Skip to Content

گفتگوی تفصیلی/ دختریزدی رتبه 52 کنکور

یک قدم از روستا تا دانشگاه / فکر دختران روستایی بزرگ است


دختر ساکن روستای چاهک شهرستان خاتم توانست در کنکور امسال با کسب رتبه 52 خود را برای ادامه تحصیل در بهترین دانشگاهها آماده می کند و پیام او این است که گرچه در روستا هستیم ولی هرگز فکر ما روستایی و کوچک نبوده و نیست.

به گزارش خبرنگار یزدبانو، مهدیه خاکسارفارغ التحصیل مقطع پیش دانشگاهی رشته علوم اسلامی از مدرسه نمونه دولتی حضرت زهرا(س) یزد است که در کنکور  امسال توانسته با سعی و تلاش رتبه 52 منطقه و 201 کشوری را کسب کند.
برای آشنایی با این دختر نمونه و پرتلاش گفتگوی تفصیلی را با این دختر نمونه ترتیب داده ایم .


یزدبانو :  با توجه به شبانه روزی بودن دبیرستان الزهرا، شما ساکن کجا هستید؟
بنده  اهل روستای چاهک از توابع شهرستان خاتم یکی از دورترین نقاط استان یزد و از یک خانواده مذهبی و کشاورز هستم.  از دوره راهنمایی با حمایت خانواده برای ادامه تحصیل به شهر یزد آمدم و تا پایان دبیرستان در مدارس راهنمایی و دبیرستان شبانه روزی یزد تحصیل کردم.


یزدبانو : چرا رشته علوم انسانی را برای ادامه تحصیل انتخاب کردید و از چه موقع برای کنکور آماده شدید؟
پس از تحقیق در مورد رشته علوم انسانی و رشته دانشگاهی آن، علوم انسانی را با هدف ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کردم و در طول سال تحصیلی درس می خواندم ولی به طور جدی از ابانماه سال گذشته یعنی از ابتدای دوره پیش دانشگاهی شروع به مطالعه عمیق برای کنکور کردم و ارتباطات خود را محدود کردم. کمتر به خانواده سر می زدم و بیشتر آنان به دیدن من می آمدند.تلفن همراهم را خاموش می کردم و به جای دیدن برنامه های تلوزیون سعی می کردم مطالعه کنم.


یزدبانو : مدرسه چه سهمی در رتبه شما داشت ؟
دبیران ما بسیار فعال و خوب بودند و معلم تست که داشتیم خیلی دلسوز و فعال بود و بسیار به ما کمک کرد.


یزدبانو : انتخاب اول شما چه رشته ای و چه دانشگاهی بود؟
حقوق دانشگاه تهران انتخاب اولم بود و سپس حقوق دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شیراز انتخاب های بعدی من بودند.


یزدبانو : چه عاملی باعث شد تا شما از یک روستا با این فکر بلند به ادامه تحصیل فکر کنید؟
دختران روستایی علی رغم امکانات کم نتایج خوبی دارند و عقب تر از بچه های شهر نیستند. در فامیل خودمان درس خوانده با مدارج بالا و حتی اروپا رفته هم داریم. گرچه در روستا هستیم ولی هرگز فکر ما روستایی و کوچک نبوده و نیست.


یزدبانو : فرهنگ روستای شما برای تحصیل دختران چگونه است ؟
در روستای ما دختران زود ازدواج می کنند و رقابت درسی وجود ندارد. خیلی از دختران همان دوره راهنمایی ازدواج کردند و خیلی ها دیگر حتی دیپلم هم نتوانستند بگیرند چون خانواده هایشان با رفتن دختر به شهر دیگر و ادامه تحصیل مخالفت می کردند.


یزدبانو :  کنکوری هم امسال در روستای شما بود چه دختر و چه پسر؟
امسال چهار رتبه دو رقمی داشتیم که یکی خودم بودم و بقیه به نام های : امیرحسین حیدری رتبه 53، ابوطالب دورانی رتبه 69 و احمدرضا احمدزاده رتبه  89 منطقه را کسب کرده بودند.


یزدبانو :  در مدرسه چقدر رقابت برای کنکور بود ؟
رقابت خیلی زیاد بود چه در ازمونهای آزمایشی و چه در طول سال و کتب درسی.


یزدبانو :  کدامیک از کتب کمک آموزشی بیشتر به شما کمک کرد؟
« آیه های تمدن» را همه کنکوری ها با آن آشنا هستند و از طریق بسیج دانش آموزی به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان بسیجی قرار می گیرد و مشاوره هایی که گرفتم خیلی مفید بود.


یزدبانو :از احساس پدر و مادرتان وقتی  که از رتبه بالای شما در کنکور مطلع شدند بفرمایید :
پدر و مادرم خیلی خوشحال شدند ولی خودم چندان رضایت نداشتم چون قبل از کنکور رتبه ام 10 تا 20 بود و بادیدن رتبه 201 در کشور خیلی شوکه شدم.


یزدبانو : چقدر در طول آمادگی برای کنکور از لحاظ معنوی بیشتر چه ذکری را می خواندید؟
با دوستان ختم قرآن داشتیم و معنویت بچه ها در این سال آخربیشتر از گذشته بود و من و دوستانی که دور از خانه بودیم بیشتر معنویت و خواندن قرآن و ادعیه به ما آرامش می داد.


یزدبانو : شب کنکور چه شبی بود ؟
وقتی کنکور برگزار می شد مدرسهها تعطیل شده بود و من در کنار خانواده بودم و با پدر و مادرم برای برگزاری کنکور به یزد آمدیم و شب را در هتل بودیم و اصلا استرس نداشتم و سر جلسه کنکور هم استرس نداشتم.


یزدبانو : تابستان امسال را چگونه گذراندید؟
از یک طرف چشم انتظار اعلام نتایج بودم و از یک طرف هم از فرصت استفاده کردم و ب اتوجه به امکانات کمی که داشتم سعی کردم زبان انگلیسی خودم را تقویت کنم.


یزدبانو : عامل موفقیت خودتون را چه می دانید؟
اول توکل بر خدا و دوم تلاش خودم  بود و درسته که دور از خانه و خانواده بودم ولی خانواده همیشه به من واقعا انرژی مثبت می دادند و مادرم به من زنگ می زد و تحلیل آزمونهای آزمایشی کنکور بر عهده مادرم بود. نکات مشاوره ای را مادرم به من می دادند و پدرم هزینه خرید کتاب و هر نرم افزار آموزشی را در اختیار من قرار می دادند.


*گفتگو با پدر مهدیه خاکسار
یزدبانو : به عنوان یک پدر دختر موفق چه پیامی دارید؟ چقدر به دخترتان برای ادامه تحصیل ازادی می دهید؟
هر پدر و مادری دوست دارد فرزندش موفق باشد.دخترم موفق بشود خوشحال می شویم . مهدیه خودش خواسته به این رتبه دست پیدا کند و هر کجا که بخواهد برای ادامه تحصیل برود از او حمایت و پشتیبانی می کنیم و امیدوارم موفق و سربلند باشد.
سعی کردم خودش را آزاد بگذارم تا هر رشته و دانشگاهی را که دوست دارد انتخاب کند و تنها خواسته من این است که در ایران تحصیل کند.
البته مادرش خیلی کمک کرده و از من بیشتر تلاش کرده است.

 




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری