Skip to Content

با توجه به تاثیرپذیری بالای کودکان؛

تقویت ارتباط خویشاوندی؛ لازمه حفظ فرهنگ دینی و مذهبی خانواده


یک روانشناس و مشاور خانواده در یزد با تاکید بر ضرورت حفظ ارتباط خویشاوندی گفت: کودکان در محیط خانوادگی و با معاشرت با خویشاوندان آموزش مشاهده‌ای و غیر مستقیم می‌بینند و از این جهت متناسب با فرهنگ دینی و مذهبی خانواده رشد خواهد یافت.

یزدبانو؛ فاطمه رشیدی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو تضعیف شبکه ارتباط خویشاوندی را از پیامدهای تک فرزندی عنوان کرد و افزود: الگوپذیری در کودکان امری طبیعی بوده و آنان پیوسته از رفتار اطرافیان خود اثر می پذیرند.

وی اهمیت صله رحم از منظر دین اسلام را یادآور شد و افزود: کودکان در محیط خانوادگی و با معاشرت با خویشاوندان آموزش مشاهده‌ای و غیر مستقیم می‌بینند و از این جهت متناسب با فرهنگ دینی و مذهبی خانواده رشد خواهد یافت.

این مشاور خانواده تصریح کرد: تجربه و ادراک مستقیم روابط انسانی در قالب زندگي خانوادگي به شکل سنتی آن، احساس ناشی از داشتن خواهر یا برادر و در شبکه روابط خویشاوندی مثل عمو، عمه، دایی و خاله شکل می گیرد که عامل پیوندها و ثبات عاطفی در روابط اجتماعي نخستین افراد است.

رشیدی با بیان اینکه در یک خانواده کامل با فرزندان بیشتر که به مثابه یک سیستم است هر نسبتی اعم از برادر، خواهر، عمو، عمه، خاله و دایی در آن حضور دارند ، خاطر نشان کرد: سیاست تک فرزندی می تواند تبعات مخرب عاطفی داشته و نسل برآمده از این خانواده ها را به سمت انزوا و تنهایی سوق دهد؛ بر اساس تحقیقات روان شناسان، پسری که خواهر دارد به هنجار‌تر از رفتارهای پسری است که خواهر ندارد.

وی با اشاره به باور یک متخصص کودکان و روانکاو معروف انگليسي مبنی بر اینکه ارتباط با خواهر و برادر نقشی مهم و اساسی در رشد و شکوفایی کودک ایفا می کند، اذعان کرد: این ارتباط در او میل به بازی و سرگرمی ایجاد می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد تا نقش‌هاى متفاوتی را بازی کند؛ به او کمک می‌کند تا خلاقیت و خودجوشی‌اش را افزايش دهد، به او فرصت می دهد تا خشم و پرخاشگری‌اش را ابراز کند و به او می آموزد تا این حس را هدایت کند؛ همان چیزی که او را براي  زندگی در جامعه و رویارویی با افراد آماده می‌کند.

این مشاور خانواده کاهش اقتدار والدین را از دیگر پیامد ناشی از تضعیف شبکه خویشاوندی و روابط خانوادگی عنوان کرد و افزود: در یک سیستم خانوادگی کامل، همگان فرزندان را به پدر و مادرشان ارجاع می دهند این کار سبب شکل‌گیری یک اقتدار درون شبکه‌ای و نهادینه شدن الگوی هرمی قدرت در خانواده به صورت غیر مستقیم در ذهن کودک می‌شود.

وی ادامه داد: اقتدار توسط خود والدین و به دور از شبکه خویشاوندی اصولا آسیب‌های بسیاری چون بروز خشونت یا دیکتاتوری والدین را به دنبال خواهد داشت؛ در صورتی که این اقتدار به شکل طبیعی در درون شبکه خویشاوندی شکل می‌گیرد.

انتهای پیام/




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری