بازگشت به صفحه کامل
شناسه : 25766827
در حاشیه انتقاد زنگنه از نعمت‌زاده در صحن علنی مجلس؛

وقتی بازهم «بگومگوها» بین اعضای کابینه بالا می‌گیرد!


بیژن زنگنه وزیر 64 ساله کابینه دولت یازدهم، محمدرضا نعمت زاده 71 ساله، دیگر عضو کابینه را به باد انتقاد گرفت. زنگنه اعلام داشت نعمت‌زاده وزیر فعلی صنعت در پتروشیمی هیچ‌کاره است!

به گزارش یزدآوا به نقل از یزدرسا؛ روز گذشته بیژن زنگنه وزیر 64 ساله کابینه دولت یازدهم، محمدرضا نعمت زاده 71 ساله، دیگر عضو کابینه را به باد انتقاد گرفت. زنگنه در جلسه علنی دیروز از طریق تریبون مجلس اعلام داشت نعمت‌زاده وزیر فعلی صنعت در پتروشیمی هیچ‌کاره است! وی با انتقاد از دخالت‌های وزیر صنعت در حوزه‌ی مسائل پتروشیمی و با تأکید بر اینکه «آقای نعمت‌زاده» مسؤولیتی در حوزه پتروشیمی ندارد، گفت: :«اینکه آقای نعمت‌زاده زمانی مدیر پتروشیمی بوده و علاقه‌مند است در این زمینه اظهار نظر کند، بحث دیگری است، اما آیا خدا را خوش می‌آید که 16 میلیارد دلار از دهان مردم بگیریم و آن را به جیب یک عده بریزیم؟»

اختلاف‌ها بین دولتی‌ها و اعضای مختلف کابینه یکی از مسائلی است که به ویژه در ماه‌های اخیر، دولت یازدهم با آن درگیر بوده است؛ به طوری که به کرات شاهد چنین مسائلی بین آن‌ها بوده‌ایم. به عنوان نمونه، علاوه بر مواضع روز گذشته زنگنه، چند روز قبل شاهد بگومگوی وزاری بهداشت و رفاه بودیم. قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت با انتقاد شدید از وزارت رفاه گفت: «ظلم بزرگ دیگری که کرده‌ایم این است که 12سال پیش سلامت مردم را دست بنگاه اقتصادی دادیم. بنابراین سلامت مردم به وزارت رفاه رفت. اسم آن را گذاشتند رفاه و بنده معتقدم حیف این اسم است. این وزارت چه چیز برایش مهم است؟ برای او حقوق و سرمایه‌گذاری مهم است و بعد هم می‌گوید حقوق باید به دست کارگران و بازنشستگان برسد زیرا پزشکان وضعیت مالی خوبی دارند و این بدبختی ما شده است.» سخنانی که با واکنش ربیعی وزیر کار و رفاه همراه شد و او در پاسخ به قاضی‌زاده ابراز داشت: «این حرف درست نیست. روزی که من به وزارتخانه کار آمدم بودجه تامین اجتماعی 8 هزار میلیارد تومان بود و امروز به 18هزار میلیارد رسیده که این رقم بسیار قابل‌توجه است. بنده می‌توانم تمام حسابرسی‌های تامین اجتماعی را شفاف نشان دهم، تمام هزینه‌های درمان در بخش درمان هزینه می‌شود، حتی بیشتر از آن. در حقیقت ما 7 از 27 درآمدی که به دست می‌آوریم را باید در بخش درمان، ازکارافتادگی و غرامت هزینه کنیم و 2 از 27 صرف پرداخت مستمری به بازنشستگان می‌شود. پول درمان کجا می‌رود؟ برخی می‌گویند پول درمان را سرمایه‌گذاری کردیم، که باید بگویم حتی ما پول سرمایه‌گذاری را به بخش درمان پرداخت کردیم. بنده وام گرفتم و شرکت‌ها را گرو گذاشتم و به درمان پرداخت کردم. پس تاکید می‌کنم که تمام پول درمان برای درمان خرج می‌شود و حتی به‌جای 7 بیست و هفتم، 9بیست و هفتم پرداخت کرده‌ایم.»

همچنین بیژن زنگنه حدود یک سال قبل نیز وزیر صنعت را مورد انتقاد قرار داده و در رابطه با وی گفته بود: «نعمت‌زاده عوام هم یک‌بار صحبت کرد گفت 18 میلیارد دلار جریمه شدیم.اصلا از کجا آورد، الکی یک چیزی گفت. این رقم را که اعلام کرد کار به جاهای خیلی باریک رسید.»

علی اکبر ترکان مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و رئیس سازمان نظام مهندسی از جمله چهره‌های دولتی است که تا کنون چندین بار به طور علنی با اعضای کابینه جدال لفظی داشته است. وی حدود یکسال ونیم قبل در انتقاد از دستور آخوندی مبنی بر ممنوعیت شرکت دوشغله‌ها در انتخابات نظام مهندسی گفته بود: «من فقط یک شغل دارم». وی همچنین در واکنش به اظهارات آخوندی پیرامون طرح مسکن، گفته بود: «این حرف‌ها برای مردم مسکن نمی‌شود. باید پروژه مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.»

ترکان همچنین چند ماه قبل با نعمت‌زاده درگیر شده بود. ماجرا از این قرار بود که تیرماه امسال نعمت‌زاده در مراسم روز صنعت، مناطق آزاد را مورد انتقاد قرار داد و گفته بود: «مناطق آزاد یکی از گلوگاه‌های واردات و قاچاق است. این‌که مردم کالایی را به عنوان سوغاتی از این مناطق وارد کنند، مسئله‌ای نیست اما وقتی برخی افراد نیسان را پر می‌کنند و تریلی‌های مملو از کالا را روانه سرزمین اصلی می‌کنند، دیگر روشن است که هدف، واردات و به عبارت دیگر قاچاق کالاست. هر روز از صفحات روزنامه‌ها تبلیغات خرید املاک تجاری در مناطق آزاد دیده می‌شود که نشان می‌دهد خبری از تولید در آن مناطق نیست.» سخنانی که با واکنش تند ترکان مواجه شد و وی روی آنتن زنده تلویزیون اینگونه وزیر صنعت را مورد نوازش قرار داد: «نعمت‌زاده مواظب حرف زدنش باشد وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی می‌گویم. بنده خجالت می‌کشم یک سری مسائل را درباره ایشان به زبان آورم.»

افزون بر این، نوع مواجهه آقای روحانی با اظهارات برجامی رئیس سازمان انرژی اتمی، نیز یکی از مهم‌ترین نمونه‌های تقابل دولتی‌ها با یکدیگر به شمار می‌رود. جایی که صالحی از تأخیر غرب در انجام تعهدات خود در برجام انتقاد کرد و از اینکه برخی تحریم‌ها‌ی بانکی از سوی بانک‌ها‌ی غربی برداشته نشده و همچنان ایران تحت این تحریم‌ها‌ست سخن گفت و با واکنش رئیس‌جمهور مواجه شد. روحانی در واکنش به این سخنان صالحی گفت: «صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی است و در زمینه مسائل اتمی هرچه بگوید صاحبنظر است ولی وزیر امور خارجه، وزیر اقتصاد یا رئیس بانک مرکزی نیست.»

به نظر می‌رسد سرگردانی دولت در حوزه‌های مختلف و عدم توفیق در عمل به وعده‌ها و همچنین بی‌برنامه‌گی در اداره کشور؛ شرایطی را بر کابینه حاکم کرده که موجب شده به واسطه آن دولتی‌ها حتی به طور علنی به یکدیگر حمله کنند. مسئله‌ای که البته قربانی اصلی آن مردمند و آن‌ها هستند که از این مسائل متضرر می‌شوند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.