Skip to Content

معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان يزد خبر داد

اعتیاد، خیانت و دخالت اطرافیان عوامل طلاق در استان یزد


معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان يزد خبر داد گفت: دو علت اصلي طلاق در استان اعتياد و دخالت اطرافيان است و معمولا تقاضاي طلاق بيشتر از سوي خانم ها صادر مي شود.

به گزارش یزدبانو، از سال ها قبل استان يزد عموما رتبه آخر را در ليست  آماري طلاق در کشور داشت. اما از قريب به 5 سال پيش اين رخداد تغيير کرد و يزد به رتبه هاي اول ليست جهش رشد طلاق آمد. نگرانيهاي زيادي در جامعه يزد فوران کرد و بارها مسئولان فرهنگي، مذهبي و ... نسبت به اين رخداد، واکنش نشان دادند.  هرچند اين روزها در مديريت و کاهش نرخ رشد طلاق در استان، کورسوچراغهايي روشن شده است و به نظر مي رسد اين روند صعودي در حال توقف است ولي هنوز نگرانيهايي وجود دارد.

هفته نامه پرگار اين بار به سراغ يک مقام قضايي رفته است تا نظر مسئولان قضايي استان را درباره طلاق جويا شود.


گفتگوي پرگار را با سيد علي اصغر رفاهي، معاون اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري استان يزد مطالعه کنيد.

«سيد علي اصغر رفاهي» معتقد است: آمارها حاکي از آن است که در دهه اخير نرخ رشد طلاق در کشور افزايش يافته و استان يزد نيز مستثني از اين قضيه بوده است. علل طلاق را مي توان از دو ديدگاه کارشناسان و مراجعان به دادگستري و همچنين کارشناسان و متخصصان امر خانواده استان بررسي کرد. بنابراين با توجه به بررسي پرونده هاي موجود،پنج دليل اصلي و اوليه طلاق در استان به ترتيب اعتياد، خيانت، دخالت اطرافيان، طلاق عاطفي و اختلالات جنسي گزارش شده است.

وي بيان کرد: مرکز آمار و فناروي اطلاعات قوه قضائيه به صورت ماهيانه کتابچه اي را تحت عنوان سيماي جرايم و آسيب هاي اجتماعي مربوط به هر استان  با توجه به پرونده هاي موجود در ماه گذشته همان استان چاپ و در اختيار دادگستري کل هر استان قرار مي دهند که تا شش ماهه اول سال 1391 بحث طلاق و عدم امکان سازش و همچنين الزام به تمکين در استان يزد جزء 10 آيتم اصلي از جرايم و آسيب هاي اولويتي استان يزد بوده است که معمولا رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.

وي ادامه داد: دو علت اصلي طلاق در استان اعتياد و دخالت اطرافيان است و معمولا تقاضاي طلاق بيشتر از سوي خانم ها صادر مي شود.

اين مقام مسئول عنوان کرد: با توجه به آمارهاي فوق الذکر و اينکه افزايش نرخ رشد طلاق در استان يزد زيبنده استان دارالعباده و نگين مذهبي کشور اسلامي ايران نبود از ارديبهشت ماه سال 1391پس از دستور رياست محترم دادگستري کل استان مبني بر تشکيل کارگروه و اتاق فکر جهت پيشگيري و کاهش اين پديده شوم اجتماعي در استان، اين معاونت جلسات متعددي را با مسئولين عالي استان  از جمله مسئولان سازمان بهزيستي، اساتيد دانشگاه، پزشکي قانوني، رؤساي دادگاه خانواده و ....  برگزار کرد که نتيجه و حاصل برگزاري اين جلسات، انعقاد تفاهم نامه همکاري في ما بين دادگستري و سازمان بهزيستي استان و تشکيل مرکزي تحت عنوان مرکز تحکيم بنيان خانواده در استان بود.

موفقيت مرکز تحکيم بنيان خانواده در کاهش آمار طلاق

وي در توضيح عملکرد مرکز تحکيم بنيان خانواده در استان گفت: مقرر شد کليه پرونده هاي طلاق و الزام به تمکين قبل از ثبت در سيستمCMS دادگستري به مرکز ياد شده که متشکل از تيم هاي تخصصي مشاوره، مددکاري و روانپزشکان و ... جهت اصلاح و حل و فصل اختلاف في ما بين آنها و برگشت آنها به نهاد خانواده ارجاع شودکه پس از تحقق اين روند در سال 1391، تا کنون همچنان با قوت ادامه دارد و بيش از 40 درصد موفقيت آميز بوده به طوري که موضوع طلاق، عدم امکان سازش و الزام به تمکين از 10 آيتم اوليه منتشر شده توسط معاونت آمار و اطلاعات و انفورماتيک قوه قضائيه به کلي حذف شد در حالي که در اکثر  استانها اين موضوعات همچنان آيتم هاي اول تا دهم را به خود اختصاص داده است.

رفاهي اظهار داشت: اين اقدام موثر و قابل توجه استان يزد با همت و همکاري سازمان بهزيستي، رياست دادگستري کل استان و رؤساي دادگاه خانواده و کارشناسان اين معاونت (معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري کل استان يزد) شروع و در حال اجرا است در سال 92 اين طرح به عنوان طرح ملي توسط معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم قوه قضائيه مصوب واجراي آن در کل کشور به معاونت استان يزد محول شد که  استان يزد توانست اين طرح را در بيش از 12 استان کشور شروع و با موفقيت به اجرا برساند.

معاون دادگستري يزد مي گويد: اين اقدام موثر و ابتکاري معاونت استان يزد باعث شد سازمان بهزيستي کل کشور بر لزوم پايبندي و همت در جهت اجراي طرح ياد شده در کليه استانها تاکيد کند.

 

نبود مهارت زندگي،  عامل بيشترين مشکلات خانوادگي

وي در ادامه به اهميت مشاوره قبل از ازدواج تاکيد کرد و گفت: بر لزوم آموزش هاي قبل از ازدواج نيز تاکيد داريم، بسياري از اختلافات و مشکلات و تشنج هايي که در خانواده هاي کنوني وجود دارد ناشي از عدم اگاهي لازم از چگونگي زندگي و مهارت هاي اساسي زندگي است، درست است که ما شايد در انتخاب صحيح خود کمي دچار مشکل شويم ولي مي توانيم با داشتن و فرا گرفتن مهارت هاي اساسي زندگي، بهترين، زيباترين، و حتي شايد تخيلي ترين زندگي را براي خود و خانواده محيا و بتوانيم خوشبختي را نه تنها به خود و خانواده بلکه براي اجتماع تامين کنيم.

وي در پاسخ به اينکه کيفيت مشاوره هاي قبل از ازدواج را چگونه ارزيابي مي کنيد، گفت: در خصوص لزوم مشاوره هاي قبل از ازدواج و استفاده از متخصصان هيچ شک و ترديدي وجود ندارد و کيفيت مشاوره هاي قبل از ازدواج، مراکز بسيار فعال اعم از خصوصي و دولتي در سطح استان مشغول به فعاليت هستند وليکن متاسفانه هنوز فرهنگ استفاده از اينگونه مشاوره ها قبل از ازدواج در جامعه سنتي يزد جا نيفتاده است لذا از سوي اين معاونت تصميم گرفته شد در سال جاري مبحث استفاده از مشاوره و آموزش مهارت هاي اساسي زندگي را در استان با کمک ديگر دستگاههاي اجرايي از جمله اداره کل آموزش و پرورش ، سازمان بهزيستي ، پادگانها و دانشگاه ها و ... در استان نهادينه کنيم همچنين اجباري شدن آموزش هاي قبل از ازدواج نيز به عنوان يک طرح با همکاري سازمان بهزيستي و اداره کل ثبت و اسناد در دستور کار معاونت قرار گرفته است.

تاکيد بر آموزش مهارت هاي زندگي در اوايل نوجواني

وي بر شروع آموزش مهارت زندگي در سنين نوجواني تاکيد کرد و افزود: تاکيد ما بر اين است که يادگيري مهارت زندگي بايد از دوران راهنمايي و حتي کمي پايين تر از سطح ابتدايي در مدارس آغاز شود چراکه شيوه و راه و رسم زندگي چيزي نيست که بتوان در 6 تا 8 ساعت کلاس آموزشي خلاصه شود که تحقق آن همت مسئولان وکليه دستگاه هاي اجرايي کشوري را مي طلبد.

وي تمام ارگان ها را در قبال امر طلاق مسئول دانست و گفت: برابر اصل 156 قانون اساسي مديريت پيشگيري از وقوع جرم و آسيب هاي اجتماعي به قوه قضائيه، و پس از تشکيل معاونت اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم به اين معاونت محول کرده است در عين حال در کشور ارگانها، سازمانها و ادارات مختلفي در زمينه تحکيم بنيان خانوادهو پيشگيري از طلاق فعاليت دارند ولي به علت پراکندگي اقدامات و همچنين گستردگي کار معمولا نتيجه مورد نظر از اين اقدامات به دست نمي آيد لذا پيشنهاد اين است کليه اين اقدامات به صورت هدفمند و تحت نظارت و مديريت واحد انجام شود تا تاثير و نتيجه مطلوب خود را داشته باشد.

منبع:  یزدی نیوز به نقل از هفته نامه پرگار




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری