Skip to Content


حکم اعدامی که آل سعود را نابود خواهد کرد


آیت الله نمر النمر در بیستم تیر 1392 درحالی که از مزرعه‌اش بازمی‌گشت از ناحیه پا هدف قرار گرفت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و سرانجام روز چهارشنبه حکم وی توسط رسانه‌های عربی منتشر شد.

به گزارش یزدرسا به نقل از دانا؛ منطقه شرقیه عربستان بزرگرین استان عربستان صعودی هم‌مرز با یمن است که شیعیان عربستان در این منطقه سکونت دارند و یکی از شهرهای مهم این استان "قطیف" نام دارد که شیعه نشین است.


شبکه خبری المنار، وکیل آیت الله شیخ نمر النمر اعلام کرد که دادگاه جنایی عربستان حکم اعدام تعزیری شیخ نمر را صادر کرده است.


برادر و وکیل مدافع آیت الله نمر النمر که در جلسه دادگاه وی حضور داشتند صدور حکم اعدام تعزیری را  تایید کرده‌اند.

 

البته روزنامه سعودی عکاظ نیز صدور این حکم را تائید کرده است.


دادستان کل عربستان در 25 ماه مارس گذشته خواستار اجرای حکم حد محاربه در حق آیت‌الله شیخ نمر النمر به‌ اتهامات باطلی همچون شعله‌ور کردن فتنه مذهبی، دیدار با افراد تحت پیگرد، تشویق به قتل شهروندان و نیروهای امنیتی و تخریب مساجد طی خطبه‌های نماز جمعه، شد.


سازمان حقوق بشر نیز درخواست اعدام شیخ نمر از سوی دادستانی کل عربستان را خطرناک اعلام کرده و تأکید داشته است که اعدام‌ها در عربستان مغایر با ارزش‌ها و قوانین بین المللی هستند.


شیخ نمر برای اولین بار در سال 2006 در بازگشت از بحرین و به‌دلیل مشارکت در همایش بین‌المللی قرآن کریم از سوی نیروهای امنیتی رژیم سعودی بازداشت شد.
مقامات عربستانی اعلام کرده بودند که النمر از حکومت عربستان خواسته است که به وضعیت "قبرستان بقیع" رسیدگی کرده، مذهب "تشیع" را به رسمیت شناخته و شیوه‌های آموزش و تدریس کنونی را تغییر داده یا لغو کند.


البته فارغ از این موضوعات اکثر کارشناسان و تحلیل گران بر این باورند که این اقدام دولت عربستان برای منزوی کردن شیعیان و جلوگیری از قدرتمند شدن آنان است. شیعیان در کشور عربستان علی رغم شعارهای مسئولان دولتی ، در انزوا بوده و همواره توسط دولت عربستان مورد تجاوز و هجمه قرار گرفته و حقوقشان پایمال شده است.


آیت الله نمر به عنوان یکی از پرچم داران ازادی خواهی اعتراضاتی را نسبت به وضع شیعیان در عربستان و عدم رسیدگی مسئولان دولتی بیان کرد و همین موجب شده تا به وی حساس شده و درصدد از بین بردن صداهای اعتراضی بر آمدند. از این رو با طرح ادعاهای مختلف و امنیتی کردن موضوع به نوعی به دنبال از بین بردن شیخ نمر بودند که به نظر می‌رسد مسئله این صدور حکم تلاش آخر سعودی ها و وهابیون برای رسیدن به هدفشان باشد.


نهم جولای سال 2012 میلادی بود که «شیخ نمر آل‌نمر»، روحانی برجسته شیعی پس از تعقیب و حمله مسلحانه نیروهای امنیتی رژیم سعودی به خودرویی که در آن قرار داشت و او را به منزلش می‌برد، از ناحیه ران پا زخمی شد.


پس از دستگیری شیخ نمر اعتراضات مردمی زیادی در مناطق شرق عربستان انجام شد. شیعیان بلافاصله به خیابان‌ها ریختند و نیروهای امنیتی رژیم سعودی به‌شدت آنها را سرکوب کردند، به‌گونه‌ای که تنها در روز اول بازداشت سه نفر از معترضان کشته شدند.


با این حال اعتراض گروه‌های مختلف مخالف حکومت ادامه پیدا کرد و آنها به رژیم سعودی نسبت به هرگونه آزار و اذیت شیخ نمر هشدار دادند.
آیت الله نمر باقر النمر متولد 1379 هجری قمری در عوامیه عربستان و مجتهد شیعه و فعال حقوق بشر عربستانی است. او در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد.


آیت الله نمر النمر در حالی که در بیستم تیر 1392 درحالی که از مزرعه‌اش بازمی‌گشت از ناحیه پا هدف قرار گرفت و به مکان نامعلومی انتقال داده شد و سرانجام روز چهارشنبه حکم وی توسط رسانه‌های عربی منتشر شد.


اکنون برخلاف انتظار مقامات سعودی مسئله این روحانی عربستانی دارای ابعاد بین المللی شده و در صورتی که ریاض بخواهد حکم خود را اجرا کند با فشار بین المللی مضاعفی در زمینه حقوق بشر مواجه خواهد شد.


بسیاری از کارشناسان بین الملل معتقدند که در صورت اجرای این حکم  انقلابی در عربستان رخ خواهد داد و خشم مردم آن مناطق برافروخته خواهد شد.


گفتنی است پس از اعلام صدور چنین حکمی واکنش های مختلفی در داخل و خارج از عربستان به وجود آمده و بسیاری از سازمان ها و نخبگان جامعه جهانی به این قادام واکنش نشان داده و خواسته تجدید نظر مقامات سعودی در این مسئله شدند.


حال باید منتظر ماند و دید که در آینده ای نزدیک چه پیش خواهد آمد و مسئولان عربستان در پاسخ به این واکنش ها چه خواهند کرد.

انتهای پیام/ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری