Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد :

وقف از عوامل پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی /رژیم پهلوی به دنبال نابودی وقف بود


مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان یزد در گفتگو با یزدبانو از مساجد به عنوان یک وقف در شکلگیری تا پیروزی انقلاب یاد کرد و گفت : هر عاملی که در پیروزی انقلاب نقش داشته در تداوم آن نیز مؤثر است.

به گزارش خبرنگاریزدبانو، حجت الاسلام غلامرضا عادل به مناسبت دهه مبارک فجر و در گفتگوی تفصیلی با یزدبانو پیرامون موضوع وقف گفت : ازآنجایی که خود انقلاب اسلامی به تعبیرحضرت امام راحل ریشه درحرکت عاشورایی ابا عبدالله الحسین  و ثمره عاشورا بود؛ مردم ما هم به پیروی از امام در راستای احیای دین پیامبر (ص)  و برقراری حکومت الهی این قیام  و نهضت را انجام دادند .
یکی ازموضوعاتی که دراین حرکت نقش ایفا کرد موضوع موقوفات است.

حجت الاسلام عادل بخش عظیم موقوفات گذشته  تا حال را مساجد عنوان کرد و افزود :  مساجد پایگاههای اصلی شروع حرکت انقلاب و به تعبیر امام راحل «مساجد سنگرند» محسوب می شود و مسجد به عنوان مکانی برای تبیین جایگاه حکومت اسلام  و نقطه شروع  حرکت پیامبراسلام نقش مهمی در پیشبرد اهداف الهی ایفا می کرد.

وی گفت :در دوران قبل از انقلاب هم  نقش مساجد در انقلاب ملموس بوده است به نحوی که شروع  بیداری مردم  با  روشنگری امام  و مراجع ازمساجد بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان یزد  تصریح کرد : روحانیت  و در رأس آن امام راحل  و شاگردان ایشان  و نیز مردم در پیروزی انقلاب نقش  مهمی  داشتند خصوصا پای منابر و بصیرت بخشی های روحانیت درحوزه های علمیه ای که توسط واقفان برای تربیت شاگردان امام صادق (ع) ایجاد شده بود.

حجت الاسلام عادل پیروزی انقلاب با موضوع وقف را دارای ارتباط مستقیم دانست و خاطرنشان کرد : در راستای فرهنگ اسلام موقوفات عزاداری ابا عبدالله الحسین و خیلی حرکت ها  و جلسات روضه خوانی ها و اجتماعات اینچنینی باعث حرکت مردم تحت شعار«هیهات مناالذلة» بوده است.

وی  با تأکید بر این نکته  که  آنچه منجر به پیروزی انقلاب شده است  در تداوم راه انقلاب هم نقش آفرین است افزود : در جنگ تحمیلی پایگاه اعزام وجمع آوری کمک های مردمی مساجد بوده است و امروز نیز با توجه به اینکه انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بوده است؛ برنامه های فرهنگی در انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به نسل آینده ازجایگاه مهمی برخورداراست.

این مسئول، در مورد زمان پیدایش وقف گفت : موقوفات زمان پیامبر اکرم اسلام  (ص) بوده است ؛ همانطور که در ادیان دیگر هم وقف  وجود داشته؛ البته با اهتمام  و تأکید ویژه اسلام به بحث وقف  از انسجام، وحدت رویه و اهمیت ویژه ای پیدا کرد.

عادل افزود : اولین واقف پیامبر و اهل بیت علیهم السلام  بودند و بعد شیعیان و مؤمنین ادامه دهنده راه آنان هستند.
وی با اشاره  به حرکت جریان وقف درطول قرون مختلف گفت :  موقوفات سایرادیان به ویژه اقلیت های دینی که قبل ازاسلام وجود داشته است نیز موجود است.

*استان یزد رتبه پنجم وقف در کشور
وی اظهار کرد : استان یزد در زمینه موقوفات در رتبه پنجم کشوری است ولی ازنظر سرانه جمعیتی و تعداد وقف رتبه اول کشور را داراست.

*رژیم پهلوی به دنبال نابودی وقف بود
حجت الاسلام عادل دوران افشاریه  و بویژه پهلوی را دوران رکود وقف  در تاریخ خواند و تصریح نمود :  وقف در  دوران پهلوی مورد بی مهری قرار گرفت و بویژه  کارهایی درراستای نابودی وقف صورت گرفت .

وی دراین زمینه تصریح کرد : رژیم تصمیم داشت  پشتوانه های عزاداری  و مساجد از بین برود و به همین خاطر در یک مقطعی از تاریخ  گرایش مردم نسبت به تعداد موقوفات کمترشد  البته بعد از پیروزی  که امام فتوا دادند و خیلی ازموقوفات  دوباره احیا شد.

 

*ثبت 53 مورد وقف جدید در امسال

مدیر کل اوقاف و امورخیریه استان یزد، سیر وقف های جدید پنج سال اخیر را مستند و رو به رشد عنوان کرد و گفت : امسال تعداد 53 مورد وقف جدید و سال گذشته زیر30 مورد وقف ثبت شده است.

حجت لااسلام عادل این موقوفات را عمدتا زمین هایی برای ساخت مسجد  و املاکی برای عام المنفعة  و روضه خوانی برشمرد وخاطرنشان کرد : وقف چشمه همیشه جاری است که این تعبیر درتعریف وقف نهفته است و گرچه  در زمان پهلوی تصرفاتی درموقوفات انجام شد ولی آنچه قابل تأمل و پیگیری بود توسط مراجع  و سازمان اوقاف به لیست موقوفات بازگردانده شد.


*همه می توانند واقف باشند

وی درتشریح جمله «همه واقف باشیم» گفت :  انجام  کارخیر صرف نظر از وقف یکی از مؤکدات  قرآنی است « فاستبقوالخیرات » و هرکسی کار خیر بیشتری انجام دهد قطعا موقعیت بهتری را به دست آورده است و در انجام کار خیر هر کسی به اندازه ای که از دستش برمی آید انجام دهد.

وی پیرامون جایگاه وقف مشارکتی گفت : شاید همه تمکن مالی نداشته باشند ولی اصناف و گروههای مختلف می توانند جمع شوند و به صورت شراکتی وقفی را به ثبت برسانند نظیر احداث بیمارستان تخصصی سرطان که هم اکنون توسط وقف مشارکتی در تهران و شیراز و اراک در حال ساخت است.

انتهای پیام/ص




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری