Navigation Navigation

محتوا محتوا

یزد در انتظار تحقق وعده های انتخاباتی؛

سهم یزد از وعده ایجاد اشتغال چه خواهد شد؟


ایجاد سالیانه 950 هزار شغل از تکالیف دولت در راستای برنامه ششم توسعه بوده که دولت دوازدهم مکلف به اجرا و عملیاتی کردن آن است. استان یزد با دارا بودن ظرفیت های بسیار می تواند سهم خوبی از تحقق این وعده داشته باشد.

به گزارش یزدامروز به نقل از یزد رسا؛ ایجاد سالیانه 950 هزار شغل از تکالیف دولت در راستای برنامه ششم توسعه است که دولت دوازدهم مکلف به اجرا و عملیاتی کردن آن است.  روحانی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نیز بر عمل به این وعده تاکید کرده بود.حالا بعد از اتمام کارزار انتخاباتی زمان عمل به وعده ها فرا رسیده است.

استان یزد با دارا بودن معادن فراوان، کارخانجات متعدد، نیروی کار متخصص و زیر ساخت های لازم ظرفیت های ایجاد اشتغال بسیاری دارد، همین امر دلیل مهاجرت نیروی کار از سایر نقاط ایران به این استان بوده، از طرفی با ثبت بافت تاریخی یزد به عنوان شهر جهانی زمینه برای توسعه گردشگری نیز افزایش یافته است.

با این وجود در حال حاضر وضعیت اشتغال در استان یزد چندان مطلوب نبوده و هر از گاهی شاهد تجمع و تحصن کارگران بیکار شده در جای جای نقاط استان هستیم.

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار از بازار کار کشور، نرخ بیکاری استان یزد در فصل بهار امسال به 13.2 رسیده و یزد در جایگاه دوازدهمین استان با بیشترین نرخ بیکاری قرار گرفته است. این میزان برای استان یزد در همین مدت 0.6 درصد از میانگین کشوری بالاتر رفته است.

بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز از دیگر نکات تاسف برانگیز این آمار است. استان یزد نیز با سابقه 23 سال برتری در آزمون سراسری کشور متاسفانه با معضل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است.

بر اساس آمارهای رسمی، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی استان یزد سال 92، در آغاز دولت یازدهم با داشتن نزدیک به 7 هزار فارغ التحصیل بیکار 10/9 درصدی بوده و در جایگاه پنجم کشوری از نظر کمترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان قرار داشته است؛ اما در سال 94 با افزایش بیش از 10 هزار نفر در تعداد فارغ التحصیلان بیکار، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان به 18/1 درصد رسیده و  در جمع 20 استان کشور با بیشترین نرخ بیکاری فارغ التحصیلان قرار گرفته است.

همچنین در سال 94 از حدود بیش از 163 هزار نفر جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا در حال تحصیل در استان یزد، متاسفانه حدود 68 هزار نفر معادل 41/6 درصد غیرفعال می‌باشند به عبارت دیگر هیچ نقشی در بازار کار ندارند؛ به عقیده بسیاری از کارشناسان وضعیت بد بازار کار آن‌ها را از یافتن شغل ناامید کرده است.

 

یزد در انتظار تحقق وعده های انتخاباتی

با توجه به آغاز کار دولت جدید انتظار می رود عمل به وعده های انتخاباتی از جمله تحقق 950 هزار شغل در سال در دستور کار قرار بگیرد. در این میان نقش نمایندگان و مسئولان ارشد استان برای تحقق این وعده انکار ناپذیر است.

خوب است مسئولین استان مشخص کنند سهم یزد از 950 هزار شغل سالانه به چه میزان بوده و آیا مردم استان شاهد اقدامی عملی برای تحقق این وعده خواهند بود یا خیر!
 






آخرین اخبار آخرین اخبار