ID : 26946044
خطبه های نماز جمعه این هفته؛

اقیانوس ملت، همواره زباله ها را کنار می زند / بعضی ها حضور میلیونی مردم را به حساب خود نگذارند


حجت الاسلام علی برهان گفت: حضور مردم در راهپیمایی ها برای دفاع از دین و عزت و شرف و استقلال و انقلاب اسلامی است. برای تجدید پیمان با اسلام و قرآن و خون شهداست. بنابراین بعضی ها حضور میلیونی مردم را به حساب خود نگذارند.

به گزارش صبح مهریز؛ حجت الاسلام علی برهان به فرموده امام راحل که حفظ نظام جمهوری اسلامی واجب تر از نماز است اشاره کرد و گفت:  اگر جامعه اسلامی در خطر باشد،  صِرف ادای نماز، دین را محافظت نمی کند.

برهان افزود: کسانی که در فکر براندازی نظام هستند بدانند کسی که با نظام اسلامی مقابله می کند فاسق است؛ زیرا مسائل سیاسی ما ریشه در قرآن و حدیث دارد.

وی ادامه داد: همانطوری که پیامبر شرک را از بین برد و حکومت اسلامی بنیان کرد، امام راحل نیز مردم مظلوم و تحقیر شده را از زیر یوغ مستکبران رهانید و حکومتی الهی  برای اجرای احکام اسلامی و رستگاری مردم مسلمان ایجاد نمود.

نماینده ولی فقیه در مهریز تصریح کرد: عده ای که به خاطر ناتوانی در ایجاد دو دستگی درکشور، ورشکسته و منزوی شده اند، دم از وحدت و آشتی ملی می زنند.

وی ادامه داد: بعضی ها فکر می کنند مثل دیگر کشورها در مملکت ما نیز دو جریان سیاسی وجود دارد. امت واحده اسلامی ما همان کسانی هستند که به اسلام و قرآن و نظام جمهوری اسلامی و درستی قانون اساسی و حقانیت ولایت فقیه معتقدند و از آن حمایت می کنند.

وی با اشاره به حزب رستاخیز شاه و انقلاب سفید تصریح کرد: از کسانی که عضو این حزب کذایی شده بودند وقتی می پرسیدیم این حزب اصولش چیست؟ چه اهدافی دارد؟ هیچ پاسخی نداشتند. جریان مدعی اصلاحات، طبق آیه شریفه نفاق، جریان فتنه گر و نظام برانداز است. جریانی که هیچ اصول و حرفی برای گفتن ندارد، حزب  محسوب نمی شود. اینان هدفی جز براندازی نظام اسلامی و قانون اساسی و کنار گذاشتن ولایت فقیه ندارند. آنها به جمهوری ایرانی معتقدند. 

علی برهان ادامه داد: انقلاب و ملت ما مانند اقیانوسی هستند که در هر جذر و مد و هر موج خود، پس مانده ها و زباله ها را به کناره می آورد.

وی به حضور مردم در راهپیمایی ها و انتخابات اشاره کرد و گفت: راهپیمایی ها و انتخابات، رفراندوم و همه پرسی  از مردم درمورد انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و حضور همیشه در صحنه مردم در این عرصه ها، مهر تایید بر حقانیت نظام اسلامی و انقلاب می زند و همواره کسانی که با مردم یک دل نیستند را منزوی می کند.

امام جمعه مردم مهریز خاطرنشان کرد: این افراد دم از آشتی ملی می زنند درحالیکه  به تعبیر امام خامنه ای مردم که قهر نبودند که بخواهند آشتی کنند. اما مردم کسانی که روز عزای امام حسین و اهل بیت گرامی شان، به اعتقادات مردم غیور و شهیدپرور و به نظام جمهوری اسلامی پشت کردند، قطعاً نخواهند بخشید.

وی گفت:  کسانی که در قم ، مهد تشیع،  تحرکاتی ایجاد نموده اند و قصد رخنه دارند و هم چنین کسانی که با گفتار یا با قلم خود با نظام اسلامی مقابله می کنند و بر غربگرایی پا می فشارند، توسط مردم رسوا می شوند.

خطیب نماز جمعه این هفته مهریز با بیان اینکه امام خامنه ای فرمودند: مردم از وضع موجود و از گرانی و تحریم و تورم گله مندند، مسئولان چه اقدام و عملی انجام داده اند؟ ادامه داد: مردم برای اینکه کسانی در رأس امور قرار بگیرند و به نوایی برسند و کاری برای آنها نکنند، راهپیمایی نمی کنند. حضور مردم در راهپیمایی ها برای تایید آنها نیست بلکه برای دفاع از دین و عزت و شرف و استقلال و انقلاب اسلامی است. برای تجدید پیمان با اسلام و قرآن و خون شهداست. بنابراین بعضی ها حضور میلیونی مردم را به حساب خود نگذارند.

برهان در ادامه به حقانیت قرآن و تاثیر انکارناپذیر کلام خدا در زندگی مردم اشاره کرد و گفت: کتاب قرآن راهنمای بشریت است. هر کس با قرآن بیگانه شد با خودش بیگانه شده است و  هرکس با قرآن درافتاد در واقع با سرشت خود درافتاده است.

وی افزود: معنای غفلت و اطاعت از شیطان همین است و هر کس از شیطان اطاعت کند از خدا و از فطرت و ذات خودش دور شده است.

خطیب نماز جمعه مهریز اظهار کرد: قرآن می فرماید یا ایتها النفس المطمئنه راضیة مرضیة، در مورد کسانی سخن میگوید که در همه حال جانب خدا را فرو نگذاشته و یاد و رضایت او را سرلوحه کار و زندگی خود قرار داده اند.

وی  ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید چنین کسانی، هم خود خشنودند و هم خدا را خشنود نموده اند. پس به آنها میفرماید در بهشت ویژه من وارد شوید. وادخلی جنتی.  اگر انسان بر اساس فطرت خود و قرآن که کلام خداست عمل کند این چنین رستگار می شود.

برهان در مورد مبحث اخلاق در اسلام گفت: مفهوم اخلاق در خوش اخلاقی و خوش رفتاری و خنده رویی خلاصه نمی شود و مفهوم گسترده تر و مهم تری دارد. مفهوم اخلاق در اسلام این است که طبق تعبیر قرآن «صبغة الله...» سراپای وجودت رنگ خدا بگیرد و در همه حال خداگونه عمل کنی و رفتار نمایی. هر آنچه از صفات خداوند که می دانیم و در قرآن نیز آمده است در خودمان پیدا کنیم و آن را تقویت نمائیم. این مفهوم اخلاق در اسلام است.

وی افزود: یکی از فلسفه های نماز این است که وقتی نماز می خوانیم و صفات رحمان و رحیم بودن خدا را به زبان می آوریم، انسان صفات خداوند را در این فریضه تکرار می کند و بر اثر تکرار، این صفات الهی در وجود و ذات مسلمان تاثیر می گذارد. 

وی ادامه داد: در رکوع و سجود نماز می گوییم سبحان الله. یعنی خداوند از هر بدی و عیب پاک است. یعنی خداوند آگاه است و «عالم بالسر والخفیّات» است و هر آنچه در آسمان ها و زمین است را می داند. پس ناآگاهی عیب است و می بایست جهل را کنار گذاشت.

نماینده ولی فقیه در مهریز  از علم و آگاهی  به عنوان یکی از راه های نجات بخش جامعه یاد کرد و گفت: مطالعه و از محضر عالمان بهره بردن، مایه نجات است در غیر این صورت دچار روزمرگی و جهل و ناآگاهی می شوییم.

وی بر لزوم آگاهی و علم اندوزی تاکید کرد و ادامه داد: باید ناآگاهی و بی اطلاعی و خوره جهل ریشه کن شود؛ چرا که افراد دانا و عالم و افراد جاهل و نادان در نظر خداوند یکی نیستند. خداوند در قرآن می فرماید: «هل یستوی الذین یعملون و الذین لایعلمون». آیا کسانی که می دانند با کسانی که نمی دانند یکی هستند؟ «انما یتذکر اولوا الالباب»  دانایان هر جامعه این موضوع را  قضاوت می کنند.

برهان به کلام آگاهی بخش  و روشنگر امام خمینی اشاره کرد و گفت: امام مسیحا نفس بود. امام انقلاب روحی ایجاد نمود. دل های مرده را زنده کرد. مردم توسری خورده و مورد ظلم قرار گرفته این مملکت، در آن دوران اختناق، که کسی از ترس ساواک جرأت سخن گفتن و اعتراض نداشت را تبدیل کرد به مردمانی شجاع و روحیه شهادت طلبی را در این مردم تقویت نمود تا جایی که بعد از انقلاب و با شروع دسیسه جدید دشمن و جنگ علیه ایران، این مردم و جوانان با تأسی از امام حسین علیه السلام و قیام عاشورا، مرگ و خطر را در آغوش کشیده و از دین و ناموس و وطن خود جانانه دفاع نمودند. این بر اثر آگاهی بود. امام راحل مردم را از زنجیر جهل و ناآگاهی رهانید.

وی با اشاره به سخنان آیت الله مصباح  و لزوم فراگیری علم گفت: هدایت موجودات مانند درخت سیب یا زنبور عسل هدایت غریزی و تکوینی است؛ اما انسان بدون آگاهی قدم از قدم نمی تواند بردارد. خداوند ارگانیسم انسان را طوری خلق کرده که بدون علم و آگاهی نمی تواند زندگی کند. باید یاد بگیرد و نسبت به پیرامونش علم پیدا نماید. 

وی افزود: قرآن کتاب زندگی بشر است. تفاسیر قرآن را به هر اندازه که امکانپذیر است حتی در حد یک صفحه مطالعه کنید. کم کم نسبت به مسائل دنیا و آخرت و شیوه صحیح زندگی آشنا می شوید.

برهان تصریح کرد: هر چه در مبحث اخلاق اسلامی داریم ارزشمند است. یکی از این مباحث، شجاعت است که با تهور تفاوت بسیار دارد. شجاعت این است که اگر گره بسته ای یا کار عام المنفعه ای فرو گذاشته شده و شما قادرید آن را انجام دهید، لحظه ای درنگ نکنید.

وی ادامه داد: شجاع کسی است که در جبهه نبرد حق علیه باطل به همان اندازه که در خانه امن خود آسوده خاطر است و ترسی ندارد، دلیر و نترس باشد و خطرات، او را دچار تردید ننماید.

برهان با اشاره به آیه قرآن «و جعلنا شعوباً...» که می فرماید شما را قبیله قبیله آفریدیم تا یکدیگر را بشناسید، گفت: هوشیار باشید دشمن کینه توز و قسم خورده ما قصد تفرقه افکنی بین قومیت های مختلف امت اسلامی ما دارد و می خواهد از آن بهره سیاسی ببرد.

انتهای پیام/ج

 






آخرین عناوین آخرین عناوین