Skip to Content

در پی مشکلات روستای «چاه مدرسی» مطرح شد؛

روایت دل مشغولی های یک بانوی دهیار در روستایی هم مرز یزد


بانوی دهیار روستای چاه مدرسی بخش مرکزی یزد گفت: دهیاران بدون امنیت شغلی و بدون هیچ بودجه عمرانی دهیاری بیشتر از یک شهردار زحمت می کشند و روزها مسیر شهر تا روستا را برای هماهنگی، اخذ بودجه، اجرا و نصب و یا جابجایی یک تیر چراغ برق و سایرپروژه ها رفت و آمد دارند.

به گزارش خبرنگار یزدبانو؛ در سراسر کشور تعداد هزار و 240 شهرداری و 32هزار و 954 دهیاری داریم که شهرداران و دهیاران از سوی اعضای شورای شهر و روستا انتخاب می شوند.

بخش مرکزی شهرستان یزد  دارای 12 روستا با 12 دهیاری است که دو نفر از این دهیاری ها را بانوان اداره می کنند.
روستای چاه مدرسی با بیش از هزار و 400 نفر جمعیت و با وسعت 96 و شش دهم هکتار از سمت قاسم آباد در حاشیه ریل قطار با شهر یزد هم مرز است به طوری که تشخیص روستا از شهر در نگاه اول برای افراد تازه وارد مشکل است.
سرکار خانم «فهیمه پسران» دهیار روستای چاه مدرسی بخش مرکزی یزد دارای مدرک کارشناسی روانشناسی و دارای سوابق خدمتی در کمیته امداد امام خمینی(ره)، از دوسال و نیم پیش تا کنون با رأی اعضای سه نفره شورای روستا و با تأیید بخشدار و استاندار یزد به عنوان دهیار روستا فعالیت خود را آغاز کرده است.

*دهیاران بیشتر از شهرداران فعالیت دارند
دهیار روستای چاه مدرسی در گفتگو با خبرنگار یزدبانو اظهار کرد: اعضای شورای روستا از نظر سلسله مراتب، بالاتر از دهیاران قرار دارند و ابتدا با بررسی مشکلات روستا در نشستی مشکلات را به اطلاع دهیار می رسانند و دهیار موظف به پیگیری و اجرای پروژه های مصوب شورای روستا هست.
«پسران» افزود: دهیاران به عنوان نیروی پاره وقت و در برخی روستاها تمام وقت و بدون بیمه و یا مرخصی و مزایا می بایست سه روز در هفته (پاره وقت) و هرروز(تمام وقت) در دفتر دهیاری حضور یابند و امور اداری از جمله نامه های اداری و مصوبات شورا را پیگیری کنند.


وی درباره اجرای پروژه های روستایی گفت: در تعریف دهیار به حق می توان گفت کاری که یک شهردار برای یک شهر انجام می دهد یک دهیار هم برای روستا در معنای وسیعتر انجام می دهد و روزها مسیر شهر تا روستا را برای هماهنگی، اخذ بودجه، اجرا و نصب و یا جابجایی یک تیر چراغ برق و سایرپروژه ها رفت و آمد دارند.


این بانوی فعال دهیار ادامه داد: به عنوان دهیار تمام پروژه های فرهنگی، اجتماعی، تاریخی، سیاسی، آموزشی، مذهبی و پروژه های عمرانی از جمله زیرسازی، آسفالت،  ایجاد و نگهداری فضای سبز، پارک اسباب بازی، روشنایی روستا، ساخت کانالهای آب کشاورزی، صدور پروانه های ساخت منازل مسکونی و تجاری و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز با همکاری اجرائیات، نظافت و ساماندهی و جمع آوری زباله ها توسط پاکبان های روستا را پیگیری و اجرا می کنم.

*دهیاران در بن بست ادارات و اعتبارات
«پسران» در پاسخ به این سئوال که «مهمترین مشکلات یک دهیار چیست؟» بیان کرد: دهیار از آنجایی که یک دستگاه اجرایی نیست و باید برای هر پروژه مرتبط با دستگاههای اجرایی از جمله جهاد کشاورزی، ادارات آب و فاضلاب، برق، گاز و... هماهنگی های لازم را برای تخصیص اعتبار و اجرا انجام دهد یک کار طاقت فرسایی است.


وی یکی دیگر از مشکلات دهیاران را بن بست ادارات دانست و افزود: مرتب در پیگیری هایی که برای انجام پروژه به ادارات مختلف می روم با کمبود بودجه و همکاری مواجه می شوم به طوری پروژه با بن بست و یا با تأخیر اجرا می شود.


این بانوی دهیار اذعان کرد: مردم روستا بدون اطلاع از مشکلات موجود توقعات بی شماری دارند و به صورت شبانه روزی پیگیری مشکلات را از طریق تلفن دهیاری و یا تلفن همراه به اطلاع من می رسانند که به طور مثال اگر لوله آبی دچار ترکیدگی شود با من تماس می گیرند.


«پسران» ، تجمیع بودجه های روستا از دستگاههای اجرایی را در محل دهیاری و زیر نظر دهیار خواستار شد و گفت: اختصاص بودجه به  هر روستا و با نظارت شورای شهر باعث تسریع در اجرای پروژه های روستایی می شود.


وی از مسجد روستا به عنوان شاخص ترین مرکز فرهنگی با کارکردهای مختلف نام برد و ادامه داد: یک دارالقرآن، پایگاه بسیج و یک مرکز بهداشت هم فعالیت دارند و کودکان روستایی مقطع دبستان، به دلیل هم مرز بودن با روستای حسین آباد برای تحصیل به این روستا می روند. 

دهیار چاه مدرسی ابراز کرد: در مناسبت های مختلف با کمک مردم فضاسازی مناسبی ویژه ایام سوگواری محرم و یا اعیاد مختلفی را مردم روستا شاهد هستند و با توجه به تمام مشکلات پیش رو هرگاه پروژه ای به اتمام می رسد و یا چراغی در کوچه ای روشن می شود و برق شادی را در چشمان روستا نشینان می بینم دیگر خستگی معنا ندارد و تبدیل به ارامش می شود.


«پسران» سخن پایانی خود را به درخواست برای ارتقای شغلی دهیاران و ایجاد امنیت شغلی به ویژه برای بانوان دهیار با نگاه به مسئولیت مادری و همسری آنان اختصاص داد.

خبرنگار: زهرا صبوحی






Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری