گزارشی از تخلفات در قراردادهای ساخت پل عابر پیاده در یزد
به گزارش یزدرسا؛ هفتاد و یکیمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد پیش از ظهر امروز با حضور اعضا برگزار شد.
در این جلسه ونوس عامری گزارشی از گروه تحقیق و تفحص شورای شهر در خصوص وضعیت نابه سامان قراردادهای بیلیبوردها و تابلوهای تبلیغاتی در یزد ارائه کرد.
عامری گفت: در پی ارائه لایحه ای در خصوص بهره برداری از تابلوهای تبلیغاتی یک پل هوایی در یزد به صحن علنی شورا به نظر رسید مکانیزم این قراردادها باید مورد بررسی قرار گیرد بنابراین با تصویب شورا گروه تحقیق و تفحص با عضویت بنده و آقایان آزادی،ابوترابی و پاکنژاد تشکیل شد.
وی افزود: با بررسی های صورت گرفته از 5 شرکت سازنده پل های مکانیزه هوایی عابر پیاده با تخلفات گسترده ای روبرو شدیم که آن ها را به سه قسمت؛ تخلفات مربوط به عدم اجرای مقررات در قراردادها ،تبیعیض بین شرکت ها در اجرا و مغایرت قراردادها در اجرا و مصوبات شورای شهر تقسیم بندی کردیم.
عامری در تشریح تخلفات مربوط به عدم اجرای مقررات در قراردادها اظهار داشت: سه شرکت که قرارداد ساخت 5 پل را بر عهده داشتند قبل از تکمیل پل اقدام به بهره بردای تبلیغاتی از پل کرده و یا دو شرکت دیگربیشتر از فضای مندرج در قرارداد از فضای تبلیغاتی بهره برده اند و در موردی دیگرمی توان به انتخاب ناظر در روزهای پایانی ساخت برخی پل ها اشاره کرد که این گونه اقدامات با جان مردم بازی خواهد کرد.
خزانه دار شورای شهر یزد در خصوص وجود تبعیض بین پیمانکاران هم گفت : یکی از تبعیض هایی که بین شرکت های سازنده پل صورت گرفته این است که یکی از این شرکت ها قرار بوده پل را با پله های برقی بسازد اما این شرکت چنین اقدامی صورت نداده و بهره برداری تبلیغاتی خود را هم کرده است اما در مقابل از یک شرکت دیگر خواسته شده از وسایل استاندارد استفاده کند که سازمان استاندارد هم چنین استانداردی را ندارد و حالا این مسئله باعث تنش بین این پیمانکار و شهرداری شده است.
عامری افزود: یکی دیگر از نمونه تبعیض ها این است که قرارداد پیمانکاری را به دلیل عدم همکاری به موقع فسخ می کنند که طی آن قرارداد این شرکت ملزم به ساخت دو پل مکانیزه به ارزش 4 میلیارد تومان و استفاده از فضای تبلیغاتی آن بوده اما در کمال تعجب پس از فسخ این قرارداد،قرارداد دیگری با وی بسته می شود که در آن 4 پل غیر مکانیزه به ارزش 2 میلیارد بسازد و از فضای دوبرابری تبلیغات نسبت به قرارداد اول استفاده کند که البته این قرارداد به دلیل اینکه در اواخر شورای چهارم و اوایل این شورا بوده هنوز اجرایی نشده است.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورا ی شهر یزد درباره مغایرت قراردادها با مصوبات شورا و متن قرارداد هم اظهار داشت: در یکی از قراردادهای مصوب شورا مقرر شده بود تا پیمانکار از پله برقی رفت و برگشتی استفاده کند که بدون هماهنگی و اطلاع شورا استفاده از پله برقی به استفاده از آسانسور تغییرکرده و یا پل های مکانیزه فعلی که آسانسورهای آن همگی خراب بوده و بلا استفاده است و جالب اینکه نظارت و پیگیری نیز برای رفع این نقیصه صورت نگرفته است.
عامری با ابراز تاسف از اینکه در قراردادها برای عدم اجرای مفاد قرارداد و یا تحویل در صورت تاخیر از زمان قرارداد، جریمه ای برای متخلف در نظر گرفته نشده ابراز داشت: عدم نظارت ها به اندازه ای بوده که حتی از نظر فنی انجام فونداسیون و آرماتور بندی در ساخت پل و نصب پله برقی بدون هماهنگی ناظر صورت گرفته و جالبتر اینکه حتی مشخصات فنی لحاظ شده با مشخصات فتی مندرج در قرارداد که به صراحت بیان شده مطابقت ندارد و یا اسنادی وجود ندارد که مشخص شود شرکتی که قرارداد ساخت 11 پل را داشته این پل ها را استاندارد ساخته یا خیر و یا اصلا آن ها را تحویل شهرداری داده یا نداده است.
وی تاکید کرد: باید در ساختار قراردادها تغیرات اساسی اعمال شود و ضمانت های اجرایی نیز برای تذکرات ناظران دیده شود چرا که در حال حاضر تذکرات ناظران هیچ ضمانت اجرایی ندارد و پیمانکاران نیز ملزم به اجرای آن نیستند.
عامری تاکید کرد: این تحقیق و تفحص تنها از 5 شرکت انجام شده که همگی دچار مشکلات عدیده ای هستند و می توان آن را برای سایر شرکت ها نیز تصور کرد.
وی در بخش پایانی سخنانش پیشنهاد کرد: برای اینکه نواقص موجود هرچه زودتر برطرف شودابتدا باید یک بایگانی الکترونیکی برای بررسی روند موضوعات و دسترسی به تمام اطلاعات و مکاتبات در اسرع وقت ایجاد شود و در مرحله بعد در تغییر ساختار قراردادها مدت زمان ساخت و مشارکت پل تفکیک شده و زمان تحویل پل ها به شهرداری مشخص شود و پس از تائید شهرداری اجازه بهره برداری تبلیغاتی به پیمانکار داده شود ضمن اینکه باید در قراردادها ضمانت اجرایی تذکرات ناظرین جدی گرفته شود و کارگروهی نیز برای رفع این نواقص تشکیل گردد.
انتهای پیام/ح