بازگشت به صفحه کامل

شناسه : 22332359
مدیر مرکز فرش ملی ایران:

صادرات فرش ایرانی ۴۰درصد رشد داشته است/ فرش های ایرانی زیر پای آمریکایی‌ها


مدیرمرکز فرش ملی ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون ۸۲میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به کشورهای مختلف صادر شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰درصد رشد نشان می دهد.

به گزارش یزد آوا به نقل از کاشان اول، حمید کارگر در آیین افتتاح شرکت فرش دستباف جوشقان و رونمایی از ثبت ملی مهارت بافت قالی جوشقان اظهار کرد: فرش مصداق تحقق اقتصاد مقاومتی است و به جرات می توان گفت با حداقل سرمایه و مواد اولیه می توان دار قالی در شهرو روستا برپا کرد و شغلی با ارزش افزوده بالا و بی نیاز از دانش و فقط با مهارت فنی داشت.

وی با بیان اینکه صادرات غیر نفتی، جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر، کمک به معیشت خانوار خصوصاً در ایام خشکسالی از مزایای بافت فرش دستباف است، تصریح کرد: بافت فرش هزینه زیادی نمی خواهد و می توان بدون استفاده از سرمایه گذاری کلان روی پای خود بایستیم.


مدیرمرکز فرش ملی ایران با اشاره به اینکه هیچ کشوری در دنیا به پای فرش دستباف ایرانی نمی رسد، خاطر نشان کرد: شاه بیت غزل اقتصاد مقاومتی فرش دستباف است چون عمده مواد اولیه در داخل کشور تولید می شود.

کارگر افزود: از همه مجاری قانونی و بسترهای حقوقی بین المللی باید برای ثبت فرش ایرانی استفاده کرد که بخشی از آن با کمک میراث فرهنگی محقق می شود.


وی با بیان اینکه ثبت مهارت بافت قالی جوشقان یک گام این هدف را نزدیکتر کرد، گفت: فرش کاشان هم مراحل جهانی شدن را طی می کند و می توان با استفاده از ظرفیت حقوقی ثبت جهانی «مالکیت جهانی» گام نخست را در ثبت ملی برداشت.
مدیرمرکز فرش ملی ایران ادامه داد: فرش ۲۹ منطقه جغرافیایی جهان و ۴۰ منطقه به ثبت ملی رسیده است و امیدواریم فرش جوشقان گام بعدی باشد.


کارگر همچنین به طرح مطالعاتی فرش جوشقان و ویژگی های این فرش پرداخت و افزود: سال آینده طرح های پژوهشی بر روی فرش جوشقان انجام می گیرد.


وی با تاکید بر اینکه فرش ایرانی در طی این سال ها با مشکلاتی مواجه بود، بیان کرد: فرش ایرانی علیرغم مشکلات از روند رو به رشدی از جهت ارز آوری و صادرات برخوردار بود.


مدیرمرکز فرش ملی ایران خاطر نشان کرد: از سال ۲۰۱۰ صادرات فرش به کشور امریکا ممنوع شد و هیچ فرشی اجازه ترخیص از گمرک آمریکا را نداشت ولی از دی ماه سال گذشته نخستین محموله فرش ایران از آلمان به آمریکا صادر شد.|


کارگر با اشاره به بند ۲۲ برجام لغو تحریم صادرات فرش اظهار کرد: طبق آمار گمرک ایران از ابتدای سال تاکنون ۸۲میلیون دلار فرش دستباف ایرانی به ۸۰ کشور دنیا با وزن یکهزار و ۴۰۰  تن صادر شده است که این آمار نسبت به چهار ماه نخست سال گذشته ۴۰ درصد رشد داشته و بحش زیادی از این صادرات به کشور آمریکا بوده است.


به گفته وی، نباید به این آمار خوش بین باشیم و باید فرشی تولید کنیم که هدفمند، بامطالعه، رصد رقبای بازار و خصوصا براساس نیاز سنجی مخاطب باشد و در عین حال ویژگی و اصالت خود را نیز داشته باشد.


مدیرمرکز فرش ملی ایران با اشاره به اینکه سلیقه مشتری و ابزارهای وصل شدن به بازارهای جهانی حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی را مد نظر داشته باشیم، خاطر نشان کرد: حمایت از بافنده های فرش و نگاه به بازار و تولید هدفمند باید در دستور کار فرش جوشقان قرار گیرد.
کارگر یادآور شد: برای تجاری شدن و آنچه به ثبت می رسد باید نیازهای مخاطب را شناسایی کنیم.


انتهای پیام/م




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.