Skip to Content

خانه داری

نکات خانه داری برای عروس خانم ها


اگر مایلید از برخی نکات خانه داری در مورد روش نگهداری از چند ماده غذایی و روش صحیح طبخ برنج مطلع شوید مطلب امروز ما را مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، برخی نکات خانه داری پس از گذشت سالیان دراز فراموش می شود و یا بر اثر تجربه افراد پس از سالیان دراز به دست می آید که بهترین روش استفاده از تجربیات دیگران است.

مانیز پس از جمع اوری برخی نکات خانه داری ، برخی از این تجربیات را به مرور زمان در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

*از بین بردن بوی بد غذا در آشپز خانه
اگر در منزل ویا در آشپز خانه شما بوی غذا می دهد و شما را ناراحت می کند، می توانید با دود کردن اسپند و یا خاکشیر و یا دارچین این بو را از بین ببریید.


*از بین بردن بوی داخل یخچال
با قرار دادن تکه ای ذغال در یخچال،بوی آن از بینمیرود.<<البته لازم است که هر چند وقت یک بار زغال را عوض کنید.


*برفک یخچال
برای تمیز کردن برفک یخچال از از روش زیر استفاده کنید:
-در فصل تابستان پنکه را به طرف جایخی روشن کنید، با این کار برفک ها آب می شود.
-در فصل زمستان کاسه ای را پر از آب جوش کنید، در جایخی بگذارید ودر یخچال را ببندید،به این وسیله یا سرد و گرم شدن محیط وبخار آب،برفک ها کاملا آب می شوند.


*سرخ کردن بادمجان
بادمجان ها را پس ازپوست گرفتن، داخل آب نمک قرار دهید وسپس درون آبکش قرار دهید تا آب آن گرفته شود.هنگامی که آنها را خواستید سرخ کنید روی بادمجان ها خراش ایجاد کنید.با این روش سریع تر سرخ می شوند.وهنگامی که داخل روغن قرار دادید مرتب آنها را وارانه کنید.با این روش هم بادمجان ها سریع تر سرخ می شوند وهم روغن کمتری مصرف می شود.


*نگهداری رطب
برای نگهداری رطب ان را داخل ظرف در بسته قرار دهیدوداخل فریزر قرار دهید.با این روش هم رطب تازه میماند هم یخ نمی بنددوهمیشه میتوانید رطب تازه داشته باشید.
نگهداری هویج وچغندر
برای نگهداری،آنها را داخل صندوقی بگذارید ورویشان را با شن نرم بپوشانید،به طوری که از هم فاصله داشته باشند.


                                                                                                                                                                                                       *نگهداری روغن
برای نگهداری رغن از ظرف لعابی یاسفالی استفاده کنیدو هرگز آن را در ظرف شیشهای نگهداری نکنیدو چنانچه خواستید از ظرف شیشه ای استفاده کنیدظرفی را انتخاب کنید که رنگ ان تیره وکدر باشد.


*نگهداری حبوبات
-لابه لای حبوبات چند برگ گردو قرار دهید.
-لابه لای حبوبات مقداری نمک بپاشید.
-آب را جوش بیاورید وحبوبات را داخل آن بریزید هنگامی که یک جوش زد آنها را بیرون بیاورید وخشک کنید در این صورت حبوبات به هیچ عنوان خراب نمی شود.


*نگهداری آبلیمو
چنانچه شیشه آبلیمو رادر یخچال می گذارید حتما در آن را محکم ببندید زیرا آبلیمو از عمر یخچال می کاهد.بهتر است آبلیمو را در شیشه های یک بار مصرف نوشابه نگهداری کنید.


*نگهداری پنیر
  برای جلو گیری ازخشک شدن پنیر، آن را در دستمالی که با سرکه مرطوب شده است بپیچید.


*طبخ برنج به روش ساده وسریع
برای پختن برنج از روش زیر استفاده کنید:

صبح یا شب قبل، برنج را آبکش کنید.البته آن را کمی خشک بردارید، سپس ته دیگ برنج را آماده کنید وبرنج را داخل قابلمه بریزید و در یخچال بگذارید.کمی قبل از چیدن میز مقداری آب وروغن تهیه کنید و روی برنج برزید و آن را دم کنید.تا میز را بچنید برنج نیز آماده کنید.

 

*چند نکته در مورد تخم مرغ

1)برای تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد آن ها را یکی یکی داخل یک ظرف آب  بیندازید. تخم مرغ سالم ته نشین می شود وتخم مرغ فاسد روی آب می ماند.
2)چنانچه تخم مرغ به جای پلاستیکی یا مقوایی چسبیده است هرگز سعی نکنید با فشار آن را جدا کنید زیرا تخم مرغ می شکند.روی آن کمی آب بریزید ومدتی صبر کنید تا خیس شود.تخم مرغ به سادگی جدا می شود.
3)برای جلوگیری از ترک برداشتن تخم مرغ هنگام آشپز شدن توصیه می شود ابتدا با سوزن آن را سوراخ کنید یا در آب آن یک قاشق سرکه یا نمک بریزید.
4)اگر می خواهید پوست تخم مرغ پس از پختن به سادگی جدا شود چند دقیقه پس از پختن آن را در آب سرد قرار دهید.

آب پز کردن تخم مرغ ترک دار
روی ترک تخم مرغ کمی آبلیمو بمایید وسپس داخل آب قرار دهید وکمی نمک روی آن بپوشانید.


*چند نکته در مورد پیاز                      
اگر می خواهید پیاز را ساده تر پوست بکنید آن را به مدت یکربع ساعت در آب ولرم نگهداری کنید.
2)برای اینکه هرروز پیاز داغ تهیه نکنید می توانید مقدار زیادی پیاز داغ درست کرده ودر یخچال نگهداری کنید.به این ترتیب مقدار زیادی پیاز را خورد کرده سرخ کنید وپس از سرد شدن در پاکت پلاستیکی ریخته ودر فریزر قرار دهید.اما به مرور زمان ارزش غذایی آن از دست خواهد رفت وطعم وزیبایی تازه خود را ندارد،،بنابراین تا می توانید از پیاز داغ تازه استفاده کنید..
3)برای اینکه هنگام خورد کردن پیاز اشک از چشمانتان جاری نشود هوا کش آشپزخانه را روشن کرده وروبروی آن بنشینید و پیازها را بین هواکش وخودتان قرار دهید به این ترتیب بوی پیاز به طرف هوا کش کشیده می شود وزیاد آزاردهنده نخواهد بود.

آ




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری