، میوه‌فروشی‌ها حق دارند میوه را تا 30 درصد بیشتر از قیمت میدان میوه و تره‌بار بفروشند، اما مراجعه به برخی میوه‌فروشی‌ها در سطح شهر یزد و مقایسه قیمت ارائه شده با قیمت میدان میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که در برخی موارد افزایش قیمت 80، 90 درصد و حتی 100 درصد است.

البته برخی از میوه‌فروشی‌ها هم ترجیح می‌دهند حتی قیمت میوه را با افزایش قیمت کمتر از 30 درصد نسبت به قیمت میدان میوه و تره‌بار ارائه کنند و سودشان را از فروش بیشتر و زودتر و و به تبع آن خرابی کمتر میوه برداشت کنند. به طور کلی در میوه‌فروشی‌های مختلف در یزد، یک میوه با یک کیفیت تفاوت قیمت دارد و در مواردی حتی این تفاوت قیمت خیلی زیاد است.

تفاوت قیمت چند برابری یک نوع میوه در میوه‌فروشی

افزون بر این در یک میوه‌فروشی یک میوه بسته به کیفت آن قیمت‌های متفاوتی دارد؛ نکته قابل توجه اما جایی است که در مواردی تفاوت قیمت یک نوع میوه در یک میوه‌فروشی به دلیل آنچه کیفیت آن عنوان می‌شود بسیار زیاد است مثلا مشاهده شده که بین قیمت یک نوع میوه در یک مغازه بیش از 20 هزار تومان فاصله است، یا مثلا قیمت یک نوع میوه در یک مغازه با کیفیت متفاوت حتی تا بیش از سه برابر است.

نکته دیگر اینکه برخی میوه‌های نوبرانه در روزهای آغازین ورود به بازار، قیمت‌های نجومی دارند این در حالی است که گذشت یکی دو هفته و یا حتی چند روز، موجب می‌شود تا قیمت این میوه‌ها به شدت کاهش پیدا کند و برخی از مردم ترجیح می‌دهند از خرید این نوع میوه‌ها در ابتدای ورود به بازار پرهیز کنند تا به مرور بتوانند، با هزینه خیلی کمتری آن را خریداری کنند.

انتهای پیام/




summary-address :
Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.