Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ معاون پژوهش وبرنامه آموزش وپرورش استان یزد:

50درصد مدارس استان یزد در گام اول هوشمندسازی قرار دارند


معاون پژوهش وبرنامه آموزش وپرورش استان یزد از گسترش مدارس طرح هوشمند سازی در استان و در اولویت قرار گرفتن 50 درصد مدارس در گام اول خبر داد و راهکارهای توسعه آن را در مدارس استان بیان کرد.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، علیرضا مصباح فر در یک گفتگوی تفصیلی با یزدبانو اظهار کرد : هوشمند سازی گام های مختلفی دارد و مدارس در پنج سطح نیمه الکترونیک، الکترونیک، نیمه هوشمند، هوشمند و هوشمند پیشرفته طبقه بندی می شوند .

مصباح فر افزود :  قبل از شروع سال تحصیلی 170 کلاس درس به تجهیزات هوشمند سازی مجهز شدند تا تعداد کلاسهای هوشمند در سطح استان به حدود 1300 کلاس برسد.
این مسؤول با بیان این مطلب که 50 درصد مدارس استان که در گام های اولیه هوشمند سازی مدارس قرار دارند ، از طرح هوشمند سازی مدارس در تمام شهرستان ها و مناطق استان به موازات شهر یزد خبر داد و افزود: این طرح درتمام مقاطع اجرا، اما اولویت با مقطع ابتدایی ست و بیشترین میزان تجهیز در مدارس مقطع ابتدایی انجام می شود.


*هوشمندسازی در دستور کار آموزش و پرورش
مصباح فر گفت: آموزش و پرورش در حال حاضر تجهیز کلاس ها به تجهیزات هوشمند سازی و چند رسانه ای را در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: در حال حاضر برنامه ریزی شده تا حداقل 250 کلاس درس در سال جاری  به این تجهیزات هوشمند سازی مجهز شوند.
این مسؤول، درخصوص سایر مقاطع تحصیلی برای این طرح گفت: سایر مقاطع هم تجهیز می شود اما با سرعت کمتر و این مطلب به این دلیل است که کاربرد و بازدهی تجهیزات هوشمند سازی در مقطع ابتدایی بیشتر از سایر مقاطع است. 


*مزایای هوشمندسازی مدارس
مصباح فر، تغییر شیوه معلم محوری به دانش آموز محوری، تقویت تحقیق و پژوهش در بین دانش آموز، افزایش روحیه کار گروهی، آموزش های متفاوت بر اساس توانایی برای هر دانش آموز، صرفه جویی در زمان و در نهایت بالابردن کیفیت آموزش با استفاده از آموزش چند رسانه ای را از اهداف طرح هوشمند سازی مدارس برشمرد.
وی گفت: با توجه به امکانات موجود هوشمند سازی که یک تسهیل گر در فرآیند آموزش است با ایجاد محیطی سمعی و بصری و تعاملی می تواند یادگیری را برای دانش آموزان بهتر وآسانتر کرده و علاقه مندی آنها را بالاتر و همچنین باعث صرفه جویی در وقت و انرژی خواهد شد.
معاون پژوهش وبرنامه ریزی اداره کل آموزش وپرورش استان از هزینه در خصوص مدارس هوشمند گفت: مدارس دولتی هزینه ای را به اجبار از دانش آموزان دریافت نمی کنند اما معمولا اولیا با توجه به تأثیر تکنولوژی های نوین آموزشی داوطلبانه مدارس را در این مسیر مساعدت می کنند.


*تجهیزات مورد  نیاز هوشمندسازی
مصباح فر، برای برای هوشمند کردن کامل مدرسه افزود: برای هوشمند کردن کامل مدرسه به تجهیزات زیادی از جمله تجهیزات لازم برای اتاق سرور، کارگاه IT ، کامپیوترهای مناسب، شبکه باسیم و بی سیم پرسرعت و امن، کامپیوتر برای دانش آموزان در کلاس، برد هوشمند ، دیتا پروژکتور و غیره نیاز است.
وی ادامه داد: تأمین این تجهیزات به اعتبار بسیار بالایی نیاز دارد اما در حال حاضر که بیشتر مدارس در سطح استفاده از کلاس های چند رسانه ای هستند تجهیزاتی مانند برد هوشمند، دیتا پروژکتور و کامپیوتر در کلاس ها وجود دارد.
مصباح فرافزود: تجهیزاتی که در سال جاری بین مدارس توزیع شده است  شامل برد هوشمند، دیتا پروژکتور، لپ تاپ و کامپیوتر رو میزی است.
وی ، از برقراری تعامل خوب اکثر استان ها در طرح هوشمند سازی مدارس با استان خبرداد و افزود: در این راستا تلاش شده و می توانیم از تجربیات وهمکاری آن ها استفاده کنیم.


*تقویت مدارس هوشمند در اولویت آموزش و پرورش با هدف گسترش
این مسئول تصریح کرد: سیاست آموزش و پرورش تقویت مدارسی ست که در حال حاضر از تجهیزات هوشمند سازی استفاده می کنند چرا که اگر این مدارس بازدهی بالایی داشته باشند و سطح تحصیلی دانش آموزان آن ها بالاتر رود به تدریج سایر مدارس هم علاقه مند به استفاده از تجهیزات هوشمند سازی شده و در راستایی این طرح برنامه و ریزی و تلاش خواهند کرد.
مصباح فرافزود: به همین منظور سیاست هایی برای افزایش بهروری تجهیزات هوشمند سازی در مدارس مد نظر است که از آن جمله می توان به در دسترس قرار دادن محتوای الکترونیکی استاندارد و مفید، برگزاری جلسات توجیهی و کلاس های آموزشی برای معلمان ذیربط، بها دادن و تشویق معلمان و مدیران موفق در زمینه هوشمند سازی اشاره کرد.


*هزینه راه اندازی یک کلاس هوشمند چقدر است ؟
وی، ازاعتبار مدارس هوشمند گفت: برای هوشمند کردن یک کلاس آن هم بدون استفاده از کامپیوتر برای دانش آموزان نیازمند  چهار تا شش میلیون تومان اعتبار و یا برای راه اندازی یک کارگاه رایانه با 15 عدد رایانه و یک شبکه محلی به حداقل نیازمند 23 میلیون اعتبار است.
معاون پژوهش وبرنامه ریزی اداره کل آموزش وپرورش استان یزد،  استقبال خانواده ها از این طرح را خوب ارزیابی کرد و گفت: مسئله مهم مشارکت خانواده ها در این طرح است چرا که با اتکا به بودجه های دولتی سرعت اجرای طرح بدلیل هزینه بالای آن کند است، بنابراین برای اینکه هر چه سریعتر شاهد باشیم تا اکثر مدارس از تجهیزات دیجیتال در فرآیند آموزش  استفاده می کنند نیاز است تا اولیا با مشارکت موثر این راه را هموار کنند.
مصباح فر، کمبود اعتبار در این زمینه، کمبود محتوای الکترونیک، یکسان نبودن سطح دانش فناوری اطلاعات و نحوه استفاده از تجهیزات هوشمند سازی در بین فرهنگیان محترم، امکانات کم و سایر مشکلات در مسیر آموزش معلمان، فرسوده بودن بسیاری از تجهیزات موجود در مدارس را از مهمترین مشکلات این طرح دانست.

شایان ذکر است : مدرسه هوشمند به عنوان يکي از مهمترين مولفه هاي نظام جمهوري اسلامي ايران، يک سازمان آموزشي و پرورشي پويا و يادگيرنده است که برای فرآيند يادگيري و بهبود مديريت به صورت نظام يافته بازسازي شده است تا دانش آموزان سطوح مختلف را براي زندگي در عصر اطلاعات و ارتباطات آماده نمايد.


انتهای پیام/ص

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری