Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/رییس کانون ناشنوایان استان یزد

ضرورت ایجاد مرکزبهداشت سلامت روان ناشنوایان/ صداو سیمای یزد بخش خبرناشنوایان ایجاد کند


رییس کانون ناشنوایان استان یزد در استانه روز جهانی معلولان در یک گفتگوی تفصیلی به بیان آسیب های اجتماعی پیش روی ناشنوایان، مشکلات این قشر و ارائه راهکارهای عملی برای پیشگیری تا درمان ناشنوایی پرداخت.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، رمضانعلی نجاتی به مناسبت فرارسیدن روزجهانی معلولانن و هفته ای که به این مناسبت نامگذاری شده است در گفتگو با خبرنگار یزدبانو در پاسخ به این سؤال که ناشنوایان با چه آسیب های اجتماعیروبرو هستند اظهارداشت : ناشنوایان مثل سایر افراد  جامعه  در معرض آسیب های اجتماعی هستند و حتی مشکلاتشان در این زمینه به خاطرعدم آشنایی نسبت به  برخی  قوانین  و مقررات یا  در نظرنگرفتن عواقب برخی رفتارهایشان حادتر از بقیه افراد است تا جایی که گاهی مجبوریم در جلسات دادگاهشان  نیز شرکت کنیم .


*ضرورت ایجاد مرکز بهداشت سلامت روان برای ناشنوایان
نجاتی افزود : بچه های ناشنوا در تمام زمینه های مشاوره ای مشکل دارند  و پیشنهادی که داده ام ایجاد مرکز بهداشت سلامت روان برای این بچه ها ی ناشنواست .
وی با بیان این مطلب که صدای مشاور در تسهیل برای رفع مشکل مردم فعال است  افزود : واقعا بچه های ناشنوا در این زمینه محرومند و بنده هم با 37 سال سابقه کار در قسمت مشاوره کانون ناشنوایان در مدت بازنشستگی ام  اگر در مواردی نیاز بود  یا  مراجعه ای داشتم  مشاوره را انجام می دادم.


*اهمیت پیشگیری از ناشنوایی
رییس کانون ناشنوایان با تأکید براهمیت فعال شدن کانون در زمینه پیشگیری گفت : دعوت می کنیم از والدینی که فرزند دارند یا ندارند و دختران و پسرانی که ازدواج نکرده اند در طرح های آموزشی سه ماهه ویژه قبل  و بعد ازازدواج شرکت کنند.
نجاتی با بیان این مطلب که افراد ناشنوا به لحاظ ارتباطات اجتماعی نسبت به افراد دیگر جامعه ضعیف ترند تصریح کرد : به خاطرعدم توانایی و آگاهی افراد جامعه در برقراری رابطه سالم و قوی با ناشنوایان پرخاشگری از سوی این افراد بروز می کند و چون اغلب ناشنوایان نمی توانند دراین شرایط ضابطه مند وعرفی رفتارکنند مردم فکر می کنند ناشنوایان پرخاشگرند.
وی ادامه داد : ما همه افراد جامعه را نمی توانیم آموزش بدهیم بلکه مردم باید نسبت به ناشنوایان صبر و حوصله داشته باشند تا آنان بتوانند نیازهایشان را بگویند .


*صداوسیمای یزد بخش خبر ناشنوایان ایجاد کند
این مشاور  ناشنوایان با اعلام نارضایتی نسبت به شرایط موجود ناشنوایان گفت : واقعا ازاین وضع راضی نیستم؛ باید برای خانواده های ناشنوایان آموزش زبان اشاره بگذاریم  و در بخش خبر صدا وسیما ، اخبار ویژه ناشنوایان که به صورت اشاره توضیح بدهد گنجانده شود.
نجاتی خاطرنشان کرد : اگرهفته ای یکبار ده دقیقه  یا  یک ربع اخبار ویژه ناشنوایان داشته باشیم به  این  صورت که مسائل  و رویدادهای مهم هفته را جدا کنند و گوینده و مترجم هم جزو ناشنوایان باشند و زیرنویس هم بکنند در بهبود وضع ناشنوایان خیلی مؤثراست.


*اشتغال، ازدواج و عدم پذیرش اجتماعی از مشکلات ناششنوایان
وی عدم آگاهی و مشکل اشتغال و ازدواج و عدم پذیرش اجتماعی را از آسیب ها و محدودیت های ناشنوایان برشمرد و گفت : گاهی اداره بیمه در بکارگیری بچه های ناشنوا در برخی بخشها به خاطر شرایطی که دارند ممانعت ایجاد می کند که مسؤولین باید ما را در رفع محدودیتهای ناشنوایان یاری کنند.
وی دربیان اقدامات انجام شده در ایجاد بخش بهداشت سلامت روان در کانون ناشنوایان گفت : گفتند مجوز بگیریم و اساسنامه را بنویسم بخشی از هزینه های این بخش برعهده خانواده ها و بخشی هم با بهزیستی است زیرا بچه های ناشنوا از نظر پرداخت هزینه ها زیاد دستشان باز نیست.
رییس کانون ناشنوایان استان با دعوت از خانواده ها برای مراجعه به قسمت مشاوره ژنتیک مرکز توانبخشی آزاد شهر برای مشاوره  و آزمایشات ژنتیک گفت : خانواده ها در این زمینه اقدام کنند و با یک مشاوره ژنتیک که حدود یک ماه تا آمدن نتایج آزمایش از تهران طول می کشد مشخص می شود  که زوج ها برای ازدواج مشکلی ندارند و این برنامه خیلی موفقیت آمیز بوده است  و درصد نادری هم که بچه ها ی متولد شده با مشکل مواجه می شوند به خاطر عوامل ناشناخته است.


*ناشنوایان را به لب خوانی عادت دهیم

نجاتی با اشاره به مراکزپیش دبستانی ویژه ناشنوایان اظهار داشت :  بهزیستی سعی می کند ناشنوایی در سنین پایین تشخیص داده شود و ما باید کمک کنیم بچه های ناشنوا به لب خوانی عادت کنند و یا آنها که کمی شنوایی دارند از مزایای سمعک بهره مند شوند و افراد دارای شرایط کاشت حلزون به لیست پیوندی ها ملحق شوند .
وی با اشاره به گران بودن هزینه کاشت حلزون برای خانواده ها گفت : افراد خیر حاضر شده اند به بهزیستی در این زمینه کمک کنند زیرا هرچقدر این افراد در محیط های صدادار قرار بگیرند بهتر واکنش نشان می دهند حتی ناشنوایان مطلق اگر ناشنوایی شان زود تشخیص داده شود در سنین پایین یاری شان می دهیم صحبت کردن را یاد بگیرند .
مشاور بازنشسته کانون ناشنوایان افزود : بعد از این مراحل آموزشهای کلاسیک شروع می شود که آموزش و پرورش استثنایی متولی این کاراست و ناشنوایان با فراغت از تحصیل تازه مشکل کار، ازدواج  و مسکن پیدا می کنند  و در این شرایط سنشان نیز بالا می رود البته هر چه در توانمان باشد یاری شان می کنیم .


*ضرورت اجرای طرح جامع معلولان
نجاتی در مورد تسهیلات دولت برای ناشنوایان گفت : البته ناشنوایانی که شرایط لازم را داشته باشند به بهزیستی معرفی می شوند و طی یک مصوبه که در دولت اصلاحات با عنوان "طرح جامع معلولین" است سعی می شود آب و برق مسکن آنان رایگان باشد.
وی در مورد وامهای بلاعوض بهزیستی هم  گفت : بهزیستی برای ساخت مسکن ناشنوایان وام های جزئی به صورت بلا عوض به متقاضیان می دهد که مسرول مسکن در بهزیستی یزد در اختیاربچه های دارای شرایط قرار می دهد.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری