Skip to Content

کارشناس سلامت نوزادان و شیر مادر علوم پزشکی یزد:

در سال گذشته 13 هزار کودک یزدی از شیر مادر بهره‌مند شدند


کارشناس سلامت نوزادان و شیر مادر علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه اکثر مادران حتی اگر بیماری خاصی هم داشته باشند، می‌توانند به فرزندشان شیر دهند، گفت: در سال گذشته 13 هزار کودک یزدی از شیر مادر بهره‌مند شدند.

به گزارش یزدبانو؛ «دکتر شاهد محمودی» کارشناس سلامت نوزادان و شیر مادر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفتگو با خبرنگار یزدبانو خاطرنشان کرد: بر اساس آمار در سال گذشته از بین 15 هزار و 386 کودک زیر یک سال در استان یزد، 13 هزار نفر از آن‌ها از شیر مادر بهره برده‌اند.

وی ادامه داد: بر اساس تحقیقات علمی تقریباً یک تا 2 درصد از مادران هستند که توانایی شیردهی را ندارند و مابقی مادران یعنی 98 تا 99 درصد آن‌ها توانایی تغذیه کودک با شیر خود را دارند.

محمودی تصریح کرد: اکثر مادران حتی اگر بیماری خاصی هم داشته باشند، فرزندشان می‌تواند از شیر آن‌ها تغذیه کند؛ مگر مادرانی که دچار بیماری‌هایی مانند ایدز باشند و یا یک سری از داروهای شیمی‌درمانی را مصرف کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه یک مادر در شرایط مناسب و تغذیه کافی توانایی شیردهی به سه کودک را خواهد داشت، اذعان کرد: با توجه به ترکیباتی که شیر مادر دارد، بهترین ترکیب و تغذیه برای هر فرزند شیر مادر خودش هست.

وی در رابطه با راه‌اندازی بانک شیر مادر در یزد گفت: شیر مادر اولین و مناسب‌ترین تغذیه برای هر نوزاد است، اما اگر به نحوی شیر مادر در دسترس نبود، شیر دایه اولویت دوم تغذیه برای نوزادان است؛ بر این اساس راه‌اندازی بانک شیر مادر برای اولین بار در سال 94 در تبریز راه‌اندازی شد.

کارشناس سلامت نوزادان و شیر مادر علوم پزشکی یزد ادامه داد: بعد از راه‌اندازی بانک شیر در بیمارستان شهید صدوقی یزد این استان جزو 10 استان برخوردار در حوزه بانک شیر کشور قرار می‌گیرد.

محمودی با بیان اینکه منابع بانک شیر مادر، مادرانی هستند که خود تمایل به اهدای شیر دارند، تصریح کرد: تمام شیرهای اهدایی تحت آزمایش قرار داده می‌شوند تا از سلامت آن اطمینان حاصل شود.

1تا 7 اوت (دهم تا شانزدهم مرداد) از سوی یونیسف به‌عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ش

 

 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری