ID : 26813693

«عروسک ها عاشق می شوند» چه تناسبی با دهه فجر داشت؟


متاسفانه در دهه فجر امسال نمایش «عروسک ها عاشق می شوند» در بافق اجرا شد. نمایشی کپی برداری شده، که پر بود از الفاظ ناخوشایند و گوشه و کنایه های سیاسی و توهین به نهادهایی نظیر مجمع تشخیص مصلحت نظام!

به گزارش صبح مهریز به نقل از بافق خبر؛ دهه فجر هر سال فرصتی است برای بازگوئی علل شکل گیری انقلاب و رنج هایی که انقلابیون در این مسیر متحمل شده اند. علت شکل گیری جشن ها، یادواره ها، مراسمات و جشنواره های مختلف نیز اساساً همین بوده است. با اینکه باور آن دشوار است اما جشنوره فیلم فجر هم قرار بود از فجر بگوید! اما رفته رفته وضعیتی پیش آمد که محتوای آن در تضاد کامل با انقلاب و آرمان هایش شکل گرفت، وضعیت و حرکات و سکنات بازیگران حتی واکنش مراجع را در پی داشت و امسال نیز سر و وضع عجیب بازیگران مسئولان را مجبور کرد تا از آنها خواهش کنند مثل همه جای دنیا با لباس رسمی روی فرش قرمز پا بگذراند!

گویا این وضعیت رفته رفته به بافق نیز رسیده است. متاسفانه در دهه فجر نمایشی در بافق برگزار شد که در تضاد کامل با اخلاق، اسلام و انقلاب بود. هر چند گردانندگان این نمایش ادعای 25 سال تجربه دارند اما بد نیست بدانید این کار کپی تمام و کمال از نمایش «طبیب اجباری» به کارگردانی سعید شهریار است که کمتر از یک سال از اجرای آن در شهر یزد می گذرد. اتفاقاً اجرای طبیب اجباری در یزد نیز با مخالفت شدید مسئولین و علما رو برو شد. اما در شهر بافق این نمایش تمام و کمال و بدون وقفه برگزار شد.

اینکه هیات بازبینی چگونه به این نمایش که نه تنها به اسلام و انقلاب و شخصیت ها هم رحم نکرده، بلکه حتی به قانون کپی رایت هم پایبند نبوده مجوز داده است، موضوع بحث نیست. موضوع حرف ها و واکنش های مسئولان این نمایش است.

گویا آقایان معتقدند که ما حق داریم هر تئاتر کپی شده ای را روی صحنه ببریم، اما احدی حق اعتراض و انتقاد ندارد! ما حق داریم هر حرفی را به اسم هنر به خورد مخاطب بدهیم اما احدالناسی حق حرف زدن درباره این محتوا را ندارد! ما حق انتقاد( وحتی توهین) از همه ارزش ها و شخصیت های انقلاب را داریم اما هر کس از ما انتقاد کند می شود «تخریبگر»!

متاسفانه انتقادات بافق خبر از این نمایش با واکنش تند، بدون منطق و هوچی گرانه «برخی» مسئولین این نمایش مواجه شد. این عزیزان بدون پاسخ به اصل موضوع که انتقادی بود از محتوایی در تضاد با دستورات اسلامی، حیای ایرانی و روحیه انقلابی مردم بافق به جار و جنجال بی مورد در خصوص موضوعات فرعی پرداختند.

سوال ما این بود که: چرا در نمایش به روسای جمهور توهین می شود، و نهادهایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام و به طور مشخص ریاست آن زیر سوال می روند؟ اما آقایان به جای پاسخ (به طرق مختلف از بیانیه و جوابیه و شکایت نامه گرفته تا تماس های تلفنی و پیام های تلگرامی) از سوابق انقلابی خود و حضور در راهپیمائی نهم دی ماه گفتند. فعالیت انقلابی همه اقشار علی الخصوص هنرمندان قابل تقدیر است و مطمئنا در پیشگاه خداوند از اجر و پاداش نیز بهره مند خواهند بود اما این دلیل خوبی برای ظلم به انقلاب و شخصیت های نظام نیست!

از طرف دیگر این افراد سوال در مورد محتوای نمایش خود را حمله به رئیس ارشاد بافق تعبیر کردند و به جای پاسخ به آنچه که خود انجام داده بودند، سعی کردند انتقاد از خود را انتقاد از رئیس ارشاد بافق بدانند! شاید این کار برای جلب حمایت این مقام مسئول بوده و شاید هم از سهواً از مسئولان این نمایش سرزده باشد. نکته اینجاست که هیات نظارت بر محتوای نمایش ها مسئول تائید این محتوا بوده نه مدیر ارشاد و شاید انداختن توپ در زمین مدیر این اداره برای مصون نگاه داشتن فردی در این هیات بوده است! (شاید لازم باشد بعداً بیشتر به این موضوع پرداخته شود.)

این اتفاقات برکت دیگری نیز داشت و آن این بود که مردم به وضوح دیدند ادعای اخلاق مداری بعضی ها تا چه حد با رفتار آن ها فاصله دارد. بیان سخنان بی ادبانه و استفاده از ادبیات سخیف علیه انتقاد، نشان داد که برخی فقط ادعای ادب دارند! انتقاد را حتی اگر غلط بود می شد درست پاسخ داد نه اینکه با فرصتی که در اختیار آنها قرار داده شده با فحاشی روی سن آن هم با تلخ کردن اوقات مردمی که برای تماشای تئاتر آمده اند، جبران کرد!

به هر ترتیب حالا که تمام اجراهای این نمایش بدون هیچ وقفه ای روی صحنه رفته، شایسته است برگزارکنندگان آن با فراغ بال به سوالات فوق این بار بدون طفره رفتن، تخریب و جنجال پاسخ دهند.

انتهای پیام/ج

 

 



آخرین عناوین آخرین عناوین