Skip to Content


تنبلی چشم در كودكان (آمبولیوپی)،راههاي درمان


تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که در آن نمی توان در چشم و یا راههای عصبی بینایی هیچگونه عیب ارگانیک ( ساختمانی) واضحی برای آن یافت.

 به گزارش یزدبانو به نقل از وبدا- یزد؛ مسعود رضا معنویت اظهار داشت: تنبلی چشم زمانی اتفاق می افتد که رشد و تکامل سیستم بینایی کودک در سنین جنینی تاحدود 10 سالگی به درستی صورت نگیرد.
این استاد دانشگاه در ادامه افزود: عواملی مانند عدم تجویز عینک نامناسب جهت کودکانی که مشکل ضعیفی چشم دارند، انحراف یکی از چشم ها که باعث استفاده بیشتر از چشم سالم می شود، مواردی مانند تیرگی قرنیه و تیرگی عدسی باعث تنبلی چشم می شود.همچنین در نزدیک بینی، دوبینی و آستیگماتیسم، اگر دید هر دو چشم بسیار کم باشد و اگر تفاوت دید آنها زیاد باشد، چشم ضعیف تر نمی تواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و دچار تنبلی می شود.
وی با تاکید بر اینکه تنبلی چشم یا آمبولیوپی قابل درمان است گفت: بیماریابی و شناسایی بموقع کودکان دارای تنبلی چشم، امکان درمان آنان را به صورت قطعی فراهم می کند و چنانچه این بیماری در سنین چهار تا پنج سالگی شناسایی شود می توان مراحل درمان را با روشهای مختلف بر روی این کودکان آغاز کرد.
وی خاطر نشان کرد: گاهی اوقات برای درمان، عینک و در برخی موارد جراحی توصیه می شود و اگر تنبلی چشم بر اثر بیمارهای مادرزادی مانند آب مروارید، پایین افتادگی پلک یا دیگر عیوب ساختمنی باشد باید قبل از سه ماهگی کودک درمان شود و اگر به دلایل دیگر باشد، درمان قطعی تا قبل از پنج سالگی امکانپذیر است و بهد از آن، درمان معمولا نتیجه خوبی ندارد.
معنویت در پایان تاکید کرد: گاهی اوقات درمان تنبلی چشم کودک چندین سال به طول می انجامد و در این صورت والدین کودک باید پشتکار و حوصله لازم راداشته باشند واز رفت و آمد نزد متخصص و سایر مشکلات جنبی ان خسته نشوند.
همچنین اگر متخصص توصیه کرد چشم کودک را ببندند، طبق دستور او عمل کنند و چشم کودک را کمتر یا بیشتر از زمان تعیین شده نبندند.
وی تاکید کرد: در صورت تشخیص تنبلی چشم، والدین حتما تا پایان ده سالگی، پیگیر وضعیت بینایی و تغییرات عیوب انکساری کودک باشند

انتهای پیام/ص
 

Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 1.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری