Skip to Content

خاکروبه شفا بخش؛

از خواص پوست تخم‌‎مرغ چه می‌دانید؟


پوست تخم‌مرغ یکی از به ظاهر دور ریختنی‌هایی است که برخی به دلیل غفلت از خواص آن به چشم زباله به آن نگاه کرده و در نهایت راهی سطل آشغال می‌شوند. با هم خواص این خاکروبه شفا‌بخش را مرور می‌کنیم:

به گزارش یزدبانو؛در ابتدا نگاهی به چند نمونه از یافته‌های محققان شرقی و غربی می‌پردازیم:


* محققان هلندی به تازگی اثر بسیار مثبت کلسیم پوست تخم مرغ(همراه با مکمل های ویتامین د و منیزیوم) بر تراکم معدنی استخوان را در یک مطالعه علمی (دو سو کور، کنترل شده با پلاسبو) گزارش کرده‌اند. آزمون‌های آزمایشگاهی و اندازه‌گیری تراکم استخوان به دقت در این مطالعات انجام شده است. نتایج، نشان‌دهنده افزایش تراکم استخوان در استخوان لگن افراد مورد مطالعه پس از یک سال بود.

 

* محققان دانشگاه Japan Women's University در  توکیو، ترکیبی از ویتامین D3 و پودر پوست تخم‌مرغ را در حیوانات مبتلا به پوکی استخوان مورد مطالعه قرار دادند. نتیجه این که این ترکیب، بدون افزایش قابل توجّه سطح کلسیم خون، قادر به بهبود تراکم استخوان بود.

 

* محققانی در کشورهای آلمان و مجارستان که به مدت ۱۵سال روي تاثيرگذاري پوست تخم‌مرغ بر بدن انسان مطالعه مي‌کنند، دريافته‌اند اين ماده در کودکان و بزرگسالان باعث جلوگيري از شکستگي ناخن، ريزش مو، پوکي استخوان، يبوست، تب يونجه، آسم و خون‌ريزي لثه مي‌شود.

 

این تحقیقات و موارد مشابه باعث شده است که برخی از صاحب‌نظران، پوست تخم‌مرغ را نامزد عنوان «بهترین منبع برای تامین کلسیم بدن» بدانند.

 

در نتیجه با کمی تامل می‌توان دریافت که عادت کردن ایرانی‌ها به مصرف علمی پوست تخم‌مرغ، بار عظیمی از روی دوش نظام سلامت ایران برخواهد داشت. مقاله زیر به نقل از طب شیعه را مطالعه بفرمایید:


پوست تخم مرغ، از دیدگاه طبّ سنّتی ایران

پوست تخم مرغ- یا هر پرنده دیگری- در درجه اوّل دوّم، سرد و خشک است. در کتب طبّی ایرانی، درباره خواصّ آن آمده است:

خشک کننده زخم‌های ترشّح‌دار:

التیام دهنده زخم‌های مزمن؛ به هم آورنده زخم‌های تازه؛ قطع ‌کننده خونریزی زخم‌ها با پاشیدن پودرخشک آن روی زخم.

قطع کننده خون دماغ:

بالا کشیدن پودر آن در بینی. در خون دماغ‌های شدید و کشنده، اگر پوست تخم‌مرغ را بسوزانیم در حدی که سیاه شود(البته نه در حدی که خاکستر شود) و آن را در بینی بیمار فوت کنیم، موجب قطع خونریزی خواهد شد.

درمان کننده آب مروارید:

- پاشیدن مخلوط پودر پوست تخم‌مرغ و پودر پوسته صدف.

- روش دیگر که بسیار قوی عمل می‌کند آن است که پودر پوست تخم‌مرغ مکلّس( یعنی آن را سوزانده باشیم در حدّی که سفید شده باشد) مخلوط با عسل در چشم چکانده شود.

تقویت کننده قوای جنسی:

خوردن پودر پوست تخم‌مرغ تازه

کاهش‌دهنده ورم‌های موضعی:

ضماد مخلوط پودر پوست تخم‌مرغ با عسل و سركه روی موضع ورم.                                                                                           

پوست تخم مرغ در طبّ جدید:

پوست تخم مرغ دارای ارزش غذایی بالایی به لحاظ تامین مواد معدنی است. در طبیعت هم مشاهده می‌شود که مثلا یک مرغ، در صورت کمبود کلسیم یا سایر ریزمغذی‌های معدنی، اقدام به خوردن پوست تخم‌مرغ خود می‌کند.

90 درصد وزن پوست تخم مرغ را کلسیم تشکیل می‌دهد. منیزیوم با 6 و فسفر با یک درصد در رتبه‌های بعدی هستند. پتاسیم و سدیم هم به مقدار کم وجود دارند. برخی منابع، ریزمغذی‌های موجود در پوست تخم‌مرغ را تا 27 عنصر برمی‌شمرند.(ازجمله: بور، مس، آهن، منگنز، مولیبدن، گوگرد، سیلیسیوم و روی)

پوسته تخم مرغ ترکیبی بسیار شبیه به استخوان‌ها و دندان‌های ما دارد. بر اساس منطق طبّ سنّتی، این شباهت، می‌تواند موجب جذب بهتر و استفاده سریع‌تر و کامل‌تر از یک ماده غذایی شود.

چرا استفاده از پوست تخم مرغ مهم است؟

کافیست نگاهی به آمار وحشتناک مصرف مکمل‌های دارویی- و به ویژه انواع ترکیبات حاوی کلسیم- در کشورمان بیندازیم و باز بسیار خوب است که بدانیم چنددرصد از این داروها، وارداتی- آن هم در شرایط تحریم- هستند. با یک دودوتا چهارتای ساده، هزینه سالانه استفاده از این مکمل‌ها در خانواده خود را حساب کنید و آن را به کل کشور تعمیم دهید.

همچنین عوارض این داروها و هزینه‌های ناشی از این عوارض را هم برآورد کنید؛ مثلا ببینید که در سال، چند نفر به دلیل مصرف مکمل‌های کلسیم، دچار عوارض گوارشی یا سنگ‌های کلیوی می‌شوند و همه این‌ها در حالی است که به اعتقاد ما، عوارض مصرف این مکمل‌ها، بسیار فراتر از آن چیزی است که در منابع رسمی اعلام می شود.

بعد از تمام این حساب و کتاب‌ها، تازه باید این سوال را از خود بپرسیم با این همه هزینه و این همه تاکید بلیغ پزشکان بر مصرف این گونه داروها - تا جایی که بسیاری از پزشکان، مصرف این مکمل‌ها را مانند غذای روزانه واجب می‌دانند- چه نتیجه‌ای گرفته‌ایم؟ مثلا یک سوال ساده: وضعیت پوکی استخوان در کشور ما چگونه است؟ سالانه چند میلیارد تومان، صرف هزینه‌های ناشی از ترمیم و تعمیر و بند زدن!! استخوان‌های فرسوده و ضعیف ما ایرانی‌ها می شود؟ سن شیوع پوکی استخوان به ویژه در بانوان، به چند سال کاهش پیدا کرده است؟ وضعیت استخوانی کودکان ما چگونه است؟ و ....

اگر همین یک مورد کلسیم را درنظر بگیریم، بیماری‌های ذیل، مستقیم و غیر مستقیم، با کمبود کلسیم مرتبط هستند:

پوکی استخوان؛ نرمی استخوان؛ انواع مشکلات دیسک، دردهای کمری و گردنی و سایر دردهای استخوانی، دردهای سیاتیکی، انواع آرتروزها و ...؛ بسیاری از مشکلات دندانی؛ برخی مشکلات ناخن‌ها؛ بسیاری از مشکلات مو و ازجمله بسیاری از موارد ریزش مو؛ کندرومالاسی(نرمی کشکک)؛ برخی مشکلات پوستی؛ گرفتگی‌های عضلانی؛ برخی انواع فشار خون؛ برخی مشکلات عضلانی قلب؛ بسیاری از موارد خستگی‌های مزمن؛ برخی خستگی‌های جنسی؛ بسیاری از ضعف‌ها و خستگی‌های عضلانی؛ برخی انواع افسردگی؛ برخی موارد سندروم‌های پیش از قاعدگی؛ برخی موارد ام اس و ....

حال اگر منبعی در اختیار ما باشد که بتواند این کمبودها را با هزینه و عوارضی در حدّ صفر، برطرف کند، عاقلانه است از آن چشم بپوشیم؟

در مقالات بعدی به نحوه استفاده از پوست تخم مرغ، گروه های هدف استفاده و میزان مصرف می پردازیم.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری