Skip to Content


مهمترین علل افزایش طلاق/ خط قرمزهای خانواده‌ها در ازدواج که امروزه به حاشیه رفته‌اند


متاسفانه قبح طلاق در کشور از بین رفته و زوجین به تازگی پس از طلاق جشن می‌گیرند خیانت‌های برخی از زوجین به یکدیگر و وجود شک و تردید در زندگی زناشویی آمار طلاق در کشور را بیشتر کرده است.

به گزارش یزدبانو؛ به نقل ازتیار، متأسفانه در زمان‌های قدیم پدر و ماد‌رها معتقد به این بودند که ضرب‌المثل عروس باید با لباس سفید به خانه بخت برود و با لباس سفید برگردد انگار دیگر از مد افتاده است.

بررسی آمار رو به رشد طلاق نشان می‌دهد که این آمار به شکل نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است اما در چرایی این مسئله که چرا طلاق در بین خانواده‌های ایرانی تا این اندازه افزایش یافته است آنهم طلاقی که تا سال‌ها جزو خط قرمزهای خانواده‌ها به حساب می‌آمد کارشناسان را نگران کرده است.

در بین علل طلاق خشونت علیه زنان، فقر، بزهکاری، تغییر نسل، اعتیاد، بیکاری، سرقت و مشکلات اقتصادی در گذشته مهمترین عوامل وقوع طلاق در جامعه بودند اما امروزه متأسفانه تغییر سبک زندگی و نفوذ فرهنگ غرب در خانواده ها و خصوصا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و ... از عوامل نو ظهور پدیده طلاق هستند.

این روزها راهروهای دادگاه‌های خانواده میزبان زوج‌های جوانی هستند که گهگاه با جنجال و اکثراً به صورت توافقی خواستار طلاق هستند،کافی است یک ساعت در راهروی دادگاه خانواده بنشینید تا مردان و زنانی را ببینید که آمده‌اند تا هرچه زودتر اجازه حک شدن مهر «باطل شد» را روی عقدنامه هایشان بگیرند، مهری که به قول خودشان حکم رهایی از یک زندگی تلخ و سراسر کشمکش است.

متأسفانه امروزه بسیاری از زوج‌های جوان پیش از شناخت لازم از یکدیگر زندگی مشترک خود را تشکیل می‌ دهند و همین موضوع آرمان‌های موردنظر زندگی را به چالش کشیده و زمینه را برای بروز اختلافات اساسی در زندگی فراهم می‌کند.

عدم شناخت کافی زوجین نسبت به یکدیگر می‌تواند پس از ازدواج زمینه‌ساز طلاق باشد آشنایی از طریق فضای مجازی، دوستی‌های خیابانی و ازدواج‌هایی که بدون مشورت و نظر خانواده‌ها صورت می‌گیرد اکثرا منجر به طلاق می‌شود ضمن اینکه تفاوت فرهنگی زوجین و اختلاف سطح خانواده‌ها نیز می‌تواند عاملی در افزایش طلاق باشد.

زوجین در ابتدای ازدواج با مشکلات زیادی روبرو هستند و در شرایطی که تورم و گرانی وجود دارد، اگر درآمد و شغل مناسبی نداشته باشند زمینه برای بروز اختلاف ایجاد می‌شود.

متأسفانه گاهی خانواده‌ها با هدف دلسوزی و کمک به زوجین در مسائل آنها دخالت می‌کنند اما در واقع زمینه حساسیت و اختلاف بین دختر و پسر را فراهم کرده‌اند.

هم‌شأن بودن زوج و زوجین به حاشیه رفته است

امروز هم‌شأن بودن زوج و زوجین به حاشیه رفته است متأسفانه جوانان صرف یک آشنایی جزئی و اکثراً بدون دخالت خانواده‌ها با یکدیگر ازدواج می‌کنند.

امروزه افراد بر اساس احساس خود تصمیم می‌گیرند و عقل را به حاشیه رانده‌اند متأسفانه در اقشاری که مشکل بیکاری را ندارند طلاق وجود دارد و تنها این موضوع مربوط به قشر متوسط و پایین جامعه نیست.

در اینکه فیلم‌های ماهواره‌ای بنیان خانواده‌ها را سست کرده شکی نیست در گذشته اگر در یک خانواده طلاقی اتفاق می‌افتد آن خانواده تا مدتها این اتفاق را یک نوع ننگ و بی‌آبرویی به حساب می‌آورد اما الان کار به جایی رسیده که برای طلاق جشن می‌گیرند.

متأسفانه افراد نمی‌توانند نقشی برای کاهش آمار طلاق داشته باشند چرا که وقتی زن و شوهر پایشان به دادگاه باز می‌شود دیگر همه پل‌های پشت سرشان را خراب کرده‌اند.

بزرگترین و موفق‌ترین زندگی در طول تاریخ زندگی حضرت خدیجه و حضرت محمد(ص) بود بنابراین ما باید به اصل خود برگردیم و اعتقاداتمان را احیاء کنیم و تا زمانی که الگوی ما زندگی تجملاتی دیگران باشد روز به روز شاهد افزایش آمار طلاق خواهیم بود.

متاسفانه قبح طلاق در کشور از بین رفته و زوجین به تازگی پس از طلاق جشن می‌گیرند خیانت‌های برخی از زوجین به یکدیگر و وجود شک و تردید در زندگی زناشویی آمار طلاق در کشور را بیشتر کرده است.

دوری از سبک زندگی ایرانی - اسلامی طلاق را افزایش داده است

متأسفانه امروزه باورهای دینی جوانان از بین رفته و در بحث ازدواج نه تنها به مسائل شرعی بلکه به مسائل خانوادگی هم اهمیتی نمی‌دهند قبلاً نظر خانواده‌ها در ازدواج ملاک اصلی بود اما امروزه خانواده‌ها در حاشیه قرار گرفته‌اند.

ازدواج‌های خیابانی و دوستی‌هایی که در فضای مجازی رخ می‌دهند بی‌پایه و اساس و تنها منطبق با احساس هستند جوانان ما در ازدواج عقل را به حاشیه رانده‌اند و تنها بر اساس احساسات خود تصمیم می‌گیرند اما زمانی که وارد زندگی مشترک می‌شوند و شور و هیجان اولیه فروکش می‌کند تازه با واقعیت مواجه می‌شوند و چون نمی‌توانند با آن کنار بیایند کارشان به طلاق می‌کشد.

متأسفانه فرهنگ غربی به شدت در بین خانواده‌های ایرانی نفوذ کرده و منشأ تمام اینها ماهواره است سست شدن اعتقادات تنها مختص مردم ایران نیست با گذشت زمان، نفوذ فرهنگ ماهواره و آزادی ارتباطات شاهد سست شدن اعتقادات مردم هستیم و همین آمار طلاق را افزایش داده است.

انتهای پیام/ش

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.

ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری