Skip to Content

در گفت و‌گو با یک محقق طب اسلامی ایرانی مطرح شد

نوروز، فرصتی مغتنم برای تغییر فرهنگ تغذیه/ مراقب باشید! در تعطیلات عید دچار سوء هاضمه و چاقی نشوید


یک محقق طب اسلامی ایرانی گفت: فرهنگ اصلاح تغذیه و به تبع آن پیشگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی به دست خانم‌های آشپز است که با درایت و هوشمندی در اصلاح نوع تغذیه می‌توانند فرهنگ صحیح تغذیه را در خانواده‌ها تحکیم ببخشند و چه خوب است که این فرهنگ از ایام نوروز آغاز شود.

به گزارش یزدبانو، دکتر حسن اکبری، در گفت و‌گو با طنین یاس  ریسک چاقی و اضافه وزن را در خانم‌ها بواسطه تعطیلات عیدانه زیاد دانست و گفت: متاسفانه خیلی از دختران و زنان جامعه به خاطر سنت‌های نادرست تغذیه ای ایام نوروز، دچار اضافه وزن و حتی چاقی مفرط می‌شوند که این میسر نمی‌شود مگر با افراط در مصرف آجیل و شیرینی و غذاهای چرب که در تعطیلات نوروزی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پزشک بسیجی و فعال دوران دفاع مقدس ادامه داد: آجیل خود از نوع پرکالری ترین سبدهای تغذیه ای در سفره ما ایرانیان است که طرفداران زیادی هم این خشکبار دارد که خوردن بیش از حد آن موجب چاقی و حتی گرفتگی عروق قلبی می‌شود و توصیه ما این است که حتما سعی شود آجیل خام خریداری شود تا ضرر و زیان آن کمتر باشد.

این محقق طب اسلامی ایرانی افزود: خوشبختانه امروزه مرسوم است که خیلی از خانم‌های خانه دار خودشان  اقدام به تهیه شیرینی اما نکته مهم اینجا است که مواد مصرفی برای تهیه شیرینی  باید به گونه ای باشد که ضرری برای بدن نداشته باشد چرا که شیرینی جات جزء خوراکی‌هایی است که مصرف زیاد آن خطر بیماری دیابت و بیماری قلبی و حتی پوسیدگی دندان را در افراد افزایش می‌دهد.

این متخصص آسیب شناسی سلولی تصریح کرد: در تعطیلات نوروز شاهد پرخوری‌ها و استفاده از غذاهای چرب در خانواده‌ها هستیم که این فرهنگ نادرست سلامت خانواده‌ها را هر چند به مدت محدود در این تعطیلات به خطر می‌اندازد و توصیه ما این است که خانم‌های آشپز ایرانی تا آنجا که می‌توانند هرزگاهی هم از غذاهای سالم در پذیرایی از مهمانان استفاده کنند.

اکبری، به اصلاح فرهنگ غلط تغذیه در بسیاری از خانواده‌ها  توسط خانم‌ها اشاره کرد و گفت:به اعتقاد من فرهنگ اصلاح تغذیه و به تبع آن پیشگیری از چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی به دست خانم‌های آشپز است که با درایت و هوشمندی در اصلاح نوع تغذیه می‌توانند فرهنگ صحیح تغذیه را در خانواده‌ها تحکیم ببخشند و چه خوب است این فرهنگ  از ایام نوروز آغاز شود تا دیگر اعضای فامیل و آشنایان هم در معرض اطلاع قرار گیرند.

به جای رژیم لاغری در ایام بعد از تعطیلات به پیشگیری از چاقی فکر کنید

وی خاطرنشان کرد: برخی از زنان بعد از ایام نوروز بواسطه افراط در تغذیه و عدم تحرک اقدام به لاغری و رژٰیم غذایی می‌کنند در حالی که می‌توانند با برنامه ریزی درست در ایام نوروز مانع از چاقی و ابتلا به بیماری شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: توصیه اکید ما به خانم‌هایی که دچار بیماری دیابت هستند این است که در ایام نوروز از خوردن زیاد شیرینی پرهیز کنند همچنین غذاهایی که موجب تشدید بیماریشان می‌شود را مصرف نکنند و حتما در این ایام داروهای خود را منظم مصرف کنند.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری