Skip to Content

گزارش میدانی به مناسبت نیمه شعبان

بانوان یزدی چه نقشی در زمینه سازی ظهور ولیعصر(عج) دارند؟


همزمان با سالروز میلاد حضرت ولیعصر(عج) در اجتماعات گوشه و کنار شهر یزد از جمله دعای ندبه و نماز جمعه شهر یزد از بانوان شرکت کننده در مراسم درباره نقش و وظایف زنان در زمینه سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) سؤال کردیم و با پاسخ های هوشمندانه و جالبی مواجه شدیم.به

به گزارش خبرنگار یزد بانو، نیمه شعبان امسال با جمعه مصادف شده بود و در گوشه و کنار شهر یزد دعای روحبخش ندبه منتظران ، با حضور پرشورتر مردم نسبت به جمعه های قبل، فضای شهر را به عطر یاد حضرت مهدی(ع) عطرآگین می کرد.

تصمیم گرفتیم تا به جمع بانوان یزدی برویم تا هدف آنان را از شرکت در این مجالس جویا شویم و سؤال کنیم که آیا از وظایف خود در عصر غیبت به عنوان یک منتظر ظهور آگاهی دارند و یا چه نقشی برای زمینه سازی ظهور می توانند ایفا کنند.

*دعای ندبه گلزار شهدای یزد

جمعه این هفته گلزار شهدای یزد شور و حال دیگری داشت و علاوه بر حضور خانواده شهدا به ویزه مادران شهدا، بانوان نیز حضور پررنگی به همراه خانواده خود داشتند و گروه گروه به جمعیت حاضر افزوده می شد.

در حالی که سخنران به بیان مباحث مهدویت می پرداخت در کنار یکی از بانوان نشستم و بعد از معرفی خود و تبریک عید میلاد، این سؤال را مطرح کردم که با چه نیتی به دعای ندبه آمده است؟

 

*امر به معروف را از خانواده شروع کنیم

این بانو گفت: به همراه عروس و دختر و نوه هایم تصمیم گرفتیم امروز به اینجا بیاییم تا هم در کنار شهدا باشیم و هم با امام زمان(عج) عهد ببندیم که گناه نکنیم و از ایشان به خاطر گناهانمان عذرخواهی کنیم.

پرسیدم دوست دارید زمینه ساز ظهور باشید و آیا می دانید وظیفه یک منتظر چیست؟

تنها چیزی که می دانم این است که گناه نکنیم و ابتدا امر به معروف و نهی از منکر را از خانواده شروع کنیم.

 

*مسؤولان مشکلات ازدواج جوانان را فراهم کنند

از عروس این خانواده که در کنار مادرشوهر خود نشسته بود و کودکی شیرخوار را در بغل داشت و به حرف های ما نیز گوش می کرد خواستم تا نظر خود را درباره این سؤالات بگوید و او جواب داد: الان اگر مسؤولان بتوانند امکانات ازدواج را برای مردم فراهم کنند کمک بزرگی به خانواده ها و حفظ جوانان کرده اند .وقتی یک جوان چه دختر و چه پسر تنها مشکلش برای ازدواج نداشتن کار و کمبود پول باشد آدم خیلی تأسف می خورد و ناراحت می شود مطمئنا اگر به این جوانان کمک شود دل امام زمان هم شاد می شود.

دختر خانواده نیز که فرزندی پنج ساله داشت در ادامه گفت: وقتی ازدواج در سنین بالای 30 سال برای دختر اتفاق می افتد خیلی ها تنها به یک فرزند اکتفا می کنند و از طرفی جمعیت کشور رو به پیری می رود و علتش همین دیر ازدواج کردن جوانان است.

واقعا دختر و پسرها وظیفه اصلی خود از ازدواج را فراموش کرده اند و حتی بعد از ازدواج نیز برخی حریم خانواده را حفظ نمی کنند و به دنبال خوشگذرانی های بیرون از خانه و دور از چشم زن و بچه ها هستند. این ها برای مملکت امام زمان یک آسیب است که باید در خانواده و بیشتر توسط زنان پیشگیری شود.

*چشم و همچشمی ها، خانواده ها را از امام زمان دور می کند

*یکی دیگر از بانوان که در روبروی ما نشسته بود و شاهد سخنان ما بود نیز نظر خود را اینگونه بیان کرد: مهریه ها باید کم شود. دختر ها وقتی می بینند دوست و یا دختر فامیل آنان که وضع مالی خوبی دارد دارای فلان جهیزیه گرانقیمتی دارد دیگر به خواستگارها جواب مثبت نمی دهد و به دنبال کار می گردند و یا انقدر به خانواده اش  می آورند که فلان جهیزیه را فراهم کنند.من فکر می کنم باید این زسم جهیزیه دیدن را اگر در خانواده ها کمرنگ کنیم این چشم و همچشمی ها کمتر می شود.

واقعا دغدغه خیلی از خانواده ها به جای اینکه به فکر مسائل اخلاقی دختر و پسر خود باشند به فکر فلان جهیزیه و یا فلان خرید عروسی برای پسر خود هستند که این مسائل آدم را از امام زمان و زمینه سازی برای ظهور دور می کند.

واقعا اگر کسی می خواهد دل امام زمان را شاد کند باید از خودش و خانواده اش شروع کند و این مدها و رسم و رسوم غلط را دور بیندازد. واقعا در مملکت امام زمان این کارها درست نیست.

* سخن سخنران تمام شده بود و شرکت کنندگان در مراسم خود را برای شنیدن دعای روحبخش ندبه آماده می کردند.

 

* مهر و محبت در خانواده جلوی خیلی از آسیب ها را می گیرد

از جایم بلند شدم و به صف های جلوتر رفتم و باز این سؤالات را تکرار کردم. این بار یکی از بانوان جوان گفت: هر روز شاهد این هستیم که خانواده های جوان دچار طلاق می شوند و دل خیلی از پدر و مادر ها خون است. چون از یکطرف دخترشان در سن 20 سالگی ازدواج کرده و از یک طرف چون شوهرش معتاد بوده و یا اخلاق نداشته خیلی زود طلاق گرفته است.

خیلی ها در زیر سقف زندگی می کنند ولی نسبت به همدیگر مهر و محبت ندارند و مهر و محبت خود را در خیابان جستجو می کنند که این کارها باعث بروز فساد در جامعه می شود .

واقعا باید آموزش و پرورش خیلی روی اخلاق پسر بچه ها کار کند. در قدیم در مدارس به دختر ها کودکیاری و خانه داری آموزش داده می شد و این دروس حذف شده است و خانواده ها از یکطرف دخترهایشان را نازک نارنجی بار می آورند و از آن طرف هم پسرهایشان را کنترل نمی کنند و با رفیق ناباب می افتند و معتاد می شوند و خانواده ها از هم می پاشد. در صورتی که خیلی راحت می شود جلوی این کار ها را گرفت و با برگزاری کلاس های تربیت فرزند در محلات به زنان خانه داری که سطح سواد پایینی دارند آموزش داد.

*احکام اسلامی را به بانوان آموزش دهیم

یکی از بانوان شرکت کننده در دعای ندبه که خود را طلبه معرفی کرد گفت: وقتی خانم ها به ما مراجعه می کنند می بینیم که خیلی از احکام ساده را نمی دانند و به عنوان یک طلبه احساس تکلیف می کنم که باید فکری کرد. واقعا خیلی از بانوان نمی دانند مسائل شرعی خود را از کجا بپرسند که باید اطلاع رسانی شود و یا در محله های مختلف پاسخگویی به مسائل شرعی وجود داشته باشد.
*نماز جمعه یزد

نماز جمعه این هفته یزد هم که با نیمه شعبان همزمان شده بود با معنویت مضاعف و حضور باشکوهتر مردم دارالعباده همراه بود.

پاسخ های بانوان را در دعای ندبه صبح در ذهن مرور می کردم و با خود می اندیشیدم که سؤال خود را تغییر دهم و بپرسم که وظیفه یک زن و یا مادر در برابر خانواده در عصر غیبت ولیعصر(عج) چیست؟ و چگونه می تواند زمینه ساز ظهور باشد؟

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه در حال سخنرانی درباره هفته جهاد کشاورزی بود.از یکی از بانوانی که در حال رفتن به صف نمازگزاران بود خواستم چند لحظه ای را صبر کند و به سؤالاتم پاسخ دهد؟

این بانو گفت: ما خیلی از مسائل را می دانیم و می شنویم ولی عمل نمی کنیم. واقعا زندگی کردن به روش اسلامی در شرایط امروز که سبک زندگی ها غربی شده  و یا تجملگرایی مد شده است؛ خیلی سخت است و انسان را از معنویات دور می کند.

 

* تربیت اسلامی فرزند یکی از راههای زمینه سازی ظهور است

من به عنوان یک زن خانه دار که در حال تهیه جهیزیه برای دختر خود هستم به این فکر می کنم که فلانی به دخترش چه جهیزیه ای داده و من هم همان را بخرم که دخترم سرخورده نشود.

از یک طرف دختر های امروزی به پدر و مادر ها فشار می آورند و تا کوچکترین وسیله ای را که من با 30 سال زندگی هنوز برای خود نخریده ام؛ می خواهند و واقعا خانواده های بازنشسته که اگر شغل دوم نداشته باشند نمی توانند این جهیزیه های سنگین را تهیه کنند و از طرفی هم خانواده شوهر اصرار دارند که عروس با جهیزیه عالی وارد خانواده شوهر شود.

این کارها خانواده ها را از اخلاق و معنویت دور می کند و خیلی ها در همان دوران عقد به خاطر مسائل مادی و جهیزیه طلاق می گیرند چون نمی توانند تهیه کنند.

بعضی از دختر پسر ها هم بهانه می کنند که اخلاقشان به هم نمی سازد و در همان عقد طلاق می گیرند .واقعا اگر نتوانیم جلوی این آسیب ها را بگیریم چگونه می توانیم ادعا کنیم به عنوان یک زن برای زمینه سازی ظهور آقا کاری انجام می دهیم؟

اگر من پسر و دختر خود را آنگونه که اسلام گفته تربیت نکرده باشم این فرزند من به مملکت امام زمان آسیب می زند با همین بدحجابی با اعتیاد و... و چگونه می توانم ادعا کنم برای زمینه سازی ظهور کاری انجام داده ام؟

*گرم صحبت بودیم که با تذکر خانم خادم نماز جمعه که صف ها را تکمیل کنید صحبت ما قطع شد و از یکدیگر خداحافظی کردیم.

با خود می اندیشیدم که خانواده ها چقدر حرف های نگفته دارند و چه درخواست هایی دارند که اول باید به گوش مسؤولان فرهنگی رسانده شود.

 

* با رعایت حجاب دل امام زمان را شاد می کنم

یکی از دختران دبستانی که حجاب زیبایی داشت به همراه مادرش در صف نماز در کنار ما نشسته بود.پس از معرفی خود و تبریک میلاد از او خواستم تا به این سؤال پاسخ دهد که آیا می داند چه وظیفه ای در زمینه سازی ظهور امام زمان دارد؟

با متانت خاص و با لحن دخترانه اش پاسخ داد: واقعا ما هرجمعه منتظر ظهور آقا هستیم و من که الان در کلاس پنجم در س می خوانم و دو سال است که به سن تکلیف رسیده ام سعی می کنم حجابم را رعایت کنم زیرا می دانم که با این کار دل امام زمانم را شاد می کنم .

 

*وقتی در جامعه خانم های بی حجاب را می بینی چه احساسی به شما دست می دهد؟

مکثی کرد و با ناراحتی گفت: با خود فکر می کنم که چگونه این ها نمی دانند قرآن حجاب را برای زنان مسلمان واجب کرده است؟ یکبار از یکی از دوستانم که مادرش با وضع حجاب نامناسبی به مدرسه آمده بود این سؤال را پرسیدم که همکلاسی من جواب داد مادرم واقعا نمی داند و مطالعه هم نکرده است .اگر از طرف مدرسه برایشان کلاس بگذارند و مثل ما که به سن تکلیف رسیده ایم احکام را بگویند شاید حجابش را رعایت کند.

 

 

 

 

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری