ID : 5943245
عید قربان؛ عید بندگی است؛
عید قربان روزی برای قربانی کردن نفس اماره
تمام زندگی چشم به انتظار فرزند بود، در سن هشتاد و شش سالگی در حالت بیم و امید به درگاه خداوندی برای فرزندی صالح دست به دعا شد: بارالها! مرا فرزند صالحی از بندگان شایسته عطا فرما. خداوند دعای حضرت ابراهیم را که در تمام طول زندگی چشم به انتظار فرزند بود مستجاب کرد و فرزند صالحی همچون اسماعیل به او بشارت داد. در ادامه راه، حضرت ابراهیم سر دو راهی قرار گرفته بود یا باید اسماعیل را انتخاب می کرد یا فرمان حق که ذبح بود و حضرت ابراهیم تردیدی در پیام خداوند نداشت و در برابر خدا تسلیم شد، بله ایشان از یک امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون آمد و همین امر موجب فضیلت حضرت ابراهیم شد. عيد قربان جلوه گاه تعبد و تسليم ابراهيميان حنيف است . فصل قرب يافتن مسلمآنان به خداوند، در سايه عبوديت است . اگر ابراهيم خليل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعيل مى نهد، اگر اسماعيل ذبيح ، پدر را در اجراى امر خدايى ، تشويق و ترغيب مى كند، اگر شيخ الانبياء در نهادن كارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى ترديد و توقف نمى كند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانى آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقيده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگى است . عيد قربان ، مجراى فدا كردن عزيزترين يعنى خدا است . عيد قربان ، مجراى فيض الهى و بهانه عنايت رحمانى به بندگان مومن و مسلم و مطيع است . قربانى تو در اين چيست ؟ در راه خدا، چه چيز فدا مى كنى ؟ با چه وسيله ، به استان پروردگار، تقرب مى جويى ؟ و كدام فديه را به قربانگاه صدق ، عشق ، اخلاص و وفا مى آورى ؟ براى اولياء الله عيد قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، كردار، ادعا و عمل است . تو نيز، اگر بتوانى رضاى خويش را فداى رضاى حق كنى ، اگر بتوانى از خواسته دل در راه خواسته دين چشم بپوشى ، اگر بتوانى از داشته ها و خواسته ها بگذرى ، آنگاه ، به مرز عبوديت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده اى . مگر خليل الرحمان چه كرد؟ تو نيز اگر پير و مشى و مرام ابراهيمى ، نبايد هيچ چيز از آنچه دارى و به آن دلبسته اى ، همچون زن و فرزند، مال و منال ، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشين و مسكن ، و... حجاب چهره جانت ، مانع بندگى و فرمانبرداريت شود و آنگاه كه پاى دين و خدا به ميان آيد، بسادگى و بصراحتى ابراهيمى و بصداقتى اسماعيلى درگذرى و امر مولا را مقدم بدارى . بگذر از فرزند و مال و جان خويش تا خليل الله دورانت كنند سر بنه در كف ، برو در كوى دوست تا چو اسماعيل ، قربانت كنند اينجاست كه قربانى وسيله قرب مى شود و عيد قربان روز تقرب به خداوند. آن هم نه قرب مادى و جسمى - كه خدا از محدوده حس و جسم بيرون است - بلكه قرب معنوى و تقرب ارزشى كه در سايه ايمان و عمل است . آنچه انسان را به خدا نزديك مى كند، طاعت است . و آنچه از ساحت قرب ربوبى دور مى سازد، معصيت است . خدا به ما نزديك است ، حتى نزديكتر از رگ كردن ، كه خود فرموده است : - و نحن اقربب اليه من حبل الوريد - ما از او دوريم ، چرا كه به جرم و گناه ، گرفتاريم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد. دوست نزديكتر از من به من است وين عجبتر كه من از وى دورم اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهيم ، اگر با تيغ گناه ، دامن عصمت ندريم ، اگر دست تعدى ، به حريم حرمات الله نگشاييم ، آنگاه خواهيم ديد كه هر جا باشيم در قربانگاهيم و هر سو كه برويم ، به او تقرب پيدا مى كنيم ، و هر روزمان عيد قربان مى شود. بفرموده حضرت على : كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد هر روزى كه در آن ، خدا نافرمانى نشود روز عيد است . جلوه ديگر اين روز، ذبح است . قربانى كردن گوسفند، چه از سوى حاجى در منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تكريم آن حماسه معنوى و ايثار عظيم است كه ابراهيم و اسماعيل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداكارى همواره بايد در خاطره ها زنده بماند، تا درسى مى باشد فرا روى ابراهيميان هميشه و همه جا. رها شدن از تعلقات و ذبح كردن تمنيات در پيش پاى اراده الهى ، درس ديگران قربانى است ، تيغ اراده و عفاف ، بايد بر خنجر نفسانيات نهاد و خون نفس اماره را ريخت و از شر اين وسواس خناس نجات يافت . تا چه حد حاضرى كه خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟ تا كجا مى توانى طاعت و اطاعت الله را، با هواى نفس مبادله نكنى ؟ نفس كشتن و جهاد با دشمن درونى ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشكار و برونى است . از اين رو جهاد اكبر نام گرفته است . ذبح قربانى در ديد عرفانى اهل نظر، رمزى از ترك هواهاى نفسانى و روى آوردن به رضاى الهى است . ثمرات اين ذبح نيز، بايد چونان قربانى گوسفند به ديگران برسد. و... چنين است كه آنكه مالك هواى نفس شود و ديو هوا را به بند كشد، هم خويشتن از وسوسه ها و زيانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستيهاى او مصون ! آرى !... امروز، عيد است . عيد قربان و تقرب به خدا، آن هم در سايه عبوديت و بندگى . ما، بنده آنيم كه در بند آنيم . حال كه چنين است ، چرا در بند نفس و بند زر و سيم و بند خواسته ها و داشته ها؟! دل به خدا بدهيم و در بند عبوديت او باشيم ، تا از هر قيد و بندى آزاد شويم . بندگى خدا، اميدبخش است . و روز عيد قربان مى تواند براى ما اوج اين آزادى برين باشد. خجسته باد عيد قربان عيد صالحان و ارس ته ، و عيد اهل طاعت و تسليم . بمناسبت ده ذى الحجه عيد قربان و حضور مهمانان خدا در موسم حج
تمام زندگی چشم به انتظار فرزند بود، در سن هشتاد و شش سالگی در حالت بیم و امید به درگاه خداوندی برای فرزندی صالح دست به دعا شد: بارالها! مرا فرزند صالحی از بندگان شایسته عطا فرما. خداوند دعای حضرت ابراهیم را که در تمام طول زندگی چشم به انتظار فرزند بود مستجاب کرد و فرزند صالحی همچون اسماعیل به او بشارت داد. در ادامه راه، حضرت ابراهیم سر دو راهی قرار گرفته بود یا باید اسماعیل را انتخاب می کرد یا فرمان حق که ذبح بود و حضرت ابراهیم تردیدی در پیام خداوند نداشت و در برابر خدا تسلیم شد، بله ایشان از یک امتحان بزرگ الهی سربلند بیرون آمد و همین امر موجب فضیلت حضرت ابراهیم شد.
عيد قربان جلوه گاه تعبد و تسليم ابراهيميان حنيف است . فصل قرب يافتن مسلمآنان به خداوند، در سايه عبوديت است . اگر ابراهيم خليل ، در اجراى فرمان پروردگارش ، خنجر بر حنجر اسماعيل مى نهد، اگر اسماعيل ذبيح ، پدر را در اجراى امر خدايى ، تشويق و ترغيب مى كند، اگر شيخ الانبياء در نهادن كارد بر حلقوم فرزندش ، لحظه اى ترديد و توقف نمى كند؛ همه و همه ، نشانه مسلمانى آن پدر و پسر و شاهد صداقت در عقيده و عشق ، و وفادارى در قلمرو بندگى است . عيد قربان ، مجراى فدا كردن عزيزترين يعنى خدا است . عيد قربان ، مجراى فيض الهى و بهانه عنايت رحمانى به بندگان مومن و مسلم و مطيع است . قربانى تو در اين چيست ؟ در راه خدا، چه چيز فدا مى كنى ؟ با چه وسيله ، به استان پروردگار، تقرب مى جويى ؟ و كدام فديه را به قربانگاه صدق ، عشق ، اخلاص و وفا مى آورى ؟ براى اولياء الله عيد قربان مجمع الشواهد صدق در گفتار، كردار، ادعا و عمل است . تو نيز، اگر بتوانى رضاى خويش را فداى رضاى حق كنى ، اگر بتوانى از خواسته دل در راه خواسته دين چشم بپوشى ، اگر بتوانى از داشته ها و خواسته ها بگذرى ، آنگاه ، به مرز عبوديت و به حوزه قربانگاه قدم نهاده اى . مگر خليل الرحمان چه كرد؟ تو نيز اگر پير و مشى و مرام ابراهيمى ، نبايد هيچ چيز از آنچه دارى و به آن دلبسته اى ، همچون زن و فرزند، مال و منال ، پول و پس انداز، خانه و خادم ماشين و مسكن ، و... حجاب چهره جانت ، مانع بندگى و فرمانبرداريت شود و آنگاه كه پاى دين و خدا به ميان آيد، بسادگى و بصراحتى ابراهيمى و بصداقتى اسماعيلى درگذرى و امر مولا را مقدم بدارى . بگذر از فرزند و مال و جان خويش تا خليل الله دورانت كنند سر بنه در كف ، برو در كوى دوست تا چو اسماعيل ، قربانت كنند اينجاست كه قربانى وسيله قرب مى شود و عيد قربان روز تقرب به خداوند. آن هم نه قرب مادى و جسمى - كه خدا از محدوده حس و جسم بيرون است - بلكه قرب معنوى و تقرب ارزشى كه در سايه ايمان و عمل است . آنچه انسان را به خدا نزديك مى كند، طاعت است . و آنچه از ساحت قرب ربوبى دور مى سازد، معصيت است . خدا به ما نزديك است ، حتى نزديكتر از رگ كردن ، كه خود فرموده است : - و نحن اقربب اليه من حبل الوريد - ما از او دوريم ، چرا كه به جرم و گناه ، گرفتاريم و مجرم هرگز محرم نخواهد شد. دوست نزديكتر از من به من است وين عجبتر كه من از وى دورم اگر پاى از مرز طاعت فراتر ننهيم ، اگر با تيغ گناه ، دامن عصمت ندريم ، اگر دست تعدى ، به حريم حرمات الله نگشاييم ، آنگاه خواهيم ديد كه هر جا باشيم در قربانگاهيم و هر سو كه برويم ، به او تقرب پيدا مى كنيم ، و هر روزمان عيد قربان مى شود. بفرموده حضرت على : كل يوم لا يعصى الله فيه فهو يوم عيد هر روزى كه در آن ، خدا نافرمانى نشود روز عيد است . جلوه ديگر اين روز، ذبح است . قربانى كردن گوسفند، چه از سوى حاجى در منا و چه از سوى ما در شهرها مان ، تكريم آن حماسه معنوى و ايثار عظيم است كه ابراهيم و اسماعيل از خود نشان دادند و به مسلخ رفتند، آن فداكارى همواره بايد در خاطره ها زنده بماند، تا درسى مى باشد فرا روى ابراهيميان هميشه و همه جا. رها شدن از تعلقات و ذبح كردن تمنيات در پيش پاى اراده الهى ، درس ديگران قربانى است ، تيغ اراده و عفاف ، بايد بر خنجر نفسانيات نهاد و خون نفس اماره را ريخت و از شر اين وسواس خناس نجات يافت . تا چه حد حاضرى كه خواست خدا را بر خواهش دل مقدم بدارى ؟ تا كجا مى توانى طاعت و اطاعت الله را، با هواى نفس مبادله نكنى ؟ نفس كشتن و جهاد با دشمن درونى ، سخت تر از مبارزه با دشمن ، آشكار و برونى است . از اين رو جهاد اكبر نام گرفته است . ذبح قربانى در ديد عرفانى اهل نظر، رمزى از ترك هواهاى نفسانى و روى آوردن به رضاى الهى است . ثمرات اين ذبح نيز، بايد چونان قربانى گوسفند به ديگران برسد. و... چنين است كه آنكه مالك هواى نفس شود و ديو هوا را به بند كشد، هم خويشتن از وسوسه ها و زيانهاى آن آسوده خاطر است ، هم جامعه از صدمه هوا پرستيهاى او مصون ! آرى !... امروز، عيد است . عيد قربان و تقرب به خدا، آن هم در سايه عبوديت و بندگى . ما، بنده آنيم كه در بند آنيم . حال كه چنين است ، چرا در بند نفس و بند زر و سيم و بند خواسته ها و داشته ها؟! دل به خدا بدهيم و در بند عبوديت او باشيم ، تا از هر قيد و بندى آزاد شويم . بندگى خدا، اميدبخش است . و روز عيد قربان مى تواند براى ما اوج اين آزادى برين باشد. خجسته باد عيد قربان عيد صالحان و ارس ته ، و عيد اهل طاعت و تسليم . بمناسبت ده ذى الحجه عيد قربان و حضور مهمانان خدا در موسم حج
![](http://www.aviny.com/Occasion/Islamic/zi_hajjeh/ghorban/90/header.jpg)
Related Assets:
آخرین عناوین
-
برای تخریب همه آزمایشگاههای بیولوژیک آمریکا در منطقه اقدام کنید (Opens New Window)
-
درمان در ایران همطراز آلمان است (Opens New Window)
-
سردار نقدی: ترور شهید سلیمانی از اثرات مذاکره با آمریکا بود/ آماده مقابله با شیطان بزرگ هستیم (Opens New Window)
-
کلیپ/ موشک های صلح آمیز (Opens New Window)
-
هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
-
هشتگ #نمازجمعه_تاریخ_ساز فضای مجازی را پر کرد (Opens New Window)
-
خبرگزاری دولت روحانی: ارتباط هواپیمای اوکراینی، یک دقیقه قبل از شلیک با مرکز قطع شده بود (Opens New Window)
-
متن دستنوشته سپهبد شهید قاسم سلیمانی در فراق یاران شهیدش+ عکس (Opens New Window)
-
هشتگ #کاسبان_خون ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
-
وقتی تیر ضدانقلاب باز هم به سنگ خورد! (Opens New Window)
-
تقاضا کردیم پروازها متوقف شود/ اپراتور هواپیما را موشک کروز تشخیص داده بود+فیلم (Opens New Window)
-
شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
-
شجاعت صداقت در حادثه تلخ هواپیمای اوکراین/ وقتی بین مردم و حاکمیت پنهان کاری معنا ندارد+ اينفوگرافيك (Opens New Window)
-
تلاش اوکراین و آمریکا برای شانه خالی کردن از سقوط هواپیمای اوکراینی و مرگ بیش از ١٤٠ ایرانی/١٣ نخبه ایرانی قربانی "تابوت پرنده" آمریکا/لزوم احضار سفرای اوکراین و سوئیس به وزارت خارجه (Opens New Window)
-
ید طولای هواپیماهای بوئینگ در سقوط/ مرگ ۵۲۲ نفر در "تابوت پرنده" آمریکایی طی یک سال اخیر (Opens New Window)
-
سیلی هشتگی کاربران ایرانی پس از «سیلی موشکی» (Opens New Window)
-
میتوانستیم در گام اول ۵۰۰ کشته به آمریکا تحمیل کنیم (Opens New Window)
-
ساخت بازی رایانه ای بزرگ #انتقام_سخت در سازمان فضای مجازی بسیج کلید خورد (Opens New Window)
-
فارسی زبانان ضدانقلاب ناگهان متوجه تشییع حاج قاسم شدند!+تصاویر (Opens New Window)
-
فیلم/ تصاویر هوایی بهتآور از شکوه و عظمت حضور میلیونی مردم در تشییع سردار دلها در شهر کرمان (Opens New Window)
-
همه بر انتقام خون حاجقاسم تاکید دارند بجز ارگان دولت!/ زمینه سازی جنگ با شعار "انتقام نگیریم" توسط روزنامه دولتی و اصلاح طلبان تندرو (Opens New Window)
-
هشتگ #پروژه_انتخاباتی_FATF ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
-
وقتی مردم پاسخ «نه» به تلاش دیماه رسانههای معاند دادند (Opens New Window)
-
فیلم/ مستند رو در رو با قاتل (Opens New Window)
-
واکنش تند کاربران شبکه های اجتماعی به فرار رئیس جمهور از آلودگی هوا (Opens New Window)
-
فیلم/ مصاحبه منتشر نشده با تروریستهای ماهشهر (Opens New Window)
-
هشتگ #نهم_دیماه ترند اول توییتر فارسی شد (Opens New Window)
-
داغ مجازی بر پيشانی فتنه گران (Opens New Window)
-
فیلم/ مستند پویا بختیاری و خانواده اش بدون روتوش (Opens New Window)
-
وعده دولت برای کولبران فقط مصرف انتخاباتی داشت؟ (Opens New Window)
-
ببینید| مستندی تلخ از آخرین وضعیت آبگرفتگی در کوت عبدالله (Opens New Window)
-
شهادت سردار فضلی تکذیب شد (Opens New Window)
-
فیلم/ صداي پاي جهاد در آب (Opens New Window)
-
واکنش گسترده فعالان مجازی به پروژه انتخاباتیFATF (Opens New Window)
-
داغ مجازی بر پیشانی غربگرایان +عکس (Opens New Window)
-
دلیل اصلی بازداشت «کیانوش راد» چیست؟ (Opens New Window)
-
مرخصی «جهرمی» مسبب قطعی 10 روزه اینترنت در کشور/ دستگاه قضا به خسارتهای وارد آمده به مردم و کشور ورود میکند؟ (Opens New Window)
-
فیلم/ مستند شبی در بزرگراه (Opens New Window)
-
زخم بنزین/ ابعاد جدید اغتشاشات در تبریز + اعتراف بازداشتشدگان (Opens New Window)
-
آشوب با روتوش هنر؛ کاربران فضای مجازی، سلبریتیهای اجاره ای را داغ کردند +تصاویر (Opens New Window)