Skip to Content

زن مسلمان انقلابی نه شرقی است نه غربی؛

تلاش شبه روشنفکران برای تئوریزه کردن کلفتی مدرن


زن در تعریف شرقی عنصری در حاشیه تاریخ و بی‌نقش در تاریخ‌سازی است و در تعریف غربی که حدود 150 تا 200 سال از بروز آن می‌گذرد موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزار جنسی در اختیار سرمایه‌داری غربی شده است.

به گزارش یزدبانو، به نقل از نسل فردا؛ زن در تعریف شرقی عنصری در حاشیه تاریخ و بی‌نقش در تاریخ‌سازی است و در تعریف غربی که حدود 150 تا 200 سال از بروز آن می‌گذرد موجودی است که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزار جنسی در اختیار سرمایه‌داری غربی شده است .

زن در غرب به شرط برهنگی پذیرفته شده اما زن مسلمان ایرانی دو قطبی جهان جدید را شکست؛ زن در جهان جدید در یک دو قطبی گرفتار شده بود که اگر بخواهد شرافت خود را حفظ کند باید عرصه عمومی را ترک کند و اگر بخواهد نقش اجتماعی، علمی و سیاسی ایفا کند باید از عفت و طهارت خود صرفنظر کند.

زن مسلمان انقلابی در ایران معاصر ظهور کرد و این دو قطبی را شکست و نشان داد که زن برای ایفای نقش تاریخی خود لازم نیست ادای مردانه درآورد و در مجاهدت اجتماعی خود مجبور نیست از هیچ کدام از دو شرافت خود صرفنظر کند. زن مسلمان ایرانی  بهترین الگوی زن کمال‌یافته نه‌شرقی نه‌ غربی است و افق جدیدی را پیش روی زنان جهان گشوده است.

او نشان داد که می‌توان عفیف و محجبه بود و در عین حال در متن جامعه و تاریخ حضور داشت. او توانست در سنگر خانواده و در عین حال در عرصه سیاسی و اجتماعی فعالیت کند و فتوحات بزرگی در عرصه عمومی به ارمغان آورد، بدون اینکه عرصه خصوصی او آسیب ببیند. زن مسلمان ایرانی نشان داد که در اوج احساسات و لطف و رحمت زنانه در عین حال می‌تواند روح جهاد، شهادت و مقاومت را حفظ و این دو روح را ترکیب کند.

او توانست مردانه‌ترین میدانها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری، اما به روشی عاطفی و زنانه فتح کند. تمام کسانی که به دنبال وظایف و امتیازات مردانه برای زن هستند بر این باورند که مرد اصل و زن فرع است و با توجه به همین تفکر است که کم‌کم زن در مرد و تیپ مردانه جلوه می‌کند و این بزرگترین صدمه‌ای است که با عنوان فمنیسم و دفاع از حقوق زن به زن زده‌اند.

عده‌ای با نگاه شبه روشنفکرانه و با این بیان که زن سنتی "کُلفت" است که برای همسر خود کار می‌کند، برای زن‌فریبی و عوام فریبی کُلفتی مدرن را تئوریزه کردند و زن را به عنوان ابزاری در دست سرمایه‌داران قرار دادند.

در جمهوری اسلامی الگویی از زن مطرح شد که خطوط سیاه تحجر وخطوط قرمز نگاه ابزاری به زن در دنیای مدرن را شکست. امروز در مسئله سبک زندگی و اصلاح آن در مسائلی چون اصلاح الگوی مصرف، ازدواج و طلاق و...  سهم زنان به مراتب بیشتر از مردان است و اگر این الگو جهانی شود به تعبیر مقام معظم رهبری زن مجاهد مسلمان ایرانی الگویی برای زنان جهان خواهد بود.

یادداشت از خانم حسین آباد

انتهای پیام/ش




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری