Skip to Content

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد:

افسردگی، ارمغان استفاده نا صحیح از دنیای مجازی/ آموزش رسانه ای، راه نجات جامعه


مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد رفع مشکلات ناشی از استفاده نا صحیح از نرم افزار های ارتباط جمعی را بر عهده مسئولان و رسانه ها دانست و اظهار داشت: استفاده از دنیای مجازی همچون سایر مهارت ها، به آموزش ولو به صورت عمومی نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار یزد رسا، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در مصاحبه اختصاصی در خصوص فراگیر شدن شبکه های مجازی و آثار آن بر جامعه، این فناوری را سکه ای دو رو دانست و گفت: فضای مجازی در دنیای امروز به نوبه خود هم فرصت تلقی می شود و هم تهدید، چرا که در کنار فواید زیاد خود در صورت سوء مدیریت و استفاده نا درست می تواند ضربات مخربی را به تمام ابعاد جامعه انسانی وارد کند.

حجت الاسلام سید محمد حسینی کوهستانی با اشاره به ابعاد مثبت دنیای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی با تنوع، جذابیت و گستردگی خود قابلیت های بسیاری را برای بشر فراهم آورده است؛ این فناوری به بشر این امکان را می دهد که در کمترین زمان و کم ترین هزینه با تمام جهان در تعامل بوده، از آخرین دستاوردهای علمی آگاه شود و آخرین اخبار و رویداد های جهان را مشاهده کند.

وی افزود: این تنها گوشه ای از قابلیت های دنیای مجازی بوده که هریک به نوبه خود دریچه های روشنی را به روی بشریت می گشاید.

سوء مدیریت و عواقب آن

حجت الاسلام حسینی کوهستانی در ادامه سوء مدیریت و استفاده نا درست از دنیای مجازی را بسیار خطرناک برشمرد و گفت: امروز استفاده های نادرست از فضای مجازی مشکلات بسیاری را برای بشریت به وجود آورده است؛ امروز حمله و هتک حرمت به فرهنگ های غنی در پهنه ای گسترده  آن هم به طور آزادانه در دنیای مجازی رشد کرده است که نه نتها به این فرهنگ ها ضربه می زند بلکه آثار و اندیشه های فرهنگ های منحط و غیر انسانی را نیز تبلیغ می کند و آینده بسیاری را به تباهی و نابودی می کشاند.

وی افزود: این حملات به اینجا ختم نشده و به دامان هنرمندان نیز کشیده شده است؛ به نحوی که یک اثر هنری، فیلم یا کتاب، در صورتی که به دست نا اهلان و سارقان افتاده و در فضای مجازی پخش شود با توجه به سرعت انتشار این فناوری از یک سو مانع از تقدیر درست و شناخت اصولی این اثر هنری شده و از دیگر سو زیان های مالی و اقتصادی را نیز به پدید آورنده آن وارد می کند.

انزوا و افسردگی ارمغان استفاده نا صحیح از دنیای مجازی

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد، گسترش استفاده نادرست و خارج از چارچوب از شبکه های اجتماعی را سرآغاز موج مشکلات روحی از جمله افسردگی و انزوای فردی در جامعه دانست و تصریح کرد: شبکه های اجتماعی به ذات طالب مکانی آرام است که فرد را ترغیب می کند به تنهای و در مکانی به دور از خانواده و اجتماع حضوری طولانی داشته باشد که همین امر نه تنها افراد را از دامان خانواده گرفته بلکه آنان را به باتلاق افسردگی و انزوا می کشاند.

وی در همین راستا ادامه داد: متأسفانه بازخورد این استفاده نا صحیح و افراطی در استان یزد بسیار گسترده بوده و خانواده های زیادی را به طلاق کشانده است، به نحوی که رشد آن قابل مقایسه با سال های گذشته نیست، معضل آشنایی زوجین در شبکه های اجتماعی و ازدواج های خارج از عرف، طلاق های زود هنگامی را منجر شده است که نتایج فساد آمیزی را  در جامعه به دنبال دارند.

راهکار‌ها

حجت الاسلام حسینی کوهستانی در راستای جلوگیری از ادامه روند مخرب شبکه های اجتماعی گفت: باید تلاش کنیم تا همگان با آسیب های آن آشنا شوند، مردم باید اقدامات خود را با ملاک های شرعی، عقلی و عرفی سنجیده تا بتوانند تصمیمی صحیح گرفته و از معضلات گسترده در امان باشند.

وی در ادامه رفع مشکلات ناشی از استفاده نا صحیح از نرم افزار های ارتباط جمعی را بر عهده مسئولان و رسانه هایی چون صدا و سیما دانست و اظهار داشت: همانگونه که مهارت هایی چون رانندگی در جامعه آموزش داده می شود، استفاده از این امکانات نیز به آموزش ولو به صورت عمومی نیاز دارد ؛ صدا و سیما می تواند در قالب برنامه ای آموزشی و با استفاده از کارشناسان خبره به بهترین نحو این رسالت را انجام داده و از ادامه این روند مخرب در جامعه جلوگیری کند.

حسینی کوهستانی ضمن اشاره به تأکیدات رهبر انقلاب در مدیریت دنیای مجازی در جامعه گفت: متأسفانه مسئولان به فرامین رهبری آنطور که باید عمل نمی کنند در راستای کنترل فضای مجازی در جامعه، همانند اقتصاد مقاومتی، اقدامی جدی و مناسب صورت نگرفته است.


 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری