Skip to Content

گزارش تحلیلی

بررسی علل آلودگی هوا در شهر یزد


آلودگی هوا درشهر یزد دارای علل متعددی است که این گزارش با پرداختن به این موضوع شما را با آلوده ترین ماهها و روزهای سال در یزد، آمار روزهای وضعیت هشدار، اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا و شناخت تابلوهای سنجش آلودگی هوا آشنا می کند.

 

اشاره:

یزدبانو: در نواحي پرتردد شهریزد ، تابلوهاي هشداردهنده متعددي به چشم مي خورد. از جمله آنها، مي توان به تابلوهاي هشداردهنده محيط زيست اشاره كرد؛ تابلوهايي كه براي اطلاع رساني ازوضعيت آلودگي هواي شهر نصب شده اند.

به گفته كارشناسان آلودگي هوا، ريزگردها مهمترين عامل آلايندگي هوا دراستان كويري يزد هستند و ازابتداي امسال تاكنون نيز بيشترين سهم در آلايندگي هواي يزد را داشته اند.

*تابلوهاي سنجش آلودگي هوا و ذرات معلق در هوا

درتابلوهاي سنجش آلودگي هوا، ستون هايي ميزان ذرات موجود درهوا را نشان مي دهد که اين ذرات شامل، مونوكسيد كربن (  Co)، اوزون ( O3 )، دي اكسيد گوگرد ( So2 )، دي اكسيد ازت ( No ) و پارامتر ديگري به نام ذرات معلق در هوا ( Pm10) است.

هر چه درصد اين ذرات در هوا بيشتر شود، ستون هاي نمايشگر عدد بالاتري را نشان مي دهند كه اين افزايش نتيجه آلوده تر شدن هواي يزد است.

رنگ سبزكه نشان مجازبودن آلودگي هواست يعني همه چيزآرام وما هوايی کاملا سالم داريم و اين زماني است كه عدد كنارستون ذرات، از150بالاترنيايد و اگراين عدد بين150 تا 350 شد، رنگ ستون زرد و بيانگر زيان آور بودن آلودگي هوا خواهد بود.

ستون آخرنشان دهنده شاخص كيفيت هوا ( AQI ) است که اين شاخص از همه پارامترها مهم تر است چراكه همه پارامترها جمع مي شوند و به صورت ميانگين در ستون آخر با عنوانAQI به نمايش گذاشته مي شوند. ولي شهروندان كمتر به آن توجه مي كنند که اين ستون در حالت هشدار نور زرد را نمايش مي دهد اما با تبديل شدن رنگ از زرد به قرمز شرايط از بحران به هشدار تغيير مي كند.

*چهارماه در سال استان از الوده ترین ماههای سال

به گزارش خبرنگاریزد بانو، كارشناس آلودگي و پایش اداره كل حفاظت محيط زيست استان یزد در تکمیل این گزارش به خبرنگار ما گفت: هر ساله آلوده ترين ماه هاي سال ازابتداي اسفند ماه تا انتهاي خرداد است، به گونه اي كه به طور ميانگين در سال 91 و92 به ترتيب  3.4 و2.5  روزازماه در وضعيت هشدار آلودگي هوا قرار داشته ايم و آلوده ترين روزها در اين دو سال با توجه به بروز پديده گرد و غبار و طوفان هاي شديد، درماه اسفند بوده است.

« دامون سلیمانی زاده» گفت: با توجه به بررسی نتایج ایستگاه های سنجش، کاهش آ لودگی هوا را در سه ماهه نخست سال 93 نسبت به سال های 91 و 92 شاهد بوده ایم.

این مسؤول، آلودگی هوا درسال 92 را 30 روز درحالت هشدار ذکرکرد وافزود: درسه ماه ابتدای سال این آلودگی ده روز بوده است.

وی، ازسی روز آلودگی هوا درسال92 ، 28 روز را هشدار و دو روزرا درحالت بحرانی عنوان کرد.

 

*منشأ الودگی هوا در استان یزد

وي ادامه داد: به طور ميانگين هواي يزد در سه ماه نخست امسال به مدت يك چهارم روز آلوده بوده كه منشأ اين آلودگي ها گرد و غبار، طوفان هاي شديد، تبعات خشكسالي هاي پياپي و پايداري كمترماسه هاي روان دانست که متأسفانه همراه با خود، آلودگی صنایع را هم می آورد که این روند خطرناک است.

به گفته سليماني زاده، همواره بيشترين ميزان آلودگي هوا كه تابلوهاي هشدار دهنده محيط زيست شهر يزد نشان مي دهند مربوط به ذرات معلق (pm10  ) یا همان ريز گردهاست.

 

*اقدامات تیم پایش محیط زیست برای کاهش آلودگی هوا

این مسؤول، مه آلودگی هوا درصبح یا شب را ناشی از اینورژن(وارونگی دما) عنوان کرد و افزود: تیم پایش اداره کل محیط زیست درهفته حداقل سه بار به صورت شبانه(از22 تا 4 صبح) گشت وبازرسی ازواحدهای صنعتی انجام می نماید و با واحد های متخلف و آلاینده برخورد قانونی انجام می دهد.

 

*تبدیل شرایط از بحران به هشدار

سلیمانی زاده در خصوص تابلوهای نمایشگر آلودگی هوا در استان گفت: چهار تابلوی نمایشگرآلودگی هوا در شهرستانهای میبد، اردکان، مهریز و بافق نصب شده و سه نمایشگر نیز درسطح شهریزد درمیدان های مهدیه، ابوذر و صنعت نصب شده است و یک تابلو جدید درمیدان نماز ویک ایستگاه سنجش آلاینده هوا نیز امسال به بهره برداری می رسد.

این کارشناس افزود: دراین حالت هواي شهرآلوده وبراي قشرآسيب پذيريعني اطفال، سالمندان، بيماران قلبي، ريوي و زنان باردار زيان آوراست.

به گفته سلیمانی زاده، تیم نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست روزها به طور کامل فعال و درشب ها به صورت گشت های شبانه نظارت ها بر واحد های صنعتی انجام می شود.

وی افزود: در این سه ماهه با واحد های متخلف و آلاینده به صورت اخطارههای اولیه در باراول و اخطارهای ثانویه دربار دوم و درصورت عدم برطرف نشدن مطابق مقررات زیست محیطی برخورد شدیدتر وبه مراجع ذی صلاح معرفی شدند.

وی درپایان گفت: در اين روزها به قشر آسيب پذير جامعه توصيه می شود كه از انجام فعاليت هايي كه به نفسگيري زياد نياز دارند خودداري كرده ، ازمایعات و ازماسک های مخصوص استفاده کنند و در صورت امكان از منزل خارج نشوند.

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری