Navigation Navigation

محتوا محتوا

صرفه‌جویی 80 درصدی در مصرف آب؛

تولید اولین دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک در یزد


یکی از کشاورزان یزدی توانسته است با تکیه بر دانش خود اولین دستگاه تولید علوفه هیدروپونیک در استان یزد را تولید و راه‌اندازی کند.

به گزارش یزدامروز، یکی از ثمرات مهم‌ ابتکار رهبر انقلاب در نام‌گذاری سال‌ها متمرکز شدن کشور بر روی مهم‌ترین اولویت‌ها که همان اقتصاد مقاومتی است؛ ولی متأسفانه گاهی دیده می‌شود که شعار و پیام سال که ضروری‌ترین مؤلفه‌های لازم برای پیشرفت کشور در آن برهه را مدنظر قرار می‌دهد، آن‌طور که باید توسط مسئولان اجرایی موردتوجه قرار نمی‌گیرد و به آن پرداخته نمی‌شود.

علیرضا فرقانی اله آبادی یکی از فعالان و کارآفرینان در عرصه اقتصاد مقاومتی است که با تحصیلات کارشناسی ارشد در علی‌آباد رستاق اشکذر با توانمندی و تلاشی که داشته است توانسته در این عرصه موفق باشد.

وی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد مهم‌ترین مشوق خود در این کار را خانواده و فرزندانش دانست و گفت: بنده در خانواده‌ای کشاورز به دنیا آمدم و سابقه شغل کشاورزی به شغل پدر و مادرم برمی‌گردد که آن‌ها هم کشاورز بودند.

این فعال اقتصادی افزود: یک روز پدر با بنده و برادرم در مورد کم‌آبی و بخصوص اینکه بر خانواده ما تأثیرگذار است درد و دل می‌کرد که هرسال یک باغ و زمین را به علت کم‌آبی از دست می‌دهیم و ما به دنبال راه‌حلی در این زمینه گشتیم.

فرقانی اله آبادی در ادامه گفت: با توجه به شغلم که مشاور تبلیغاتی و اصل تخصص ما توسعه کسب‌وکار است که با مشکل روبرو می‌شویم و این دغدغه‌ی پدر را به‌عنوان یک پروژه برای خودمان تعریف و تحقیق کردیم که راه برون‌رفت از این خشک‌سالی چیست؟

وی افزود: در این تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که یک نوع کِشتی وجود دارد بنام کِشت هیدروپونیک که در این نوع تکنیک کِشت، مصرف آب بیش از 80 درصد پایین می‌آید و با توجه به اینکه در استان یزد دام‌پروری و مصرف علوفه زیاد است تصمیم گرفتیم که اولین سامانه تولید علوفه هیدروپونیک را در استان یزد راه‌اندازی کنیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه بعد از دو سال تحقیق و مطالعه این سامانه در حال تولید، آزمایش و بهره‌برداری است، تصریح کرد: با بهره‌برداری این سامانه بیش از 80 درصد مصرف آب و بیش از 90 درصد مصرف زمین کم می‌شود که این سامانه 36 مترمربعی به‌اندازه 31 هکتار زمین به ما محصول علوفه می‌دهد.

فرقانی اله آبادی در ادامه بیان کرد: این اولین مرکزی است که در استان استارت آن زده‌شده و در رشد و کیفیت گوشت بسیار تأثیرگذار و توانایی تولید دستگاه و تولید علوفه راداریم و با توجه به اینکه این دستگاه بومی‌سازی شده و می‌توانیم به‌کل کشور تحویل دهیم و حتی از مشابه خارجی آن چهار برابر ارزان‌تر است.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بازار کار ما رونق دارد و چون تولید این علوفه در استان یزد کم است و دامداران مجبور هستند علوفه موردنیاز خود را از استان‌های هم‌جوار تهیه کنند، خیلی راحت می‌توانیم این محصول خود را به فروش برسانیم.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه پنج نفر به‌طور مستقیم و 20 نفر به‌طور غیرمستقیم در این زمینه مشغول به کار هستند، اظهار داشت: کارآفرین بودن خیلی برای بنده و برادرم لذت‌بخش است که توانستیم یک مشکلی از همشهریان خودم در تهیه علوفه و دام را حل کنیم.

فرقانی اله آبادی در ادامه یادآور شد: کارآفرین شدن با توجه به شرایط اقتصادی امروز کشور سخت ولی غیرممکن نیست و توکل بر خدا، تحقیق، تلاش و همیاری خانواده و تیم را راز موفقیت خود دانست.

وی عدم‌حمایت کافی از سوی بعضی ادارات و مشکلات قانونی را از عمده مشکلات خود در این زمینه برشمرد و عنوان کرد: در مورد شعار سال که بانام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» است سعی کرده‌ایم به سهم خودمان در این زمینه فعالیت کنیم.

این فعال اقتصادی در پایان گفت: بعضی از اجناس اساسی هست که در داخل قابلیت تولید دارد امّا درعین‌حال وارد می‌شود، درحالی‌که می‌شود در اینجا تولیدش کرد؛ ولو امروز نداریم و امروز تولید نمی‌شود امّا قابل‌تولید کردن است. بنده چند سال قبل از این شنیدم که علوفه را وارد می‌کنند، گفتیم خب علوفه که واردکردنی نیست، بااین‌همه مراتع و مزارع و مانند این‌ها؛ گفتند علوفه احتیاج به فلان جنس دارد که این جنس در داخل کشور تولید نمی‌شود. گفتیم خب تولید کنید.

انتهای پیام/






آخرین اخبار آخرین اخبار