Navigation Navigation

محتوا محتوا

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان یزد:

سالانه هزار ناوگان حمل کالای استان یزد به دلیل مشکلات اقتصادی بلعیده می شود/باج‌گیری توسط برخی کارخانه‌های یزد


رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان یزد با اشاره به فشار مشکلات اقتصادی در عرصه حمل‌ونقل، گفت: مشکلات اقتصادی سالانه هزار ناوگان حمل کالای استان یزد را می‌بلعد.

به گزارش یزدامروز؛ مهدی زارع در گفتگو با فارس، با اشاره به اینکه درگذشته‌ای نه‌چندان دور حدود 200 الی 300 دلال در پایانه بار یزد حضور فعالی داشته‌اند، گفت: در حال حاضر و با پیگیری‌های متولیان حوزه حمل و نقل استان یزد اقدامات بسیار خوبی ازجمله حذف واسطه‌گری‌ها و دلالان در پایانه بار یزد صورت گرفته است.

وی بابیان اینکه در استان یزد 9 تا 10 هزار نفر در عرصه رانندگی کامیون مشغول به فعالیت هستند، گفت:در حال حاضر برای بهبود شرایط و افزایش روند کاری سالن اعلان بار به‌صورت مکانیزه درآمده است. همچنین فنس کشی، جداسازی خرده بار و ... در پایانه بار صورت گرفته که امیدواریم روند اصلاحی که در پایانه بار یزد صورت گرفته دنبال شود تا قشر راننده با مشکلات کمتری در این پایانه مواجه باشد.

زارع با عنوان اینکه رانندگی از مشاغل سخت محسوب نمی‌شود، افزود: با توجه به ‌سختی‌ها و خطرات احتمالی که در این شغل بیداد می‌کند، لیکن این شغل از مشاغل سخت در نظر گرفته نمی‌شود و رانندگان برای استفاده از بیمه بازنشستگی با حقوق کمی مواجه خواهند شد که کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان در ادامه اذعان کرد: ازنظر بیمه رانندگان خویش‌فرما محسوب شده و رانندگان خود بیمه را پرداخت می‌کنند و از جهت هیچ مزایایی برای ان‌ها در نظر گرفته نشده و حتی برای حقوق بازنشستگی با مشکل مواجه‌اند که به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای آن‌ها نیست.

این مقام مسئول گفت: از رانندگان بسیار فعالی که به‌موجب حادثه‌ای بینایی یک‌چشم خود را ازدست‌داده است هیچ‌گونه حمایتی صورت نگرفته است و با ذکر دلایلی بی‌منطق این فرد را ازکارافتاده اعلام نمی‌کنند؛ همچنین در این میان افرادی نیز هستند که از بیماری‌های قلبی عروقی و ... رنج می‌برند و به دلیل مشکلات مالی و عدم‌حمایت بیمه برای اعلام ازکارافتادگی، به‌ناچار مشغول کار بوده که خود موجب خطرآفرینی است و تبعات خوبی را در جامعه به دنبال نخواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه در استان تعداد زیادی باربری وجود داشته که خود موجب ایجاد معضل شده است، خاطرنشان کرد: استان‌های دیگر دارای پایانه بار متمرکز در یک مرکز است؛ لیکن در استان ما بیشتر شهرستان‌ها اعم از اردکان، میبد، مهریز، تفت و ... دارای حوزه جداگانه هستند که این خود موجب ایجاد معضلی برای حمل‌ونقل استان شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان در خصوص باب‌شدن مباحث مربوط به عرضه و تقاضا، یادآور شد: در اصل باربری‌های استان بارنامه نویس هستند و باربری نیستند؛ همچنین شرکت حمل‌ونقل نیز شرکتی است که حداقل 100 ماشین داشته باشد درحالی‌که شرکت‌های موجود در استان به دلیل نداشتن ماشین برای تمدید پروانه خود نیز با مشکل روبرو می‌شوند.

زارع با اشاره به عدم رعایت نرخ کرایه حمل بار در یزد یادآور شد: بر اساس قانون ششم تجارت تا سال 1360 که دو مورد از انجمن‌ها از عرضه و تقاضا صحبت می‌کردند، بعدازآن نیز نماینده سامانه کالا که همان شرکت‌های حمل‌ونقل هستند با انجمن رانندگان به تعیین یک نرخ بر اساس عرف هر منطقه پرداختند که به‌صورت مبنا قرار گیرد؛ لذا در حال حاضر عدم رعایت نرخ به یک مشکل بزرگ در این عرصه تبدیل‌شده است.

این مقام مسئول با تأکید بر ضعف مدیریتی و عدم برخورد جدی با متخلفین، خاطرنشان کرد: مدیران صورت‌مسئله را عوض می‌کنند درصورتی‌که می‌توان با اعلام به باربری‌ها مبنی بر عدم باربری زیر تعرفه قانونی، از بسیاری از هزینه‌های اضافی در جهت نظارت و گشت زنی‌ها جلوگیری کرد؛ لذا برخوردهایی جدی در رابطه با دلالان نیز لازم است.

وی با برشماری برخی از معضلات موجود، بیان کرد: باربری‌هایی در استان در حال فعالیت هستند که تعداد زیادی لیست بیمه رد می‌کنند، این در حالی است که کارگاه‌های کوچک و زودبازده نیز به این میزان نیرو ندارند؛ همچنین به دلیل ضعف مدیریتی برخورد جدی با دلالان صورت نمی‌گیرد درصورتی‌که به‌راحتی می‌توان آن‌ها را از این چرخه حذف کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان با عنوان اینکه در حال حاضر با 60 درصد کرایه بار زده می‌شود، تصریح کرد: علناً بار پولی شده است و برخی کارخانه‌های استان یزد به‌صورت آشکارا دو تا سه درصد باج دریافت می‌کنند تا به باربری‌ها بار تحویل دهند.

زارع بابیان اینکه اقدامات خوبی در راستای مسائل بهداشتی باربری، فضای سبز، پارکینگ و ... صورت گرفته است، گفت: هنوز مشکلات پابرجا بوده و جای کار وجود داشته و تلاش‌ها باید بیشتر شود؛ لیکن در مواردی اعم از بیمه رانندگان، تعرفه، ضعف عملکرد شرکت خودگردان و عدم شناخت صاحبان و مدیرعاملان باربری‌ها و ... روبرو هستیم.

این مقام مسئول با اعلام اینکه به دلیل مشکلات اقتصادی و به صرفه نبودن رانندگی، سالانه هزار ناوگان استان در حال کاهش است، اذعان کرد: به دلیل فرسودگی ناوگان‌ها با این روند نزولی مواجه هستیم، درحالی‌که برای جلوگیری از ورشکستگی کارخانه‌ها وام‌های کم‌بهره در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؛ لیکن وام‌هایی با سود زیاد برای حمل‌ونقل در نظر گرفته‌شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح اسقاط خودروهای فرسوده، گفت: با شرایط در نظر گرفته‌شده و با محاسباتی که صورت می‌گیرد به این نتیجه می‌رسیم که این 9 درصد به 20 الی 25 درصد خواهد رسید و بیان 9 درصد فرمالیته است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان بابیان توجه کمتر دولتمردان به حمل‌ونقل جاده‌ای در مقابل حمل‌ونقل ریلی، اظهار داشت: در حال حاضر پیگیر وام‌های خوداشتغالی هستیم و امیدواریم مسئولین ذی‌ربط در تسریع روند دریافت وام، یاری‌رسان این عرصه اقتصادی باشند.

زارع با اشاره به قرارداد وابستگی، یادآور شد: بر اساس این قرارداد راننده با ماشین خود باید تحت پوشش گاراژ قرار گیرند که این مورد لزومی ندارد؛ به‌صراحت می‌توان گفت در کل 57 باربری وجود داشته که تنها 10 مورد بار داشته و باربری‌هایی وجود دارد که در ماه تنها یک الی دو بارنامه دارند و بلاتکلیف بوده و با مشکل روبرو هستند.

این مقام مسئول در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل، اعلام کرد: درصورتی‌که وام چهار درصد به رانندگان اختصاص داده شود، مطمئناً ناوگان حمل‌ونقلی استان با روند خوبی نوسازی خواهد شد.

وی با عنوان اینکه حمل‌ونقل جاده‌ای به فراموشی سپرده‌شده است، اذعان کرد: مدیران استان به خود افتخار می‌کنند که 80 درصد از حمل‌ونقل ریلی در استان قرار دارد؛ این در حالی است که بارها را در جاده نمی‌آورند و حمل‌ونقل جاده‌ای به فراموشی سپرده‌شده است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان استان با اشاره به عدم رسوب بار در سالن اعلانات، یادآور شد: در حال حاضر هیچ‌گونه رسوب باری را نداریم؛ درحالی‌که زمانی می‌توان راننده را در جاده فرستاد که کرایه‌ها روند خوبی داشته باشند و کفاف زندگی رانندگان را بدهد.

زارع در خصوص عدم بومی‌گرایی پایانه، تأکید کرد: با توجه به اعتراضات صورت گرفته در خصوص بوم گرایی، هیچ‌گونه اقدامی در این راستا صورت نگرفته است؛ درحالی‌که تمامی پایانه‌ها در کل استان‌ها اعم از بندرعباس پیرو روند بوم گرایی هستند.

این مقام مسئول با اشاره به سنگین شدن بارها و وجود ناوگان فرسوده در استان، افزود: صاحبان بار با در نظر گرفتن صرفه‌های اقتصادی بار را سنگین اعلام کرده؛ لذا با شرایط ناوگانی موجود و فرسودگی‌های ایجادشده شاهد سرویس‌دهی ضعیف و معطلی رانندگان در پایانه‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نرده‌کشی‌های صورت گرفته در بلوار خرده بار، تعبیه لوله آتش‌نشانی، تخصیص پارکینگ، تعویض لوله‌های آب‌رسانی فرسوده و افزایش امنیت و بهداشت پایانه بار نسبت به گذشته اشاره کرد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن رانندگان استان در رابطه با طرح سوخت بر اساس پیمایش، تصریح کرد: رانندگان از روند موجود راضی نیستند و با توجه به اینکه در حمل‌ونقل‌هایی که صورت می‌گیرد رانندگان یکسرخالی برمی‌گردند؛ لذا این طرح جوابگو نخواهد بود.

زارع با عنوان اینکه بار وجود دارد، گفت: بار وجود داشته؛ لذا بر اساس کمیسیون‌هایی که زیاد گرفته می‌شود و همچنین بی‌نوبتی‌هایی که در بندرعباس صورت می‌گیرد موجب ایجاد وضعیت نابسامان شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اصلاح حوزه جغرافیایی، خاطرنشان کرد: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل استان با برداشتن این حوزه‌ها یکی از دغدغه‌های موجود را رفع کرده و تا حدودی در سامان یافتن حمل‌ونقل مؤثر بوده است که باعث اعلام بارشده و به‌موجب آن نرخ و تعرفه قانونی تعیین می‌شود.

وی در خصوص مباحث مالیاتی، عنوان کرد: درگذشته از ماشین‌های با کارکرد پایین و شریکی مالیات دریافت نمی‌شده است؛ لذا در قانون جدید مالیات گرفته می‌شود و در این رابطه باید توجه داشت که مالیات حق دولت است اما باید به ازای آن خدماتی نیز ارائه شود.






آخرین اخبار آخرین اخبار