Skip to Content

Asset Publisher Asset Publisher

ID : 32542556
یادداشت؛

به بهانه سالگردعملیات کربلای4 و یادوخاطره شهدای غواص


موفقیت عملیات کربلای 4 به تاکتیک ویژه ای بستگی داشت و هر گونه خللی در اجرای تاکتیک ویژه، اصل عملیات را با ابهام وخطر روبرو می ساخت.
یادداشت؛

بافق خبر؛

بسم الله الرحمن الرحیم.

 

  سالگردعملیات کربلای 4 را گرامی میداریم و به روح پاک شهیدان این عملیات به ویژه شهدای غواص درود میفرستیم.

 

 درآبان سال 1365 ایران تحت فشار همه جانبه ای قرا گرفت ، با افشای ماجرای مک فارلین اوضاع سیاسی -نظامی, جنگ را در موقعیت جدیدی قرار داد.

 رژیم بعث عراق حملات  هوای شدیدی را بر علیه مواضع اقتصادی و تجاری ایران گسترش داد و امریکا  بیش از پیش به حمایت از رژیم عراق روی آورد جمهوری اسلامی ایران به خاطر تغییر موقعیت در روند جنگ اقدام به طراحی عملیاتی بزرگ را نمود.

  سوم دی ماه 1365 عملیات کربلای4 بارمز مبارک محمد رسول الله (ص) در جبهه جنوب از جزیره مینو در ابادان غرب خرمشهر جزیره ام الرصاص ,ام البابی جزیره بوارین وجزیره ماهی ومنطقه پنج ظلعی در شلمچه آغاز شد. عملیاتی بسیار پیچیده و سخت که هدف نهایی آن تصرف شهر ابوالخصیب واقع در جنوب اروند رود وجنوب بصره بود.

 

 موفقیت عملیات کربلای 4 به تاکتیک ویژه ای بستگی داشت  و هر گونه خللی در اجرای تاکتیک ویژه، اصل عملیات را با ابهام وخطر روبرو می ساخت.

 

با شروع عملیات مشخص گردید که تاکتیک ویژه عملیات لو رفته و دشمن از آن آگاهی کامل دارد. برای همین در زمان کوتاه دستور توقف عملیات صادر شد.

 

بنابه گفته عدنان خیرالله وزیر دفاع وقت عراق که بعد از این عملیات از امریکا وبرخی کشورهای منطقه تشکر کرد مشخص شد که امریکا با ارائه اطلاعاتی که توسط هواپیما های اواکس خود بدست اورده بود به عراق داده  وهمچنین اطلاعاتی که جاسوسان وستون پنجم وابسته به مجاهدین خلق  به رژیم بعث عراق داده بودن از این عملیات باخبر شده وخودرا برای مقابله با رزمندگان ایران اماده کرده بودند.

  در این عملیات حدود 30 گردان وارد عمل شد که چندین گردان از غواصان عزیز و از جان گذشته بودن که عده ای از آنها به شهادت رسیدند و عده ای نیز به اسارت دشمن درآمدند که دشمن بعثی  صهیونیستی عده ای از انها را به لحاظ کینه وعداوت شدیدی که داشت  با دست بسته زنده بگور نمود.

قرار بود بعداز چندروزاز عملیات جبهه دیگر وعملیات دیگری در سومار توسط رزمندگان ارتش انجام شود تاتوان ارتش عراق را تضعیف کنند ولی بدلیل عدم موفقیت این عملیات عملیات در سومار نیز منتفی شد. 

  نتیجه عملیات کربلای 4 به شکل نامطلوبی موقیت برتر ایران را که با فتح فاو حاصل شده بود تحت تاثیر قرار داد و شرایطی بحرانی به وجود آورد و ضرورت تجدید وتثبیت موقعیت برتر، نیاز به تلاشی سریع و وسیع داشت. تلاش برای اجرای عملیات پیروزمندانه و سرنوشت ساز که جوهره اصلی طرح ریزی عملیات بزرگ کربلای 5 را تشکیل داد.

 

 عملیات کربلای4 تنها عملیات بزرگی بود که بیش از چند ساعت ادامه نیافت و واهداف مشخص شده محقق نشد واین عدم موفقیت باعث شددر شرایط مناسب طرح ریزی عملیات دیگری انجام شود.

شادی روح شهدای عملیات کربلای 4 بویژه شهدای غواص که مظلومانه بادستان بسته بشهادت رسیدند فاتحه مع الصلوات.

التماس دعا

فرمانده گردان بیت المقدس

 

محمدرضا دهقانزاده بافقی



گفتگو گفتگو