Navigation Navigation

محتوا محتوا

یک کارشناس مذهبی:

معیارهای ازدواج باید درجه‌بندی شود / ایمان معیار درجه یک ازدواج


یکی از کارشناسان مذهبی یزد با تاکید بر اینکه معیارهای ازدواج باید درجه‌بندی شود، گفت: ایمان، اعتقادات، علاقمندی‌های فرد و ... همه از معیارهای ازدواج است اما ایمان و اعتقادات از معیارهای درجه اول به شمار می‌رود.

به گزارش یزد امـــــروز، مهدیه امینی، عصر امروز در جمع اعضای هیئت دانش‌آموزی مهدی فاطمه (عج) درباره موضوع ازدواج به تفسیر ازدواج‌های موفق تاریخ اسلام پرداخت و اظهار داشت: ازدواج بزرگان دین بهترین و اصلی‌ترین الگو برای خانواده‌ها باشد.

وی با بیان اینکه انجام یک ازدواج خوب، نیازمند تحلیل، بررسی، توجه به الگو و سنجش معیارهای طرفین است، افزود: یک ازدواج خوب، حاصل یک انتخاب خوب و آگاهانه است.

امینی با اشاره به اینکه بسیاری از دختران و پسران جوان به دنبال خوشبختی و انجام کاری برای تحقق این هدف هستند، بیان کرد: برای خوشبختی باید قدم‌هایی در زندگی برداشته شود که این قدم‌ها در واقع اصل و اساس شکل‌گیری زندگی است و در نخستین قدم باید انتخابی صحیح و آگاهانه داشت.

کارشناس گفتمان‌های دینی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد با بیان اینکه در ازدواج موفق باید ابتدا شخص انتخاب خود را انجام دهد و سپس به انتخاب دیگری فکر کند، افزود: باید ابتدا خود و خواسته‌های خود را بشناسیم و هدف از ازدواج را برای خود مشخص کرده و خواسته‌هایی که از طرف مقابل داریم را بدانیم تا بتوانیم انتخاب درستی داشته باشیم.

امینی با بیان اینکه هر فردی برای ازدواج، معیارهای خاص خود را دارد، عنوان کرد: برخی از این معیارها بسیار مهم و حائز اهمیت است و برخی دیگر چندان حائز اهمیت نیستند به همین دلیل معیارهای ازدواج باید اولویت‌بندی و درجه‌بندی شود.

وی با بیان اینکه برخی معیارها باید توسط خود شخص مورد بررسی قرار گیرد و برخی دیگر توسط خانواده، خاطرنشان کرد: برخی خانواده‌ها به نکات مهم توجه چندانی نشان نمی‌دهند و برخی موارد که نیازمند توجه زیادی نیست را در اولویت قرار می‌دهند و بر روی آن پافشاری می‌کنند.

امینی با تاکید بر اینکه معیارها باید درجه‌بندی شوند، تصریح کرد: ازدواج موفق ازدواجی است که در درجه‌بندی معیارها، ایمان و اعتقادات مذهبی فرد، در درجه اول قرار داشته باشد.

وی عنوان کرد: ویژگی‌هایی که فرد علاقمند است تا همسرش از آنها برخوردار باشد، در درجه‌بندی دوم قرار می‌گیرند و گرچه باید مطرح شوند اما نباید زودتر از ایمان و اعتقادات به آن پرداخته شود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در تحقیقات مواردی باید مورد توجه قرار گیرد که بعدها ممکن است در زندگی مشترک مسئله‌ساز باشد، افزود: بعد از ایمان و اعتقادات مذهبی، لازم است خانواده‌ها از شاخص‌های اخلاقی نظیر با حوصله بودن، خوش خلقی، پختگی، متانت و وقار و ... اطمینان حاصل کنند.

وی تصریح کرد: خانواده‌ها توجه داشته باشند که تحقیقات نباید تنها در دایره خانواده فرد خلاصه شود زیرا خانواده و فامیل گاهی با احساسات اظهارنظر می‌کنند بنابراین محل کار و تحصیل و محل زندگی از مهم‌ترین منابعی است که خانواده‌ها می‌توانند برای تحقیق به آن مراجعه کنند.

امینی خاطرنشان کرد: بعد از همه این مراحل، توکل به خدا و ائمه اطهار (ع) باید سرلوحه کار زوج‌های جوان باشد و با امید و توکل وارد زندگی مشترک شوند و خوشبختی را از خداوند متعال طلب کنند.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به خوشبختی باید در زندگی مشترک الگوهایی که در منابع دینی ما به آنها اشاره شده است، تأسی کرد و زوجین هر دو باید به دنبال یافتن نقاط مشترک در بین خود باشند.

 

منبع:فارس






آخرین اخبار آخرین اخبار