Skip to Content

یزد بانو و آشپزی سنتی

کوفته ریزه یک غذای یزدی


گرچه کوفته های بزرگ تبریزی زبانزد است اما یزدی ها هم در سفره سنتی خود یک کوفته ریزه با طعم بیار عالی و با مواد کمتر نسبت به تبریی ها دارند.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، سرآشپز سایت ما هانیه سادات می خواهد این بار ما را با روش پخت کوفته ریزه با همان طعم سنتی دیم آشنا کند.



مواد لازم برای تهیه کوفته ریزه یزدی:

گوشت چرخ کرده : 250  گرم
آرد نخود خام : یک دوم پیمانه
پیاز متوسط : یک عدد
نمک و ادویه : کمی
لیمو عمانی : یک قاشق غذاخوری
برنج خیس شده : یک چهارم پیمانه
تکه های چربی ( دمبه): مقداری

طرز تهیه کوفته ریزه :

1) ابتدا پیاز خام و چربی را در آسیاب و مخلوط کن فشاری با کمی زرد چوبه و آب چرخ می کنیم و نمک و فلفل اضافه می کنیم و کنار می گذاریم.
2) بعد گوشت چرخ کرده را با نمک و فلفل مزه دارمی کنیم و روی گوشت یک دوم پیمانه آرد نخود خام اضافه می کنیم و حسابی ورز می دهیم و سپس برنج خیس شده را اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا مواد خوب مخلوط شود و از ظرف جدا شود.
3) برای اینکه مطمئن شوید مواد برای کوفته آماده شده است باید کل موادی را که ورز داده اید با یک دست از ظرف جدا کنید و وارونه کنید اگر مواد نیفتاد برای قلقلی کردن آماده است.
4) سپس به اندازه حجم یک گردو از مواد جدا می کنیم و قلقلی می کنیم و کنار می گذاریم.
5) آب را جوش می آوریم و سس کوفته را که با چربی دمبه و پیاز چرخ کرده بودیم و کنار گذاشته بودیم در آب جوش می ریزیم و پس از جوش آمدن، کوفته های قلقلی را به آب جوش اضافه و زیر حرارت را کم می کنیم.
6) وقتی که مطمئن شدید گوشت پخته شده است کمی لیمو عمانی پودر شده به آب کوفته اضافه می کنیم.


نکته:
- اگر مایل نیستید از چربی دمبه استفاده کنید می توانید کمی روغن معمولی و یا کمی روغن زیتون و کنجد به آب کوفته اضافه کنید.
- برخی بانوان یزدی به جای گوشت گوسفند از گوشت مخلوط شتر و گوساله و یا گوشت مرغ و بوقلمون برای کوفته استفاده می کنند.


*خواص غذای سنتی

يكي از پيامدهاي رشد جمعيت شهرنشيني، افزايش غذاهاي خياباني و مصرف غذاهاي آماده با عنوان فست‌فود يا غذاهاي سريع است و در مناطقي كه تعداد مراكز عرضه غذاهاي آماده كمتر است، بيماري‌هاي قلبي و عروقي كاهش مي‌يابد و بر عكس در مناطقي كه مردم به مصرف اين نوع غذاها عادت دارند، شيوع عادت‌هاي غذايي نادرست مانند پرخوري، كم تحركي و سريع غذا خوردن نيز شايع‌تر است.
ما در سایت یزدبانو سعی می کنیم غذاهای سنتی که زیاد وقت گیر نبوده و نیاز به مواد کمتری دارند به شما آموزش دهیم.شما نیز اگر یک غذای سنتی آسان می شناسید به ما معرفی کنید.

در ايران ميزان مصرف سالانه گوشت براي هر نفر 12/5 كيلوگرم، در هندوستان 9 كيلوگرم، در ژاپن 44 كيلوگرم، در چين 39 كيلوگرم، در آرژانتين 120 كيلوگرم، در امريكا 100كيلوگرم، در آلمان 90 كيلوگرم و در انگلستان 80 كيلوگرم است.
از سوی دیگر مصرف لبنيات، ميوه و سبزي نیز در ایران كمتر از حد استاندارد است. اما هر روز بر تعداد کسانی که فست فودها را به غذای ایرانی و لبنیات سنتی ترجیح می دهند افزوده می شود.

پياز و خاصيت اين ماده كه روزي روي سفرهاي ايراني خود نمايي مي‌كرد در علم پزشكي هم شناخته شده است. خانواده پياز از لحاظ دارويي و علم فارماكولوژي خاصيت بسيار بالايي دارد. پياز با توجه به اینکه توان جلوگيري از پلاك‌هاي چربي در قلب و عروق را دارد در درمان فشار خون، چربي خون، قند خون و پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي نقش مهمي دارد.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری