Navigation Navigation

محتوا محتوا

نگاهی به آسیب های موجود در اماکن تاریخی - اقامتی؛

از استعمال قلیان تا سرهای عریان در هتل های سنتی یزد!


گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند.

یزدامـــــــروز؛ صنعت گردشگری یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیتهای اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجاد می‌کند و بطور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. گردشگری یکی از منابع عمده درآمدزایی و ایجاد اشتغال در جهان به شمار می‌آید به طوریکه بسیاری از آن به عنوان صنعت اول دنیا یاد می‌کنند.

بنابر اظهارات سازمان یونسکو ایران یکی از ده کشور دارای جاذبه‌های گردشگری می‌باشد که همواره مورد نظر گردشگران و شرکت های گردشگری جهان قرار دارد.

اگرچه گردشگری دارای مزیت هایی نظیر رشد اقتصادی و رونق کسب و کار می باشد اما از نگاهی دیگر آسیب هایی را هم به دنبال دارد که اگر برای کنترل این آسیب ها توسط مسئولین امر اقدامی صورت نگیرد چه بسا معظلات فراوانی را در کشور پدید می آورد

حضور بازدیدکنندگان در هر کشوری بر الگوی زندگی افراد بومی آن کشور تأثیر گذاشته وحتی برعکس این قضیه نیز صادق است بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت گردشگری حاوی اثرات مثبت و منفی متعددی است و میزان یا چگونگی این اثرات بستگی به شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور توریست پذیر و گردشگران ورودی آن خواهد داشت.

بطور کلی اثرات گردشگری را می توان از دو دیدگاه مثبت و منفی و در چهار حوزه فرهنگی – اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و روحی – روانی دسته بندی کرد

در این گزارش قصد داریم به آثار مثبت و منفی گردشگری در حوزه فرهنگی – اجتماعی و اثرات آن بر این حوزه بپردازیم تا مسئولان در سایه تلاش برای جذب گردشگران و رونق صنعت توریسم از پیامدهای منفی آن نیز غافل نشوند.

آثار مثبت فرهنکی –اجتماعی؛

توسعه گردشگری به عنوان یک پدیده فرهنگی موجب می‌شود که فرصت کافی برای تبادل فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان به وجود آید. بر این مبنا آنان می‌توانند به فرهنگ هم بیشتر احترام بگذارند.

تنها راه تعامل، احترام گردشگر به فرهنگ جامعه میزبان است که می‌تواند راهبرد مناسبی برای گسترش گردشگری باشد.

آثار منفی فرهنگی – اجتماعی؛

بدون شک ورود جهانگردان تأثیراتی را در حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور میزبان خواهد گذاشت به این معنا که ساکنان، محصولات فرهنگی خود را آن گونه که مورد پسند گردشگران باشد عرضه می‌کنند.

همچنین ممکن است فرهنگ گردشگران برای جامعه میزبان الگو ‌شود و ساکنان آن منطقه به تقلید کورکورانه از فرهنگ میهمان بپردازند.

استان یزد که از دیرباز به دلیل قدمت و سابقه تاریخی و تمدن ناب همواره موردتوجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده سالیان زیادی است که شاهد حضور این گردشگران در استان و بناهای تاریخی خود است

هرچند مردمان یزد به‌واسطه بهره‌مندی از فرهنگ غنی اسلامی شهره خاص و عام بوده و اسم دارالعباده را یدک می‌کشند اما به نظر می‌رسد برخی کاهلی‌ها و تفکرات غرب‌زده در بین مسئول استان به دنبال خدشه‌دار کردن این فرهنگ و آئین است

این روزها مردمان یزد شاهد جولان برخی توریست‌های داخلی و خارجی در برخی هتل‌ها، سفره سراها و اماکن تاریخی هستند که نه‌تنها به اعتقادات مردم بلکه به قوانین کشور نیز دهن‌کجی کرده و از خود رفتارهایی نابخردانه و ناشایست بروزمی دهند

استعمال قلیان و کشف حجاب از مصادیق آسیب

استعمال قلیان و کشف حجاب درهتل های سنتی توسط بانوان گردشگر یکی از مصادیق این رفتارهاست که متأسفانه پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و در سایه غفلت و بی‌خیالی مسئولان ارشد و ذی‌ربط استان از سوی گردشگران و به ویژه گردشگران خارجی مشاهده شده و جالب آن جاست که مسئولان این اماکن کوچکترین تذکر و واکنشی از خو نشان نمی دهند.

یزدی‌ها به دلیل بالا بودن سطح اعتقادات دینی‌شان تماشای این صحنه‌ها و رفتارها را تاب نیاورده و از این وضعیت اسفناک فرهنگی شاکی و نگران هستند.

امید است دولتمردان تدبیر و امید و مسئولان اداره نظارت بر اماکن استان ، با اندیشه، تأمل  و نظارت بیشتر در این زمینه به‌جای فزاهم آوردن شرایط  پذیرش و عادی سازی فرهنگ منحط غیر اسلامی، درراستای گسترش و نمایش فرهنگ اصیل ایرانی – اسلامی کوشا باشند.
 






آخرین اخبار آخرین اخبار