Skip to Content

گزارش/ به مناسبت اربعین حسینی

« ردای سرخ خورشید» در روستای خویدک یزد به نمایش درآمد


گروه نمایشی و هنری آل طه در شب اربعین حسینی درجمع مردم روستای خویدک بخش مرکزی یزد، تئاترعاشورایی را با عنوان "ردای سرخ خورشید" اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، به مناسبت فرا رسیدن اربعین اباعبدالله الحسین مردم روستای خویدک بخش مرکزی یزد در مراسم شب اربعین حسینی در حسینیه بزرگ خویدک گرد هم آمدند و گروه هنری نمایشی آل طه نمایش « ردای سرخ خورشید» با موضوع  با موضوع روایت عصر عاشورا تا شهادت حضرت رقیه (س) در خرا به های شام را اجرا کرد که با استقبال عزاداران حسینی این منطقه همراه بود .
محتوای این برنامه که براساس مقاتل معتبر و روضه های مداح اهل بیت حاج حسین ارضی بود جریان شهادت امام حسین (ع) تا اسارت اهل بیت را به تصویر کشیده بود؛ سعی داشت تا مظلومیت ها و جانفشانی های شهدای کربلا و یاران وفادار سالا ر شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین و شرح مظلومیت خاندان رسول خدا (ص) و ددمنشی دشمنان آن خاندان بزرگوار را به تصویر بکشد .
این برنامه که با الهام از تعزیه  و به شکل پانتومیم  و با گنجاندن  روضه و مداحی  و تمرکز نور و موسیقی برگزار شد تنها مداحی تصویری  و سمفونی تراژدی عاشوراست.

این  نوع  تئاتر که بزرگترین نمایش مذهبی ایران است و به مدت 15 سال در20 استان کشور برگزار شده است روایت چهار گانه ای ازحضرت عباس(ع)، علی اصغر(ع) ، امام حسین( ع) و خرابه های شام است .
هدف طراح این شکل جدید تعزیه ، احساس نیاز به ابزار جدید در تمام حوزه ها با توجه به سرعت دنیای امروز و آسیب شناسی کاهش تأثیر تعزیه درجامعه و به  روز کردن هنر ملی مذهبی تعزیه است .
این شکل تعزیه که یکی از نقاط قوت آن طراحی حساب شده  نور و موسیقی است تاکنون از تأثیرگذاری بالایی بر مخاطب برخوردار بوده است .
بر اساس این گزارش،  تمام بازیگران این تئاتربه شکل پانتومیم حرکات را به نمایش درمی آوردند ولی صداها تمام دوبله شده و صدای نقش زنان نیز با صدای دوبله  مرد  بود و چهره ها تمام پوشیده بود، تنها بازیگر خردسال این جریان نقش سه ساله امام حسین (ع) را  برعهده داشت که صدای او نیزدوبله شده  صدای  یک کودک  بود.
شایان ذکر است : کارگردانی این نمایش مذهبی و عاشورایی را سعید اکرمی بر عهده دارد و تا کنون در برخی شهرستان های استان و مراکز دانشگاهی و ...برگزار شده است.


 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری