Skip to Content

گفتگوی یزدبانو به مناسبت روز بهزیستی وتأمین اجتماعی با رییس مرکز ژنتیک بهزیستی یزد و میبد(1)

ازدواج هاي فاميلي عامل افزايش بيماري هاي ژنتيكي در استان است/اعلام بیماریهای نیازمند آزمایش ژنتیک


مسؤول بخش ژنتيك سازمان بهزيستي استان يزد گفت: آنچه كه در جامعه ما اهميت دارد و سبب شده تا ميزان وقوع بيماري هاي ژنتيكي نسبت به جوامع ديگر افزايش قابل توجهي داشته باشد، اقبالي است كه عموم مردم به ازدواج هاي فاميلي دارند.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، مشاوره ژنتيك قبل از ازدواج، قبل از بارداري و يا در حين بارداري به فرد كمك مي كند تا از بسياري از ناهنجاريها و معلوليت هاي مادرزادي پيشگيري كند. به منظور بررسی این موضوع با مسؤول بخش ژنتيك سازمان بهزيستي استان يزد که ریاست مرکز ژنتیک میبد را نیز عهده دار است مصاحبه اختصاصی انجام داده ایم که قسمت اول این گفتگوی تفصیلی را تقدیم می کنیم: مسؤول بخش ژنتيك سازمان بهزيستي استان يزد گفت: مشاوره ژنتيك همانند ساير مشاوره هاي پزشكي يك فرايند ارتباطي براي تشخيص و راهنمايي مراجعين است به نحوي كه قادر به انتخاب بهترين گزينه ها باشند. دكتر مسعود نشان با اشاره به ضرورت مشاوره ژنتيك در بعضي از موارد ادامه داد: فرمول كلي در اين زمينه اين است كه هر عارضه اي كه احتمال ارثي بودن آن وجود داشته باشد و يا خانواده ها يك سري اطلاعات در زمينه پزشكي دارند و از قبل مي دانند فلان بيماري خاص زمينه ارثي دارد، مشاوره ژنتيك ضروري است. وی بااشاره به بیماری ارثی تالاسمی گفت: تقريبا همه مطلع هستند تالاسمي زمينه ارثي دارد اما تب مالت به هيچ عنوان قابل سرايت از نسلي به نسل ديگر نيست. رئيس مركز تحقيقات ژنتيك ميبد گفت: يكي از مسائلي كه كمك مي كند به تشخيص اينكه يك بيماري زمينه ارثي دارد، وقوع يك بيماري مشابه در خانواده است.به عنوان مثال ضعف عضلاني پيش رونده اي كه در دو نفر از اعضاي فاميل با تابلوي مشابهي بروز كند در اين موارد به احتمال يقين زمينه ژنتيكي در ايجاد بيماري نقش دارد.

وي موارد متداول كه مشاوره ژنتيك ضرورت دارد را شامل نگراني از بروز مكرر يك بيماري فاميلي، نقايص متعدد مادرزادي، عقب ماندگي ذهني، بيماريهاي عصبي مزمن و پيش رونده، اختلالات عصبي و عضلاني، كوتولگي و اختلال رشد، اختلالات متابوليك، شكل و قيافه غيرطبيعي (ديس مورفي)، ابهام تناسلي، اختلال در بلوغ، نازايي، عقيمي و سقطهاي مكرر، رويارويي با موارد تراتوژن و موتاژن، حاملگي در سنين بالاي 35 سال، ازدواج خويشاوندي، كسب اطمينان از ناقل نبودن براي يك بيماري ژنتيكي شايع در جمعيت (تالاسمي، هموفيلي، آنمي سيكل سل و ...) ، سرطان، ديابت و بيماريهاي قلبي عنوان كرد.

دکتر نشان در ادامه گفت: آنچه كه در جامعه ما اهميت دارد و سبب شده تا ميزان وقوع بيماري هاي ژنتيكي نسبت به جوامع ديگر افزايش قابل توجهي داشته باشد، اقبالي است كه عموم مردم به ازدواج هاي فاميلي دارند. وي افزود: ازدواج فاميلي ريشه در فرهنگ، سنتها و مسايل اجتماعي و مذهبي دارد اما اخيرا روند آن رو به رشد بوده است كه به نظر مي رسد يكي از دلايل آن بالا رفتن تورم است به اين علت كه ازدواج فاميلي باعث كاهش هزينه هاي ازدواج و زندگي مي شود و شايد يكي از دلايل ديگر رويكرد به ازدواج فاميلي در جامعه ما شناخت بهتر افراد نسبت به همديگر و احتمال وقوع كمتر اختلافات فاميلي و طلاق است. وی تصريح كرد: با توجه به نرخ رشد بالاي ازدواج هاي فاميلي، امكان بروز معلوليت هاي ارثي با الگوي توارث اتوزوم مغلوب (پيكري) در جامعه افزايش مي يابد بنابراين اين ضرورت وجود دارد كه افرادي كه تمايل به ازدواج فاميلي دارند قبل از ازدواج به مراكز مشاوره ژنتيك مراجعه كنند تا چنانچه ميزان خطر بروز بيماريهاي وخيم ژنتيكي محتمل باشد نسبت به تعيين ريسك بروز اقدام كرده و چنانچه نياز به آزمايشات خاصي براي تشخيص بيماري يا موارد ناقلي وجود دارد به موقع اقدام لازم صورت گيرد.  



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری