Skip to Content

گفتگوی تشریحی/ توصیه متخصص تغذیه و رژیم درمانی؛

مادران شیرده روزه بگیرند


متخصص تغذیه و رژیم درمانی به مادران شیرده علاقه مند به روزه داری توصیه کرد : مادران دارای فرزند شیرخوار می توانند با رعایت اصول تغذیه ای در ماه رمضان روزه بگیرند.

دکتر حسن مظفری خسروی در پاسخ به سؤال خبرنگار یزدبانو  که «آیا زنان شیرده می توانند روزه بگیرند؟» به تشریح این موضوع پرداخت و بیان کرد : مادران شیرده اگر اصول تغذیه ای را رعایت کنند منعی برای روزه داری ندارند ولی استثنائاتی از جمله وجود بیماری مادر و یا سن کودک شیرخوار وجود دارد.
وی افزود : جذب مواد مغذی بدن مادران شیرده بیشتر از زمان غیر شیردهی است و حتی میل به غذا نیز بیشتر خواهد بود به طوری که اگر در غیر از شیردهی درصد کمی از مواد غذایی جذب بدن مادر می شد؛ در زمان شیردهی درصد بیشتری جذب و کلسیم، پروتئین و آهن از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهیدصدوقی یزد توصیه کرد : مادران شیرده که قصد شیردهی دارند می بایست در وعده افطار تا سحر به کرّات مایعات بیشتری بنوشند زیرا 70 تا 80 درصد شیر مادر را مایعات تشکیل می دهد و با کاهش حجم شیر، کودک مواد مغذی کمتری را از طریق شیر دریافت می کند.
دکتر مظفری خسروی تصریح کرد : برخی مواد مغذی شیر مادر از جمله ویتامین، یُد و املاح متأثر از غذای مادر است ولی برخی مواد مثل مصرف زیاد مکمل های کلسیم و خوردن نمک زیاد تأثیری در شیر مادر ندارد.
وی گفت : مادران شیر ده نباید بدون سحری روزه بگیرند و امکان تأثیر منفی روی شیر مادر و کاهش شدید شیر مادر را در پی دارد.بلکه باید از انواع میوه و آب میوه طبیعی در وعده های سحری و افطاری تناول کنند .


*منع ورزش برای مادران شیرده روزه دار
متخصص تغذیه و رژیم درمانی  در خصوص فعالیت های بیرون از خانه و ورزش برای مادران شیرده و روزه دار اظهار کرد : مادران شیرده که تصمیم به روزه داری دارند سعی کنند فعالیت های بیرون از خانه و ورزش را کاهش دهند زیرا فعالیت به ویژه در هوای گرم باعث از دست دادن آب بدن، کاهش شیر و تشنگی مادر می شود.
دکتر مظفری خسروی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار یزدبانو درخصوص  « استفاده از مکمل های غذایی » هم گفت : در بعضی موارد بدلیل وضعیت بدن مادر، از سوی پزشک این مکمل ها تجویز می شود ولی در شرایط عادی می بایست از طریق مواد غذای مقوّی و مایعات مغذی بیشتری دردوره  روزه داری مادر مصرف شود.
وی در خصوص شیرخواران بیمار نیز گفت : اگر کودکی دارای بیماری معمولی است؛ منعی برای روزه داری مادر نیست بلکه  با رعایت نکاتی که پیش از این گفتیم یعنی تغذیه و مصرف مایعات بیشتر منعی برای روزه داری مادر شیرده و شیردهی نوزاد  نیست.

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری