Skip to Content

سیری در بیانات ولی :

داستان کشف حجاب و پیامد های آن در کلام رهبر


داستان کشف حجاب داستانی است طولانی که ابعاد و پیامد های آن بسیار گسترده و پیجیده است از این رو این یادداشت به 7 پیامد این پدیده شوم استعماری از زبان رهبر معظم انقلاب پرداخته شده است.

به گزارش یزدبانو؛ به نقل از 72عارف ؛رضاخان قلدر وقتی خواست از غرب برای ما سوغات بیاورد، اولین چیزی که آورد، عبارت از لباس و رفع حجاب بود؛ آن هم با زور سر نیزه و همان قلدریِ قزّاقیِ خودش! لباسها نباید بلند باشد، باید کوتاه باشد، کلاه باید این طوری باشد، بعد همان را هم عوض کردند، اصلاً باید کلاه شاپو باشد! اگر کسی جرأت می کرد غیر از کلاه پهلوی - کلاهی که آن موقع با این عنوان شناخته می شد - کلاه دیگری سرش بگذارد، یا غیر از لباس کوتاه چیزی بپوشد، باید کتک می خورد و طرد می شد. این چیزها را از غرب گرفتند! زنها حق نداشتند حجابشان را حفظ کنند، نه فقط چادر - چادر که برداشته شده بود - اگر روسری هم سرشان می کردند و مقداری جلوی چانه شان را می گرفتند، کتک می خوردند! چرا؟ برای این که در غرب، زنها سربرهنه می آیند! این ها را از غرب آوردند.(1)


* کشف حجاب؛ فاضلاب مدرنیته

اروپاییها - فاتحان جنگ بین الملل اول - وقتی حکومت بزرگ (امپراتوری عثمانی) را متلاشی کردند، به این اکتفا نکردند که حکومت را زایل کنند، از ملتها انتقام (گرفتند) و آن ها را تحقیر کردند!

آن روزی که به اصطلاح، موج مدرنیته را وارد این منطقه کردند، در واقع باید گفت فاضلابهای مدرنیته را به این منطقه فرستادند، علم و ابتکار و اختراعات جدید و پیشرفت فکری و دانشگاههای پیشرو را که به کشورهای الجزایر و مصر و عراق و بقیه مناطق تحت استعمار نیاوردند، اول چیزی که آوردند، ابتذال فرهنگی و کشف حجاب و کالاهای مصرفی پسمانده را آوردند، یا حداکثر نظامهای نسخ شده درجه دو و سه آموزش و پرورش خود را آوردند، یعنی مردم را از همه جهت تحقیر کردند.(2)

* کشف حجاب؛ راه آسان مبارزه با ادیان

در هرجامعه ای، راه مبارزه ساده و آسان با ادیان این است که راه عنان گسیختگی و مهارگسیختگی شهوات را باز کنند. در ایران، این کار را شروع کردند. یکی از راههایش - که جزو مهم ترین کارها بود - کشف حجاب بود. یکی دیگر از راههایش، رواج می خوارگی بود که این کار را انجام دادند. کار دیگر این بود که رابطه محدود زن و مرد را بشکنند.(3)

* کشف حجاب؛ مقدمه حذف عفت

طبق نقشه دشمنان اسلام و ایران، به کمک روشنفکران آن روز متصل به دربار پهلوی، تصمیم گرفتند که زن ایرانی را از دایره عفاف و حجاب خود بیرون کنند و این نیروی عظیم ایمانی را که به برکت عفاف، زن همواره در جوامع مسلمان وجود داشته است، نابود کنند و بر باد بدهند.

یکی از جنایات بزرگ رژیم طاغوت، همین مسأله هفده دی است. کشف حجاب، از بین بردن آن حایل و فاصله ای که در اسلام، میان دو جنس قرار داده شده است - که این برای سلامت زن و سلامت مرد است، برای سلامت جامعه است - تا همان بلایی که بر سر زن در جوامع غربی آمد، بر سر زن مسلمان ایرانی بیاورند. این اقدام را با چماق، رضاخان در داخل کشور انجام داد.

زن غربی با ورود در منجلاب فساد، دستاوردش نابودی خانواده بود. اینجور نبود که زن با برداشتن حجاب در میدان علم یا در میدان سیاست یا در میدان فعالیتهای اجتماعی پیشرفت کند، همه این ها با حفظ حجاب و عفت ممکن بود و ما در نظام اسلامی این را تجربه کردیم. برداشتن حجاب، مقدمه ای برای برداشتن عفت بود، برای برداشتن حیا در جامعه اسلامی بود، برای سرگرم کردن مردم به عامل بسیار قوی و نیرومند جنسی بود، برای این که از همه کارهای دیگر بمانند.(4)

* کشف حجاب؛ آزادی مرد، نه آزادی زن

همان  تربیت غلط غربی موجب شد که در دوران حکومت طاغوت در این کشور، زنان به آرایش، تجملات، زینتهای بی خودی، تبرج و خودنمایی تمایل پیدا کنند. این یکی از نشانه های مردسالاری است. یکی از نشانه های مردسالاری غربیها همین است که زن را برای مرد می خواهند، لذا می گویند زن آرایش کند تا مرد التذاذ ببرد! این مردسالاری است، این آزادی زن نیست، این در حقیقت آزادی مرد است. می خواهند مرد آزاد باشد، حتی برای التذاذ بصری، لذا زن را به کشف حجاب و آرایش و تبرج در مقابل مرد تشویق می کنند. البته این خودخواهی را بسیاری از مردان در جوامعی که از دین خدا بهره مند نبودند، از دورانهای قدیم هم داشتند، امروز هم دارند، غربیها هم مظهر اعلای این بودند.(5)

* علت مخالفت غرب با حجاب زنان

از نظر غرب، علت این که شما نباید توی چادر باشید، نباید حجاب داشته باشید، این نیست که آزاد باشید. شما دارید می گوئید: من با حجاب هم آزادی دارم. او چیز دیگری مورد نظرش است، زن را برای نوازش چشم مرد، برای بهره وری نامشروع مرد می خواهند به شکل خاصی در جامعه ظاهر بشود. این بزرگترین اهانت به زن است، حالا ولو با چندین لفّاف تعارف آمیز، این را بپوشانند و اسمهای دیگری رویش بگذارند.(6)

* لزوم احیاکردن ارزشهایی همچو حجاب

باید مسائل ارزشی اسلام در جامعه ما احیاء بشود، مثلا مسأله حجاب، یک مسأله ارزشی است. مسأله حجاب، مسأله ای است که اگرچه مقدمه ای است برای چیزهای بالاتر، اما خود یک مسأله ارزشی است. ما که روی حجاب این قدر مقیدیم، به خاطر این است که حفظ حجاب به زن کمک می کند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خود برسد و دچار آن لغزشگاههای بسیار لغزنده ای که سر راهش قرار داده اند، نشود.(7)

* جایزنبودن رهاسازی فرهنگ در نظام اسلامی

هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاه های حاکمیّتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگر چنان چه می بینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. حالا چگونه برخورد بکنید، آن یک بحث دیگر است، آن مربوط به دستگاه ها است و نگاه کنید ببینید مقرّراتتان چه می گوید؛ لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید. رهاسازی فرهنگ اصلاً جایز نیست. مدیریّت فرهنگ یک کار بسیار لازم است و مدیریّت هم باید بر مبنای شعارهای انقلاب و مبانی انقلاب باشد، یعنی مراقبت بشود آنچه اصل است، این است که مبانی انقلاب و مبانی استقلال کشور امام و مانند این ها باید محفوظ باشد.(8)

************

فرازهایی از فرمایشات رهبر حکیم انقلاب:

1) 12/2/1380

2) 12/8/1380

3) 28/9/1369

4) 19/10/1386

5) 30/7/1376

6) 28/7/1388

7) 4/10/1370

8) 4/6/1394

انتهای پیام/

 



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری