بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 10048380
صحبت های فرزند شهید همت درباره یک کتاب

«آقا» فرمودند: مگر شما کتاب را مطالعه نکرده‌اید؟


رهبر انقلاب فرمودند: مگر شما کتاب را مطالعه نکرده‌اید؟ عرض کردم خیر‌، رهبر انقلاب ناراحت شدند و فرمودند: مگر ممکن است که چنین کتابی را چاپ کنند اما خانواده آن را تأیید نکرده باشد؟

به گزارش یزد آوا به نقل از تسنیم ، محمدمهدی همت فرزند شهید ابراهیم همت،‌ درباره جمع‌آوری کتاب «همت»‌ زندگی‌نامه داستانی شهید همت به‌قلم محمد عزیزی، گفت:‌ معمولا‌ً در دنیا رسم است که وقتی کتابی درباره یکی از افراد شاخص نوشته می‌شود،‌ از خانواده و نزدیکان آن فرد تأییدیه گرفته سپس آن را منتشر می‌کنند،‌ اما کتاب «همت» بدون هیچ‌گونه تأییدیه‌ای از سوی خانواده شهید منتشر شد.

وی ادامه داد: یک هفته مانده به چاپ و توزیع کتاب در بازار،‌ نویسنده بنده را در مراسمی دید و نسخه‌ای از کتاب را به من ارائه کرد،‌ بنده این نسخه را خدمت همسر شهید داده ایشان در حال مطالعه آن بودند که کتاب منتشر و در بازار توزیع شد.

محمد‌مهدی همت افزود‌:‌ این در حالی بود که تمام مطالب کتاب به‌گفته همسر شهید،‌ هم‌رزمان شهید و کارشناسان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کذب محض و ساخته ذهن نویسنده است. ازآن‌جایی‌که نمی‌خواستیم‌، انتقادمان از محتوای کتاب منجر به تبلیغ بیشتر آن شود،‌ ترجیح دادیم موضوع را از طریق وزارت دفاع و وزارت ارشاد پیگیری کنیم،‌ تا اندازه‌ای نیز پیش رفتیم اما تلاش‌های دوستان به نتیجه نرسید.

فرزند شهید همت درباره انتقادات نسبت به این کتاب گفت: پیش از انتشار کتاب و پس از آن نیز ما هیچ صحبتی با نویسنده کتاب نداشتیم،‌ درباره اصلاح نیز بحثی نداشتیم چرا که از اساس کتاب را کذب می‌دانیم و اجازه اصلاح و انتشار مجدد کتاب را نخواهیم داد. هم‌چنین خانواده شهید همت تصمیم قطعی برای شکایت از نویسنده کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای طی نکردن مسیر قانونی انتشار کتاب دارند که در حال طی کردن مسیر مقدماتی آن هستیم.

وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت:‌ کلیه آثاری که قرار است درباره شهدای شاخص دفاع مقدس منتشر شوند،‌ باید مورد تأیید کارشناسان سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس باشند‌، اما وزارت ارشاد بدون اینکه این تأییدیه وجود داشته باشد،‌ با انتشار کتاب موافقت کرده است.

همت گفت:‌ این‌گونه کتاب‌ها باید بر اساس گفت‌وگو‌ها با نزدیکان و هم‌رزمان شهید انجام شود،‌ ایشان که می‌گوید، "بنده گفت‌وگو کردم." گویا بخشی از این گفت‌و‌گو ما هستیم، چه‌زمانی این نویسنده با ما گفت‌وگو کرده است؟ من یک مثال ساده بزنم‌، شهید همت کی عاشق چریک‌های فدایی بوده است؟ از این‌گونه مسائل که کذب محض است در این کتاب بسیار وجود دارد.

وی افزود: در جریان انتقادات ما به این کتاب،‌ اسفند ماه سال گذشته دیداری با رهبر انقلاب داشتم،‌ در این دیدار ایشان از بنده پرسیدند: این کتاب «همت»‌ چگونه کتابی است؟ گفتم: به دست ما هم رسیده است و ما نسبت به آن انتقاد داریم، ایشان فرمودند: مگر شما کتاب را مطالعه نکرده‌اید؟ عرض کردم خیر‌، رهبر انقلاب ناراحت شدند و فرمودند: مگر ممکن است که چنین کتابی را چاپ کنند اما خانواده آن را تأیید نکرده باشد؟

همت گفت:‌ پس از اینکه زمزمه‌هایی مبنی بر چاپ دوم کتاب مطرح شد،‌ بسیاری از دوستان به بنده پیشنهاد می‌کردند موضوع را از طرف دفتر رهبری پیگیری کنم، اما بنده چون ناراحتی ایشان را دیده بودم،‌ نمی‌خواستم بیش از این ایشان ناراحت شوند،‌ والّا پیش‌تر موضوع را از طرف دفتر رهبری پیگیری می‌کردم.

وی با اشاره به نبود اخلاق و نبود قانون مناسب در این زمینه گفت:‌ اگر قوانین را اصلاح کنیم،‌ اخلاق کنترل می‌شود‌.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.