ID : 5977343
در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان تشریح شد

ضعف‌ها و قوت‌های دولت احمدی‌نژاد از نگاه حدادعادل


غلامعلی حدادعادل در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع داشته‌ها و نداشته‌های دولت احمدی‌نژاد و پیشرفت مطلوب دولت یازدهم که با همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شده بود، پس از ایراد مقدمه‌ای به پاسخ به سؤالات مجری این برنامه پرداخت. وی در پاسخ به نخستین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما شاهد انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، و قرار دادن آن در زیر مجموعه دولت بودیم، با توجه به این مطلب اگر شما به مقام ریاست جمهوری برسید به حیات سازمان برنامه و بودجه در قالب فعلی ادامه خواهید داد و یا برنامه دیگری برای آن دارید؟ اظهار کرد: هر دولتی باید مراقب باشد که تصمیم‌های متناقض نگیرد، چرا که تصمیم‌گیری امروز ما و عدول از آن در روز دیگر سبب شک در عقلانیت ما می‌شود. این نامزد احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تغییرات ساختاری در کشور باید با تأمل کامل انجام گیرد و بازگشت از آن غیر ممکن است، افزود: با توجه به اینکه میلی به انتقاد از دولتی که در حال انجام کار است، ندارم، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت در این 8 سال، تصمیم گیری‌های نوسانی و متناقض از یکدیگر بود. وی با اشاره به تغییرات بیش از حد وزرا در این دو دوره ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: وزیری که آقای احمدی نژاد روزی در مجلس در بیان فضائل او سخن می‌گوید، شاهدیم که پس از یک سال همان وزیر بدون کمترین توضیحی از سوی دولت برکنار می‌شود. حدادعادل با اشاره به تأکیدات احمدی نژاد در خصوص انتصاب حداقل یک وزیر زن در دولت دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه این کار یک شجاعت از طرف وی بوده و سختی‌های زیادی را برای انجام این کار متحمل شد و همچنین با توجه به اینکه خانم وحید دستجردی عملکرد به نسبت خوبی را در زمان وزارت خود داشت، اما به یکباره شاهد برکناری وی از طرف دولت هستیم. وی با بیان اینکه با خیلی از کارهایی که مجلس در آن دخیل بوده موافق نیستم، اذعان کرد: از جمله این موارد ادغام وزارت خانه‌ها است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل مخالفت خود با ادغام وزارت خانه‌ها اظهار کرد : به نظر من نمونه کم کردن دولت، در ادغام وزارت خانه‌ها نیست. وی برای نمونه به ادغام وزارتخانه های مسکن و راه اشاره کرد و گفت: وزیر منتسب به این وزارت خانه، تنها اگر به افتتاحیه های پروژه های عمرانی بپردازد، از انجام فعالیت‌های دیگر در این وزارت خانه باز می‌ماند. حداد عادل در بیان راه حل کوچک کردن دولت تصریح کرد: باید یک سری ادارات کل و معاونین غیر ضروری در وزارت خانه‌ها منحل شوند، چرا که با ادغام وزارت‌خانه‌ها که سبب برکناری تنها چند معاون وزیر می‌شود، هیچ دولتی کوچک نخواهد شد. وی با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه به وسیله دولت، افزود: در زمان انحلال این سازمان، دلایل کافی برای آن به مجلس ارائه نشد و دولت بعدی باید با بررسی دلایل انحلال این سازمان و فواید آن، تصمیم به تغییر آن و یا عدم تغییر آن بگیرد. رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی متذکر شد: به نظر من کشور هم به برنامه و هم به بودجه و همچنین کارشناسان این دو رشته نیازمند است و با تغییر نام آن به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی چیزی عوض نمی‌شود. وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه، مبنی بر اینکه یکی از ویژگی‌های آرمان‌گرایی، انتقاد به حداقل بخشی از وضعیت موجود و پیشنهاد جایگزین برای آن بخش است، با توجه به این مطلب به کدام یک از ساختار های کنونی در عرصه‌های مختلف انتقاد داشته و یا قصد تغییر ساختاری آن را دارید؟ گفت: در این دورانی که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستم، به این نتیجه رسیده‌ام که یکی از مسائلی که مانع حکمرانی خوب شده و اغلب زحمت افزا بوده است، فقدان رابطه صمیمی میان دولت و مجلس به ویژه در این 8 سال اخیر است. حدادعادل با بیان اینکه یکی از وظایف دولت آتی و مجلس این است که میان یکدیگر اعتماد ایجاد کنند، به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: «وظیفه مجلس ریل گذاری و وظیفه دولت حرکت بر روی این ریل است.» وی در توضیح این فرمایش، خاطر نشان کرد: وظیفه مجلس تعیین جهت حرکت دولت با استفاده از قانون‌گذاری است. عضو ائتلاف پیشرفت در بیان عامل اصلی مشکلات میان دولت و مجلس گفت: مجلس بر این باور است که دولت به قوانین مصوب مجلس عمل نکرده و دولت معتقد است که مجلس قوانین خوبی وضع نمی‌کند که این دلیل سبب بدبین شدن طرفین به یکدیگر شده و موجب عدم تمکین به قوانین از طرف دولت شده است که خود یکی از عیوب بزرگ در این 8 سال بوده است. وی به دولت هشدار داد: دولت نباید هر چه را که به ذهنش می‌رسد صحیح تلقی کند، به دلیل اینکه قانون اساسی ما را بر سر کار آورده و به ما مجوز فعالیت می‌دهد و اگر قانون معیوبی هم وجود داشته باشد، عمل کردن به آن قانون از عمل نکردن به آن بهتر است. حدادعادل با اشاره به اینکه عمل نکردن به قانون موجب به قهقرا رفتن می‌شود، تأکید کرد: کشور باید بر اساس قانون اداره شده و قانون زبان کشورداری است و روش کشورداری عمل به قانون است. وی در پاسخ به این سؤال مجری، مبنی بر اینکه آیا این مشکل از عملکرد اعضای مجلس و دولت ناشی می‌شود یا مشکل به صورت ساختاری است، گفت: به دلیل اینکه احمدی‌نژاد به اندازه‌ای به خود مطمئن است، تنها به چیزی عمل می‌کند که به آن اطمینان داشته و صحیح بداند، که البته موجب پرکاری وی شده است، اما از طرفی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است. رئیس فرهنگستان ادب و هنر فارسی در پاسخ به سؤال دیگر این مجری، مبنی بر اینکه احمدی نژاد در ابتدای دوره نهم ریاست جمهوری، یک سری سؤالاتی را از حوزه علمیه پرسیده و گفته بود که با تعدادی از ساختارهای کنونی مشکل دارد، اما خود سیستم مانع من برای تصحیح این ساختارها است، که نمونه آن تلاش وی برای اسلامی کردن بانکداری به دور از ربا و یا انتخاب مدیران که به نفسه این کارها شهامت و شجاعت می‌طلبید، با توجه به این مطلب شما چه ساختارهایی را اشتباه دانسته و برای آنان چه جایگزینی دارید، افزود: به طور یقین یکی از این ساختارها نظام بانکی است که باید اصلاح شود که احمدی نژاد آن را درست تشخیص داده بود، اما وی چند سال پیش دکتر داوودی را که در آن زمان بر منصب معاون اولی رییس جمهور قرار داشت مأمور کرد که ظرف 6 ماه پیشنهاداتی را برای تحول در نظام بانکی ارائه دهند، اما تاکنون هیچ مطلبی در این زمینه به مجلس ارائه نشده است. وی در پاسخ به شبهه مجری این نشست، بر تناقض این مطلب حداد عادل با وظیفه ریل‌گذاری از طرف مجلس و اجرا از طرف دولت، تصریح کرد: اگر رئیس جمهور پیشنهاد خود را به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه می‌کرد، مجلس آن را مورد بررسی و اجرا قرار می‌داد، اما ریل‌گذاری مجلس به معنای عدم تفکر دولت نیست، بلکه یکی از مشکلات این دولت کمبود ارائه لایحه‌های اساسی به مجلس است. حدادعادل با اشاره به مبحث طرح هدفمندی یارانه‌ها و نواقص اجرای آن، اذعان کرد: دولت در این زمینه تلاش‌های بسیاری را برای اجرای این طرح انجام داد، اما طبق مصوبه مجلس، دولت ملزم شده بود که 30 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها، به تولید تعلق بگیرد، که احمدی نژاد با عملی نکردن این مصوبه، گاهی حتی اصرار به پنج برابر کردن یارانه‌ها دارد که یکی از مهم‌ترین اختلافات میان دولت و مجلس است. وی با بیان اینکه هیچ شخصی نمی‌تواند در همه مسائل کشور کارشناس باشد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر من با نظام بانکی مشکلی داشته باشم باید آن را به عده‌ای متخصص در این رشته واگذار کرده و با پیگیری‌های مداوم آن را به نتیجه برسانم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشور داری باید با روش صحیح و منطقی کار را به دست متخصص سپرد، گفت: وظیفه رییس جمهور این است که به جمع‌های دانشگاهی تجربه دیده اعتماد کرده و بخش‌های مختلف را هماهنگ و مدیریت کند. وی در پاسخ به آخرین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما در دولت احمدی نژاد شاهد ارتباط بیشتر با کشورهای در حال توسعه از جمله آمریکای لاتین بودیم، که تنها در دوره ریاست دولت وی با عنوان دست درازی به حیات خلوت آمریکا از این ارتباط یاد شد، با توجه به این مطلب آیا شما به این ارتباط‌ها استمرار داده و یا تغییری در این زمینه خواهید داشت، اظهار کرد: از اول انقلاب سیاست ما همین بوده و البته کشور داری تنها به اقتصاد نیست، اما حتی ایران در کاراکاس دارای چندین شرکت ایرانی بوده و به این وسیله سرمایه وارد کشور می‌کند. حدادعادل افزود: این توجه به کشورهای آفریقایی و آسیا و روی‌گردانی از تکیه انحصاری به آمریکا و غرب از نتایج انقلاب اسلامی بوده و ما در عرصه سیاست خارجی توانسته‌ایم با کشور‌های بزرگی مانند چین، روسیه و هندوستان که دارای استقلال نسبی هستند، رابطه برقرار کرده و در این زمینه دولت با جرات و شجاعت پیش رفته و سبب افزایش اقتدار ایران اسلامی شده است.

غلامعلی حدادعادل در جلسه پرسش و پاسخ در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع داشته‌ها و نداشته‌های دولت احمدی‌نژاد و پیشرفت مطلوب دولت یازدهم که با همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شده بود، پس از ایراد مقدمه‌ای به پاسخ به سؤالات مجری این برنامه پرداخت. وی در پاسخ به نخستین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما شاهد انحلال سازمان برنامه و بودجه در دوره نخست ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، و قرار دادن آن در زیر مجموعه دولت بودیم، با توجه به این مطلب اگر شما به مقام ریاست جمهوری برسید به حیات سازمان برنامه و بودجه در قالب فعلی ادامه خواهید داد و یا برنامه دیگری برای آن دارید؟ اظهار کرد: هر دولتی باید مراقب باشد که تصمیم‌های متناقض نگیرد، چرا که تصمیم‌گیری امروز ما و عدول از آن در روز دیگر سبب شک در عقلانیت ما می‌شود. این نامزد احتمالی یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تغییرات ساختاری در کشور باید با تأمل کامل انجام گیرد و بازگشت از آن غیر ممکن است، افزود: با توجه به اینکه میلی به انتقاد از دولتی که در حال انجام کار است، ندارم، اما یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دولت در این 8 سال، تصمیم گیری‌های نوسانی و متناقض از یکدیگر بود. وی با اشاره به تغییرات بیش از حد وزرا در این دو دوره ریاست جمهوری، خاطر نشان کرد: وزیری که آقای احمدی نژاد روزی در مجلس در بیان فضائل او سخن می‌گوید، شاهدیم که پس از یک سال همان وزیر بدون کمترین توضیحی از سوی دولت برکنار می‌شود. حدادعادل با اشاره به تأکیدات احمدی نژاد در خصوص انتصاب حداقل یک وزیر زن در دولت دهم، ادامه داد: با توجه به اینکه این کار یک شجاعت از طرف وی بوده و سختی‌های زیادی را برای انجام این کار متحمل شد و همچنین با توجه به اینکه خانم وحید دستجردی عملکرد به نسبت خوبی را در زمان وزارت خود داشت، اما به یکباره شاهد برکناری وی از طرف دولت هستیم. وی با بیان اینکه با خیلی از کارهایی که مجلس در آن دخیل بوده موافق نیستم، اذعان کرد: از جمله این موارد ادغام وزارت خانه‌ها است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بیان دلایل مخالفت خود با ادغام وزارت خانه‌ها اظهار کرد : به نظر من نمونه کم کردن دولت، در ادغام وزارت خانه‌ها نیست. وی برای نمونه به ادغام وزارتخانه های مسکن و راه اشاره کرد و گفت: وزیر منتسب به این وزارت خانه، تنها اگر به افتتاحیه های پروژه های عمرانی بپردازد، از انجام فعالیت‌های دیگر در این وزارت خانه باز می‌ماند. حداد عادل در بیان راه حل کوچک کردن دولت تصریح کرد: باید یک سری ادارات کل و معاونین غیر ضروری در وزارت خانه‌ها منحل شوند، چرا که با ادغام وزارت‌خانه‌ها که سبب برکناری تنها چند معاون وزیر می‌شود، هیچ دولتی کوچک نخواهد شد. وی با اشاره به انحلال سازمان برنامه و بودجه به وسیله دولت، افزود: در زمان انحلال این سازمان، دلایل کافی برای آن به مجلس ارائه نشد و دولت بعدی باید با بررسی دلایل انحلال این سازمان و فواید آن، تصمیم به تغییر آن و یا عدم تغییر آن بگیرد. رئیس مجلس هفتم شورای اسلامی متذکر شد: به نظر من کشور هم به برنامه و هم به بودجه و همچنین کارشناسان این دو رشته نیازمند است و با تغییر نام آن به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی چیزی عوض نمی‌شود. وی در پاسخ به سؤال دیگر مجری برنامه، مبنی بر اینکه یکی از ویژگی‌های آرمان‌گرایی، انتقاد به حداقل بخشی از وضعیت موجود و پیشنهاد جایگزین برای آن بخش است، با توجه به این مطلب به کدام یک از ساختار های کنونی در عرصه‌های مختلف انتقاد داشته و یا قصد تغییر ساختاری آن را دارید؟ گفت: در این دورانی که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در حال فعالیت هستم، به این نتیجه رسیده‌ام که یکی از مسائلی که مانع حکمرانی خوب شده و اغلب زحمت افزا بوده است، فقدان رابطه صمیمی میان دولت و مجلس به ویژه در این 8 سال اخیر است. حدادعادل با بیان اینکه یکی از وظایف دولت آتی و مجلس این است که میان یکدیگر اعتماد ایجاد کنند، به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: «وظیفه مجلس ریل گذاری و وظیفه دولت حرکت بر روی این ریل است.» وی در توضیح این فرمایش، خاطر نشان کرد: وظیفه مجلس تعیین جهت حرکت دولت با استفاده از قانون‌گذاری است. عضو ائتلاف پیشرفت در بیان عامل اصلی مشکلات میان دولت و مجلس گفت: مجلس بر این باور است که دولت به قوانین مصوب مجلس عمل نکرده و دولت معتقد است که مجلس قوانین خوبی وضع نمی‌کند که این دلیل سبب بدبین شدن طرفین به یکدیگر شده و موجب عدم تمکین به قوانین از طرف دولت شده است که خود یکی از عیوب بزرگ در این 8 سال بوده است. وی به دولت هشدار داد: دولت نباید هر چه را که به ذهنش می‌رسد صحیح تلقی کند، به دلیل اینکه قانون اساسی ما را بر سر کار آورده و به ما مجوز فعالیت می‌دهد و اگر قانون معیوبی هم وجود داشته باشد، عمل کردن به آن قانون از عمل نکردن به آن بهتر است. حدادعادل با اشاره به اینکه عمل نکردن به قانون موجب به قهقرا رفتن می‌شود، تأکید کرد: کشور باید بر اساس قانون اداره شده و قانون زبان کشورداری است و روش کشورداری عمل به قانون است. وی در پاسخ به این سؤال مجری، مبنی بر اینکه آیا این مشکل از عملکرد اعضای مجلس و دولت ناشی می‌شود یا مشکل به صورت ساختاری است، گفت: به دلیل اینکه احمدی‌نژاد به اندازه‌ای به خود مطمئن است، تنها به چیزی عمل می‌کند که به آن اطمینان داشته و صحیح بداند، که البته موجب پرکاری وی شده است، اما از طرفی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است. رئیس فرهنگستان ادب و هنر فارسی در پاسخ به سؤال دیگر این مجری، مبنی بر اینکه احمدی نژاد در ابتدای دوره نهم ریاست جمهوری، یک سری سؤالاتی را از حوزه علمیه پرسیده و گفته بود که با تعدادی از ساختارهای کنونی مشکل دارد، اما خود سیستم مانع من برای تصحیح این ساختارها است، که نمونه آن تلاش وی برای اسلامی کردن بانکداری به دور از ربا و یا انتخاب مدیران که به نفسه این کارها شهامت و شجاعت می‌طلبید، با توجه به این مطلب شما چه ساختارهایی را اشتباه دانسته و برای آنان چه جایگزینی دارید، افزود: به طور یقین یکی از این ساختارها نظام بانکی است که باید اصلاح شود که احمدی نژاد آن را درست تشخیص داده بود، اما وی چند سال پیش دکتر داوودی را که در آن زمان بر منصب معاون اولی رییس جمهور قرار داشت مأمور کرد که ظرف 6 ماه پیشنهاداتی را برای تحول در نظام بانکی ارائه دهند، اما تاکنون هیچ مطلبی در این زمینه به مجلس ارائه نشده است. وی در پاسخ به شبهه مجری این نشست، بر تناقض این مطلب حداد عادل با وظیفه ریل‌گذاری از طرف مجلس و اجرا از طرف دولت، تصریح کرد: اگر رئیس جمهور پیشنهاد خود را به عنوان یک لایحه به مجلس ارائه می‌کرد، مجلس آن را مورد بررسی و اجرا قرار می‌داد، اما ریل‌گذاری مجلس به معنای عدم تفکر دولت نیست، بلکه یکی از مشکلات این دولت کمبود ارائه لایحه‌های اساسی به مجلس است. حدادعادل با اشاره به مبحث طرح هدفمندی یارانه‌ها و نواقص اجرای آن، اذعان کرد: دولت در این زمینه تلاش‌های بسیاری را برای اجرای این طرح انجام داد، اما طبق مصوبه مجلس، دولت ملزم شده بود که 30 درصد درآمد حاصل از افزایش قیمت‌ها، به تولید تعلق بگیرد، که احمدی نژاد با عملی نکردن این مصوبه، گاهی حتی اصرار به پنج برابر کردن یارانه‌ها دارد که یکی از مهم‌ترین اختلافات میان دولت و مجلس است. وی با بیان اینکه هیچ شخصی نمی‌تواند در همه مسائل کشور کارشناس باشد، ادامه داد: به عنوان مثال اگر من با نظام بانکی مشکلی داشته باشم باید آن را به عده‌ای متخصص در این رشته واگذار کرده و با پیگیری‌های مداوم آن را به نتیجه برسانم. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در کشور داری باید با روش صحیح و منطقی کار را به دست متخصص سپرد، گفت: وظیفه رییس جمهور این است که به جمع‌های دانشگاهی تجربه دیده اعتماد کرده و بخش‌های مختلف را هماهنگ و مدیریت کند. وی در پاسخ به آخرین سؤال مجری این برنامه، مبنی بر اینکه ما در دولت احمدی نژاد شاهد ارتباط بیشتر با کشورهای در حال توسعه از جمله آمریکای لاتین بودیم، که تنها در دوره ریاست دولت وی با عنوان دست درازی به حیات خلوت آمریکا از این ارتباط یاد شد، با توجه به این مطلب آیا شما به این ارتباط‌ها استمرار داده و یا تغییری در این زمینه خواهید داشت، اظهار کرد: از اول انقلاب سیاست ما همین بوده و البته کشور داری تنها به اقتصاد نیست، اما حتی ایران در کاراکاس دارای چندین شرکت ایرانی بوده و به این وسیله سرمایه وارد کشور می‌کند. حدادعادل افزود: این توجه به کشورهای آفریقایی و آسیا و روی‌گردانی از تکیه انحصاری به آمریکا و غرب از نتایج انقلاب اسلامی بوده و ما در عرصه سیاست خارجی توانسته‌ایم با کشور‌های بزرگی مانند چین، روسیه و هندوستان که دارای استقلال نسبی هستند، رابطه برقرار کرده و در این زمینه دولت با جرات و شجاعت پیش رفته و سبب افزایش اقتدار ایران اسلامی شده است.





آخرین عناوین آخرین عناوین