شناسه : 6322111
مدیر کل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور:

1200 مرکز مشاوره در کشور زیر نظر بهزیستی فعالیت می‌کنند/ اجرای طرح غربالگری اضطراب در سراسر کشور


معاون مشاوره و خدمات روانشناسی سازمان بهزیستی گفت: در حال حاضر بیش از یک‌هزار و 200 مرکز مشاوره در سراسر کشور زیر نظر بهزیستی مشغول فعالیت هستند.

به گزارش خبرنگار یزد آوا،  مدیر کل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور صبح امروز در جمع اصحاب رسانه یزد با بیان اینکه اصحاب رسانه نقش مهمی در همه زمینه‌ها  ایفا می کنند، اظهار داشت: رسانه ها می توانند خدمات مثبت را اطلاع رسانی کنند و فعالیت ها و مواردی که شاید به آن توجه نشود را به نقد و چالش بکشند.

 آرزو ذکایی فر  گفت: سازمان بهزیستی  بزرگترین شبکه مشاوره‌ای کشور را دارد و به سه طریق مشاوره حضوری که به دوبخش دولتی (۳۰ مرکز) و غیر دولتی (۱۲۰۰ مرکز تحت نظارت سازمان) تقسیم می شود، مشاوره‌ی تلفنی (خط ۱۴۸۰) در سراسر کشور و از طریق سایت مشاوره‌ی مجازی که ۵ سال است راه اندازی شده است، به ارائه خدمات می‌پردازد.

وی افزود: مراکز مشاوره غیر دولتی در سه سطح فعالیت می کنند، سطح اول، مراکز سلامت روان محلی که مربوط به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردارها است(حدود ۳۰۰ مرکز)، سطح دوم، مراکز مربوط به مراکز مشاوره عمومی (۸۰۰ مرکز) و سطح سوم مربوط به مرکز مشاوره تخصصی است که بالاترین سطح ارجاع را دارد(۱۳۰ مرکز).

ذکایی فر تصریح کرد: غیر از بخش های عنوان شده، یک سری طرح ها و برنامه هایی نیزمراکز خدمات مشاوره ارائه می دهد که به دو بخش مداخله ای،غربالگری و آگاه سازی تقسیم می شود، که تمام مراحل برنامه غربالگری اضطراب در کودکان به صورت رایگان در سال ۹۱ در تهران و در سال ۹۲ در برخی استان ها مانند یزد نیز در مهد کودک ها اجرا شده است.

وی  از  اجرای برنامه غربالگری اضطراب در مهد کودک های سراسر کشور در مهرماه سال جاری خبر داد.

مدیر کل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور گفت: حدود ۲ میلیون نفر از خدمات مشاوره‌ای استفاده می کنند که نسبت به سال های قبل ۲۰ درصد رشد داشته است که باز هم کافی نیست.

ذکایی فر با عنوان اینکه طبق اعلام وزارت بهداشت از ۲۰ درصد اختلالات  جسمی و  روانی در ۱۴ درصد آن را اختلالات روانی تشکیل می دهد گفت:  سیاستمداران به بعد سلامت روان و مشاوره  باید توجه کنند و دلیل آن هزینه‌های اقتصادی، هزینه های انتظامی و هزینه های غیر مستقیمی است که مشکلات روانی در پی دارد.

وی با بیان اینکه توجه و ارتقاء آموزش های مهارت زندگی و خانواده از مطالبات مقام معظم رهبری است اظهار داشت: طبق آمارها در سال گذشته ، عمده ترین مشکلاتی مردم که به واسطه آن با مراکز مشاوره به هر طریقی در ارتباط بودند،  مشکلات خانوادگی و بین فردی است که این ضرورت  پیشگیری را می رساند.

آرزو ذکایی فر با اشاره به تعرفه های سازمان بهزیستی گفت: در کنار تعرفه‌های کم، سازمان بهزیستی یارانه مشاوره هم دارد که هر ساله  بین استان ها توزیع می شود تا مردم بتوانند از مراکز  استفاده کنند و هدف از آن فرهنگ سازی مشاوره است.

مدیر کل دفتر مشاوره سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تیم بازرسی در سطح کشوری، استانی و شهرستانی از مراکز مشاوره بازدید می کنند اذعان داشت:  نقص فیزیکی، عدم رعایت تعرفه ها، عدم تخصص کافی مشاوران مواردی است که بازرسان بررسی می کنند.

وی با اشاره به آسیب های اجتماعی جدید مانند اینترنت، تلفن همراه گفت: خیلی از آسیب هایی که به عنوان آسیب های نو پدید عنوان می شوند، آسیب نیستند، بلکه می توان با آموزش استفاده صحیح و مدیریت آن به فرصت تبدیل شوند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یادداشت یادداشت

محتوا با برچسب دختر جوان.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد

گفتگو گفتگو

محتوا با برچسب دختر جوان.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد

گزارش گزارش

محتوا با برچسب دختر جوان.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد