Skip to Content


تعداد سانترفیوژها و میزان غنی‎سازی بستگی به نیاز ما دارد و قابل معامله نیست


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: امروز با وجود دوربین‌ها و بازدیدهای آنلاین، اعتمادسازی ۱۰ساله بی‌معنی است/ قابل قبول نیست که هم محدودیت فعالیت هسته‌ای در یک بازه زمانی باشد و هم لغو تحریم‌ها.

 

به گزارش یزد بانو به نقل از یزدرسا ،محمدصالح جوکار، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ضمن غیرقابل قبول دانستن برخی گمانه‌زنی‌های مفاد توافق احتمالی ایران و 1+5 مبنی بر تعلیق تأسیسات هسته‌ای ایران، گفت: قرار نیست که سایت هسته‌ای فردو تبدیل به یک مرکز تحقیقات شود و ما این محدودیت را قبول نداریم. نه فردو و نه نطنز هیچکدام از این سایت‌ها تعطیل نخواهد شد و هر دو مرکز برای غنی‌سازی باقی خواهد ماند.


وی محدودیت سایت‌های هسته‎‌ای ایران را خواسته غربی‌ها دانست و افزود: شاید نظرات آمریکایی‌ها و خواسته‌شان محدودیت فعالیت هسته‌ای ایران باشد ولی از نظر ما قابل قبول نیست چون تأسیسات فردو، تأسیساتی است که اتفاقاً دور از دسترس تهدیدات است و فردو یکی از مراکزی است که قطعاً در آنجا غنی‌سازی انجام می‌شود و این به هیچ عنوان مورد معامله قرار نخواهد گرفت.


نماینده مردم یزد در مجلس به بی‌اعتمادی ما به غربی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر این اطمینان نسبت به ایران نباشد 10 سال دیگر هم اطمینان بوجود نخواهد آمد. امروز با دوربین‌های آنلاین و بازرسی‌های غیرمنتظره آژانس از تأسیسات هسته‌ای چه معنایی دارد که بگویند ایران باید اعتمادسازی کند.

هر جایی را که خواستند بازرسی کردند و در حال نظارت هستند. پس معنایی ندارد که بگویند ما می‌خواهیم ببینیم که ایران انحرافی دارد یا ندارد.


وی همچنین افزود: اینها بهانه‌ای بیش نیست و غربی‌ها به دنبال آن هستند که ما را در موضوع پیشرفت علمی دچار مشکل کنند. ما بر حسب نیازهایی که امروز در داخل، مخصوصاً برای مصرف نیروگاه اتمی بوشهر نیاز دارد غنی‌سازی را باید انجام دهیم. تعداد سانترفیوژها و میزان غنی‎سازی بستگی به نیاز ما دارد و قابل معامله نیست. این قابل قبول نیست که هم محدودیت هسته‌ای ما دارای یک بازه زمانی باشد و هم لغو تحریم‌ها. توافق در شرایط بازه زمانی چیزی نصیب کشور نمی‌کند و این از زیاده‌خواهی‌های دیگر آمریکا‌ است.

 

جوکار در پایان خاطر نشان کرد: مسئولین باید به طور جد این مسائل را رصد کنند و اجازه ندهند که آنها بتوانند با دغلکاری و دغلبازی‌های خود چنین موارد و ادعاهایی را مطرح کنند و بخواهند به ما تحمیل کنند. خطوط قرمز ما کاملاً روشن و شفاف هستند و باید بر اساس آنها عمل کنیم.




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری