Skip to Content

یک پژوهشگر خانواده مطرح کرد:

آسیب‌های فضای مجازی به بنیان خانواده


یک پژوهشگر خانواده گفت: اختلالات روانی و رفتاری بواسطه ی فاصله گرفتن از خانواده و حضور در فضاهای مجازی در حال افزایش است ضمن اینکه این گونه فضاها علاوه بر مشکلات روحی روانی مشکلات جسمانی متعددی نیز خواهند شد.

به گزارش یزدبانو، به نقل اززنان کویر، طاهره معماری در رابطه با آسیب های فضاهای مجازی به شاکله ی خانواده گفت: در واقع اعضای خانواده به صورت اتفاقی کنار هم جمع نشده اند بلکه تشکلی است که در کنار یکدیگر برای رسیدن به هدف قرار گرفته اند و باید به این خانواد اهمیت قائل شد.

این پژوهشگر خانواده : افراد و اعضای خانواده باید برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنند و اگر قرار باشد هر یک از اعضای خانواده خود را از این گروه خارج نماید یعنی شاکله ی خانواده بدون رکن باشد در نتیجه خانواده و به دنبال آن جامعه متضرر خواهد شد.

معماری با بیان این که باید به همه ی نیازهای جسمی، فیزیکی و روحی، روانی خانواده توجه کرد اظهار داشت: نیازهایی چون امنیت، شخصیت، معنویت، محبت و نیاز عاطفی در چارچوب خانواده باید تامین شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه تاکید کرد: هر یک از اعضای خانواده برای رسیدن به اهداف خانواده وظیفه ای دارند، برای مثال پدر خانواده وظیفه ی نان آوری را بر عهده دارد و اگر به این وظیفه عمل نکند خانواده دچار تزلزل خواهد شد ضمن این که قرار نیست فقط یک نفر تمام مشکلات خانواده را بر عهده بگیرد و بقیه زمان را به بازی و گشتن در شبکه های اجتماعی سپری کنند.

وی عنوان داشت: متاسفانه معضل امروز جامعه ی ما حضور بیش از حد اعضای خانواده در فضای مجازی است و این اتفاق هم برای مادر و هم برای پدر خانواده اتفاق افتاده است و با شدت بیشتری برای فرزندان  در حال وقوع است در نتیجه کنترل خانواده در جامعه ی امروزی بسیار سخت شده است.

این پژوهشگر خانواده به نیاز امنیت خانواده اشاره کرد و گفت: در یک خانواده افراد نیاز به آرامش و امنیت دارند و اگر اعضای آن سرگرم هر چیزی به جز اصل خانواده باشند امنیت روانی خانواده به هم می ریزد برای مثال خانمی در یکی از جلسات مشاوره می گفت: زمانی که شوهرم با تبلت بازی می کند احساس امنیت نمی کنم و به خود می گویم برای فرزند آوری زود است چرا که اول باید این بچه رو کنترل کنم.

این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص نیاز محبت و عاطفه ی خانواده بیان کرد: همه ی اعضای خانواده از پدر و مادر گرفته تا فرزندان نیاز دارند تا در چارچوب خانواده به نیاز عاطفی شان پاسخ گفته شود اما امروزه به جای اینکه خانواده ها دور هم جمع شوند و به یکدیگر ابراز علاقه و محبت کنند همگی مشغوب بازی با تبلت و گوشی های خودشان هستند و تنها حضور فیزیکی دارند.

معماری با اشاره به اینکه شخصیت اعضای خانواده در خانواده شکل می پذیرد عنوان داشت: پدر و مادر با احترام به فرزندانشان به آنها شخصیت قائل شده و زمینه ساز اعتماد به نفس در فرزندانشان خواهند بود و این در شکل گیری شخصیت کودکان در آینده بسیار موثر خواهد بود.

خانواده بستر مناسبی برای رشد و کمال فرزندان است ضمن اینکه گفتگوی اعضای خانواده با یکدیگر در حل مشکلات فکری، اقتصادی و روحی بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

وی با اشاره به بازی‌های رایانه ای و حضور در شبکه های مجازی ادامه داد: فضای مجاز فرصت گفتگو ی اعضای خانواده را از هم گرفته است و موجب شده تا بسیاری از نیازهای افراد بی پاسخ بماند در حالیکه اگر افراد خانواده هدفمند حرکت کنند فرصتی برای گذران وقت خود در این فضاها نخواهند داشت.

این پژوهشگر خانواده در پایان گفت :  اختلالات روانی و رفتاری بواسطه ی فاصله گرفتن از خانواده و حضور در فضاهای مجازی در حال افزایش است ضمن اینکه  این گونه فضاها علاوه بر مشکلات روحی روانی مشکلات جسمانی متعددی نیز خواهند شد.

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری