Skip to Content

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:

۲۵ درصد موقوفات مربوط به خانم‌هاست


مشاور امور بانوان سازمان اوقاف با بیان اینکه ۵۷ درصد موقوفات زنان مربوط به عزاداری سید‌الشهدا(ع) است، گفت: بر اساس آخرین آمار دفتر اسناد ۲۵ درصد موقوفات مربوط به خانم‌ها می‌شود و اولین واقف زن در قرن پنجم هجری بوده است.

به گزارش یزد بانو به نقل از خبرنگار جامعه فارس معصومه فرزانه، مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور امروز در نشست نقش بانوان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف که در سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار داشت: زنان ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضرت فاطمه زهرا (س) را به عنوان الگوی خود قرار دادند و تمام فراز و نشیب زندگی خود را بر اساس این الگو پیش بردند.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در مدت‌ زمان 30 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد زنان نقش ماندگار و جاویدان در تمام عرصه‌ها از جمله علمی، فرهنگی و همچنین 8 سال دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشتند.

وی ادامه داد: زنان جزء بزرگترین سرمایه‌های انسانی جامعه هستند به طوری که حضرت امام خمینی (ره) در وصیتنامه خود یکی از مفاخر خود را حضور زنان در نظام عنوان کرده‌ بودند.

وی با بیان اینکه زنان از لحاظ فرهنگ‌سازی نقش موثری در جامعه اسلامی دارند ادامه داد: در 13 آبان سال جاری شاهد این بودیم که بسیاری از زنان خواستار وقف اموال خود بودند که از جمله می‌توان به وقف مهریه‌های آنها اشاره کرد، این مصداقی از حضور زنان در جامعه اسلامی است.

فرزانه با اشاره به برگزاری همایش نقش بانوان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف اضافه کرد: این همایش سه سال متوالی است که برگزار می‌شود.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه هم‌اکنون اقشار مختلف جامعه با فرهنگ وقف بیگانه هستند ادامه داد: به منظور آگاه‌سازی جامعه به این سنت حسنه در سه عرصه مفهوم‌سازی فرهنگ وقف، مدل‌سازی و همچنین نهادینه‌سازی فرهنگ وقف گام برداشتیم.

وی با بیان اینکه وقف بانوان ترکیبی از شور، شعور، محبت و اخلاص است ادامه داد: امسال سومین سال متوالی است که این همایش در 14 دی ماه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

فرزانه با بیان اینکه دبیرخانه همایش و ستاد وقف از مرداد‌ماه سال جاری در حال آماده‌سازی مقدمات لازم برای برگزاری این همایش است ابراز داشت: بر همین اساس کارگاه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی تشکیل شده است.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه امسال در صدد هستیم وقف را از لسان دیگران تعریف کنیم گفت: در این همایش 5 کتابچه اعم از نقش بانوان واقع در توسعه مشارکت‌های اجتماعی، وقف و جایگاه آن در سیره حضرت زهرا (س)، نقش بانوان در توسعه و ترویج فرهنگ وقف، جایگاه بانوان واقف در فرهنگ تمدن انقلاب اسلامی و همچنین آسیب‌شناسی موانع ترویج فرهنگ وقف در زنان جامعه ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 91 و 92 به ترتیب 28 و 14 بانوی واقف مورد تجلیل قرار گرفت گفت: در سال 93 نیز از 12 بانونی واقف تجلیل به عمل می‌آید.

وی با بیان اینکه وقف آثار و برکات اجتماعی و فردی دارد ادامه داد: گفته می‌شود واقف عمری به بلندای تاریخ دارد.

به گفته وی خدیجه بنت خواجه بدیعا، دومین واقف و اولین واقف زن بوده است که وقف وی مربوط به قرن پنجم هجری (900 سال قبل) می‌شود.

مشاور امور بانوان سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: خدیجه بنت بدیعا وقت خود را با نیت آبرسانی به دو محله در قزوین انجام داده است که مربوط به قناتی معروف به قنات آخوند می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیمارستان نجمیه تهران و فیروز‌آبادی موقوفاتی هستند که واقفان آن خانم هستند ادامه داد: 57 درصد از موقوفات زنان مربوط به عزاداری سید‌الشهدا (ع) می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از واقفان را خانم‌ها تشکیل می‌دهند گفت: طی 30 سال گذشته اطلاعات و آمار به شکل سنتی بوده است اما با زحمات زیادی که صورت گرفت و اطلاعات به شکل سامانه ثبت و ضبط شد که امید می‌رود طی سالهای آینده در این باره آمار دقیق‌تری ارائه شود اما در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس آخرین آمار دفتر اسناد 20 تا 25 درصد موقوفات مربوط به خانم‌ها می‌شود.

فرزانه خاطرنشان کرد: کوچکترین واقف زن دختری به نام ملیکا گلی است که چند کتاب وقف کرده است. البته وی هدیه خود را نیز که یک سکه بهار آزادی بود وقف کرد. ملیکا حدودا 12 سال سن دارد و ساکن استان خراسان رضوی است.




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


ویژه زنان ویژه زنان

نکات خانه داری نکات خانه داری