Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس پلیس فتای استان یزد:

برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی؛ اولین جرم در فضای مجازی استان/ توصیه‌های پیشگیرانه در حوزه فضای مجازی


رئیس پلیس فتای استان یزد برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاه‌برداری و مزاحمت‌های اینترنتی را مهم‌ترین جرائم حوزه فضای مجازی استان دانست.

به گزارش خبرنگار یزدامروز؛ مرتضی ابوطالبی عصر امروز در جمع خبرنگاران خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد به افزایش دو برابری جرائم فضای مجازی در استان در سال گذشته نسبت به سال 96 خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی و پیشگیری مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از بروز جرائم اینترنتی هستند.

رئیس پلیس فتای استان یزد بابیان اینکه امروزه فضای مجازی برخلاف نامش به یک فضای حقیقی و عجین شده بازندگی مردم تبدیل‌شده است گفت: در کنار مزایای این فضا، سوءاستفاده‌ها و جرائم مجرمانه در آن از آسیب‌های فضای مجازی به‌حساب می‌آید.

ابوطالبی شکل جرائم در فضای مجازی را تکاملی دانست و ابراز داشت: مسئولیت اصلی پلیس فتا تأمین امنیت فضای مجازی از صفرتا صد با تعامل و همکاری مردم است و خوشبختانه امروزه پلیس فتای استان توانسته دستاوردها و اقدامات خوبی را درزمینهٔ شناسایی و مقابله با مجرمین این فضا داشته باشد.

وی برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی، کلاه‌برداری و مزاحمت‌های اینترنتی را مهم‌ترین جرائم حوزه فضای مجازی استان دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین برداشت‌های غیرمجاز، فیشینگ درگاه‌های بانکی است که یکی از اصلی‌ترین روش‌های کلاه‌برداری در فضای مجازی است ومتاسفانه هرروز شاهد به دام افتادن مردم در این دام هستند.

این مقام انتظامی ادامه داد: یکی از کشفیات اخیری که درزمینهٔ کلاه‌برداری با روش متقلبانه صورت گرفت، دستگیری دو متهم فیشینگ کار حرفه‌ای بوده که اقدام به جعل درگاه اینترنتی خرید کرده بودند.

ابوطالبی بابیان اینکه درگاه‌های جعلی ازنظر ظاهری تفاوتی با درگاه‌های اصلی ندارند اظهار داشت: کلاه‌برداران اینترنتی از طریق ارائه نرم‌افزارهای ممنوعه مانند صیغه یابی، لوازم و کالاهایی که فروش آن‌ها در کشور مجاز نیست و یا کالاهایی باقیمت پایین‌تر از قیمت بازار افراد را نسبت به خرید ترغیب کرده و سپس با سوق دادن مشتری به سمت درگاه‌های غیرمجاز از افراد کلاه‌برداری می‌کنند.

رئیس پلیس فتای استان در ادامه به هشدارهای پلیسی پرداخت و گفت: مردم باید از فروشگاه‌ها و سایت‌های معتبر اینترنتی که دارای نشان «نماد» هستند خرید کنند و در هنگام ورود ارقام رمز و مشخصات کارت خود حتماً از صفحه‌کلید مجازی استفاده کنند ضمن اینکه رمز کارت‌های بانکی خود را ترکیبی از اعداد و حروف انتخاب کرده و به‌شدت از اعدادی نظیر سال تولد، شماره شناسنامه و... پرهیز کنند.

وی افزود: شهروندان حتماً سامانه پیامکی حساب بانکی خود را فعال کرده و از کارت‌هایی برای خریدهای اینترنتی استفاده کنند که معمولاً مبالغ کمی در آن‌ها وجود دارد و حدالمقدور از یک کارت‌بانکی برای خریدهای اینترنتی خود استفاده کنند.

ابوطالبی با اشاره به اقدام برخی از جاعلان حرفه‌ای در حوزه فضای مجازی و دایر کردن فروشگاه با نیت انجام اعمال مجرمانه اظهار داشت: این افراد به‌عنوان فروشنده اقدام به کپی‌برداری از کارت‌های بانکی می‌کنند بنابراین از شهروندان می‌خواهیم کارت‌بانکی خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و یا در صورت واگذاری کارت‌بانکی به فروشندگان رمز آن را خود وارد کرده یا از اعلام رمز آن با صدای بلند خودداری کنند.

وی تأکید کرد: شهروندان درصورتی‌که کارت‌بانکی و رمز خود را در اختیار فروشنده‌ای قراردادند که احتمال کلاه‌برداری می‌دهند بلافاصله به اولین عابر بانک مراجعه و سریعاً نسبت به تغییر رمز اول خود اقدام کنند.

انتهای پیام/ح






آخرین اخبار آخرین اخبار