ID : 22529227

مدیر رادیو برنا از کاربردهای این سیستم می گوید / تمام سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری رادیو برنا به بزرگ مرد فرهنگی استان یزد تقدیم میشود


رادیو برنا همزمان با روز خبرنگار و با حضور مدیر کل صدا و سیمای استان یزد و فرماندار شهرستان مهریز ، کار خود را در راستای اطلاع رسانی جامع، در سطح استان یزد آغاز نموده است .

در طول تقریبی 15 روز از فعالیت رادیو برنا ، این  رسانه توانسته  است نظر  مخاطبان زیادی را در فضای مجازی بخود جلب کند تا جایی که کانال تلگرامی رادیو برنا اکنون بیشترین عضودر کانالهای رسانه ای استان یزد را بخود اختصاص داده است از این  رو خبرنگارصبح مهریزمصاحبه ای با حسین کمالی میرزایی ، مدیر و پایه گذار این رسانه گفتگویی انجام داده است  که تقدیمتان می گردد.

 

رادیو برنا چگونه شکل گرفت ؟

-   حضور یا عدم حضور در فضای مجازی  ، اگر قرار باشه در فضای مجازی حضور داشته باشیم باید بپذیریم که  فضای مجازی بشدت در کشور ما در حال نوعی گسترش  ناخوشایند است و باید برای تداوم حضور هر روز برنامه ی جدیدی ارایه نمود و رادیو برنا یک پاسخ به نیاز امروز فضای مجازی در جامعه ما است .ازدوسال پیش کار اجرای فایلهای صوتی را از مهریز آغاز کردم  و هر روز برای گروه همراه با استانداری و اتاق اخبار یزد فایل صوتی اخبار مهریز را ارسال می نمودم ، همان وقت ها  مصاحبه ای با خانم دوست فاطمیها  - مدیر کل  کتابخانه های عمومی یزد داشتم و  و می شود از آن  دست کارهای صوتی  به گفتگوی تلفنی با حجت الاسلام زارعزاده نماینده دور قبل مجلس شورای اسلامی اشاره نمود که در سطح کشور بشدت مورد استقبال قرار گرفت و البته از همان موقع بعنوان یک برنامه نویس و آشنا به  سرورهای دنیای وب کار  برنامه نویسی رادیو برنا را آغاز نمودم .

گفتید نوعی گسترش ناخوشایند ؟

-  بله ، حتما همینطور است البته از چند نظر میشه این نکته را بررسی کرد اول اینکه واقعا باید دید مردم ما و علی الخصوص نسل جوان چگونه از تلگرام و ... استفاده می کنند ! آیا درصد استفاده های کارآمد بیشتر است یا استفاده هایی که هیچ فایده ایی برای جوان امروز و آینده ما ندارد و از نظری دیگر همین گسترش فضای مجازی خیلی از مشاغل و کسب و کارهای آبرومندانه جامعه را تحت تاثیر قرار داده و خیلی ها را منزوی کرده است .

 

چه مشاغلی  تحت تاثیر این فرایند گسترش فضای مجازی قرار گرفته اند ؟

به نظر من اول جامعه خبری و رسانه ایی با این گسترش هم از نظر تحرک پذیری که وجه مثبت قضیه است تحت تاثیر قرار گرفته اند و هم اینکه امنیت شغلی و کاری خود را از دست داده اند ، الان همه خبرنگار هستند و یا خبر تولید می کنند و یا اخبار و مطلب تولیدی دیگری را کپی و تکثیر می کنند البته تا اینجای قضیه خوب  است و اما مهم این است که نه خبرنگار امنیت شغلی دارد  و نه خبر صحت و درستی آن معلوم است ! یعنی اصلا منابع خبری  در فضای مجازی ماهیت ندارند و هر کس  این اجازه را دارد تا صدها و میلیونها نفر را بی هیچگونه نظارتی تحت تاثیر اخبار خودش بگذارد !

رادیو برنا قراراست در این فضا چکاری انجام بدهد ؟

من یک رسانه ای حرفه ای هستم و سالهاست کار من این بوده اما با توجه به  فرصتها و تهدیدها ی پیش آمده در فضای مجازی یا باید منزوی شوم و یا ایده های جدید بکار ببندم تا مخاطبانم را حفظ کنم و البته به نظر می رسد رادیو برنا برعکس ایده قبلی ام یعنی یزد مجازی در این کار موفق بوده است .

یزد مجازی هم سامانه کارآمدی بوده است ، چرا ادامه ندادید ؟

دقیقا نکته اساسی همین جاست و نکته ای که اسمش را یک بزنگاه خطرناک می گذارم ، ما در یزد مجازی همه چیز را برای حضور در فضای مجازی فراهم نموده بودیم از جمله سایت خبری ، فروشگاه ، وبلاگ ، خرید بلیط هواپیما و قطار و اتوبوس و صدها چیز دیگر اما مورد استقبال مردم قرار نگرفت . چون با اینکه یزد مجازی اولین شهر مجازی استان یزد بود ، هم از سوی مسئولان استان حمایت نشد و هم اینکه با همان توسعه لحظه به لحظه فضای مجازی مردم چیز بیشتری می خواستند و میشود گفت عمر رسانه های مکتوب متاسفانه روبه پایان است و از هم اکنون باید بفکر ارایه مطالب بصورت مولتی مدیا یعنی تولید صدا و تصویر و بازیهای سرگرم کننده بود و رادیو برنا همان یزد مجازی است که کار خواندن مطالب را برای مخاطبانش انجام میدهد و با استفاده از افکتهای صوتی و  تلفیق های هنری کار را جذاب می کند .

  بعنوان مثال یک خبر در کانالها و سایتهای دیگر بصورت مکتوب انتشار پیدا می کند اما مخاطبان بیشتر تمایل به شنیدن دارند و اصولا وقتی برای مطالعه باقی نگذاشته اند و این همان بزنگاهی ا ست که رادیو برنا را به کارزار رسانه ای استان وارد می کند .

رادیو برنا در این دو هفته ابتدایی بسیار موفق بوده ، در ادامه قراره چه برنامه هایی داشته باشید ؟

رادیو برنا بقول یکی از دوستان هنرمند و عزیز به تبع اسمش هنوز جوان است و به حمایت نیاز دارد ، من  از همه مسئولان فرهنگی استان میخواهم تا  رادیو برنا را جدی بگیرند و  کمک کنند تا با حضور موثر و مفید و ارزشی در فضای مجازی جلوی اوج گیری تخریبهای فرهنگی را در فضای مجازی بگیریم .

البته واقعا  جا دارد از مدیر کل محترم صدا و سیمای استان یزد جناب پهلوانیان قدردانی کنم البته این قدردانی مثل همه قدردانی های مرسوم نیست ، این کاملا ویژه و جدی است ، چون ایشان  تنها حامی و مدافع رادیو برنا و یا امثال اینگونه تفکرهای اجرای حضور ارزشی در فضای مجازی  جامعه استان یزد هستند و اگر بگویم ایشان در استان یزد فرمانده دفاع ارزشی در فضاهای مجازی هستند  و تنها امید  اهالی متعهد  رسانه ای استان یزد، مطمئن باشید واقعیت را گفته ام.

استاندار یزد و نماینده مردم  پنج  شهرستان استان در مجلس شورای اسلامی هم با رادیو برنا گفتگو داشتند؟

بله ، اشاره خوبی بود و قبل از همه چیز باید از جناب سید محمد رستگاری ،فرماندار محترم مهریز قدردانی کنم که زمینه شکل گیری این رادیو را فراهم نمود و این رادیو در حال حاضر  بطور موقت در این شهرستان مستقر است و در مورد سئوال شما هم بله استاندار یزدهم  برای رادیو برنا پیام ویژه دادند وخیلی بزرگوارانه برخورد کردند.  جناب دکتر طالبی معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد هم در کمال خضوع در یک ارتباط زنده که همان روز با مشکلات زیادی هم همراه بود ، شرکت کردند و البته جناب صباغیان، نماینده مردم مهریز، بافق، ابرکوه، خاتم و بهاباد و مدیر سازمان حمل و نقل  بار و مسافر یزد و ...

-  و دراینجا اجازه میخواهم  از جناب علی مزیدی هنرمند متعهد و دلسوز استان ، جناب عباس گلرسان که مجری خوب و متعهدی  در صدا و سیمای استان یزد بعنوان مشاورین و ایده پردازان اصلی این اتفاق  قدر دانی کنم ، این دو هنرمند بزرگوار و صد البته جناب دکتر پهلوانیان اگر حمایت نکرده بودند هیچ گاه رادیو برنا شکل نمی گرفت .

شما بصورت 24 ساعته برای مردم استان یزد برنامه پخش می کنید ؟  میشود کمی بیشتر در مورد چگونگی اینکار و پخش زنده توضیح بدهید ؟

در مورد پخش 24 ساعته بله شما هر زمان از شبانه روز به آدرس رادیو اینترنتی برنا مراجعه کنید صدای برنا را خواهید شنید  اما مهم محتوای برنامه هااست . من زیر ساخت را فراهم کرده ام و استارت کار را زدم این رادیو متعلق به همه مردم استان است لذا از همه هنرمندان و دلسوزان استان دعوت می کنم تا در محتوای برنامه ها یاور ما باشند و ما را همراهی کنند .

در مورد پخش زنده هم همینطور این حقییر زیر ساخت پخش زنده صدا و تصویر و ارتباط تلفنی کم حجم و کارآمد را با توجه به نیاز امروز جامعه مجازی فراهم نمودم که البته نوعی اختراع  هم هست چون این برنامه  کاملا بومی و به تناسب نیاز خبرنگاران استان یزد فراهم شده و  باید این حرکت حمایت مادی و معنوی بشود تا به سرانجام برسد ما الان میتوانیم بدون نیاز به استودیو و امکانات آنچنانی بصورت زنده و مستقیم و بدون نیاز به صدا بردار و کارگردان و افراد متخصص زیاد برنامه رادیویی برای سراسر دنیا ارسال کنیم و بنده فقط به هدفم فکر میکردم و میکنم و واقعا خوشحالم این کار در یزد انجام شد و شاید باور کردنی نباشد اما این سیستم برنا تنها یک  تکنسین لازم دارد و اصلا پیچیده نیست و باید بگویم این پروژه با تمام ملزومات و نرم افزارهای آن را پس از تکمیل به بزرگ مرد فرهنگی استان یزد ، جناب دکتر احمد پهلوانیان تقدیم خواهم نمود تا با نظر ایشان در مساجد ، مراکز فرهنگی و جامعه خبری استان از آن استفاده بشود و هدف من همین است که مورد استفاده واقع شود.

ببخشید گفتید مساجداستفاده کنند؟

 بله ، شما دقت کنید در همین شبهای محرم  و یا شبهای ماه رمضان کسانی هستندکه نمی توانند به مساجد و حسینیه ها بروند و این تکنولوژی ساده حتما این اجازه را به مخاطبان آنها خواهد داد تا از مراسم مذهبی مساجد بیشتر استفاده کنند و نکته دیگر یک خبرنگار میتواند در دور ترین نقطه کشور و بدون نیاز به اینترنت و فقط با استفاده از یک خط تلفن سیستم  رادیو برنا را کنترل  و برنامه رادیویی پخش کند و اصلا ما بدنبال پیچیده کردن این سیستم نیستیم و همه میتوانند با کمی دانش کاربری مبتدی کامپیوتر از این رادیو استفاده کنند.

جناب حسین کمالی میرزایی مبتکر سیستم رسانه ایی رادیو برنا و نویسنده و گوینده و آهنگساز این رادیو اگر نکته ایی نیست به این مصاحبه خاتمه بدهیم ؟

نه مطلبی نیست فقط مردم و مسئولین از این اتفاق  بزر گ بیشتر حمایت کنند.

انتهای پیام /ش ع






آخرین عناوین آخرین عناوین