Navigation Navigation

محتوا محتوا

ريیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش یزد:

«آسیب های فضای مجازی» بیشتر از هر چیز دیگر دانش آموزان یزدی را تهدید می کند


ريیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد آسیب‌ فضای مجازی را از مهمترین آسیب‌هایی اجتماعی در بین دانش آموزان دانست و اظهار داشت: استفاده بی‌رویه دانش‌آموزان از فضای مجازی و نرم‌افزارهای پیام رسان مانند تلگرام و اینستاگرام به یکی از معضلات اصلی خانواده ها تبدیل شده است.

محمدعلي شایق در گفتگو با خبرنگار یزدامروز؛ آسیب‌ فضای مجازی را از مهمترین آسیب‌هایی اجتماعی در بین دانش آموزان دانست و اظهار داشت: استفاده بی‌رویه دانش‌آموزان  از فضای مجازی و نرم‌افزارهای پیام رسان مانند تلگرام و اینستاگرام به یکی از معضلات اصلی خانواده ها تبدیل شده است.

شایق در خصوص تبعات منفی دسترسی و استفاده نابه جا از فضای مجازی گفت: استفاده ناصحیح از پیام رسان ها و نرم افزارها موجب آسیب های اخلاقی ، فکری و اجتماعی در میان دانش آموزان می شود که حداقل آن تاثیر نامطلوب بر تحصیل آن ها است.

نقش اصلی خانواده‌ها در مدیریت دسترسی به فضای مجازی

وی اظهار داشت: ورود تلفن همراه توسط دانش‌آموزان به مدرسه مدیریت  و از آن جلوگیری می‌شود اما خارج از مدرسه تلفن همراه و استفاده از فضای مجازی در دسترس اکثر دانش آموزان قرار دارد و حتی خود والدین از این موضوع گله مند هستند و ابراز نگرانی می کنند با این حال این خود خانواده‌ها هستند نقش اصلی را در مدیریت دانش‌آموزان در استفاده از اینترنت و فضای مجازی را بر عهده دارند.

شایق ادامه داد: خانواده ها برای حل مشکل دانش اموز خود در استفاده بیش از حد از فضای مجازی به مدارس مراجعه می کنند که در این میان مسئولین مدرسه نیز تا جایی که قانون اجازه می دهد و مشکلی برای دانش آموز به وجود نیاید مداخلات آموزشی را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در  دو ماه ابتدایی شروع سال تحصیلی و پس از تعطیلات نوروز بیشترین شکایت والدین از دانش آموزان به دلیل استفاده بی‌روسیه از تلفن همراه و فضای مجازی وجود دارد که تبعاتش را در مدارس داریم و مشاورین و سایر کادر مدارس بیشترین وقت و انرژی خود را برای حل این مشکل می گذارند.

اجرای 32 طرح در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان یزد

شایق در خصوص اقدامات آموزش و پرورش در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بین دانش آموزان گفت: برای پیشگیری از آسیب های فرهنگی و اجتماعی در میان نسل جوان در مدارس طرح ها و اقدامات متعددی با مشارکت ارگان‌های مختلف در مدارس در حال اجرا و پیگیری است و سعی می شود تا تمام گروه های درگیر اعم از معلمان، دانش اموزان و والدین تحت آموزش‌های لازم قرار گیرند.

وی اظهار داشت: حدود 32 طرح در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در استان در حال انجام است که بیش از 20 طرح توسط خود آموزش و پرورش انجام می شود و مابقی نیز توسط سازمان‌های بهزیستی، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، نیروی انتظامی، استانداری و ... در حال انجام است.

ريیس اداره پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش یزد با تاکید بر آن که اقدامات در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش به معنای وسیع در حال انجام است خاطرنشان کرد: تمام این اقدامات در قالب طرح‌های فرهنگی است و نکته بسیار مهم آن است که برای دیدن خروجی این طرح ها باید صبور بود به این معنی که آموزش‌ها بلند مدت  و زمان بر است و نباید سریع انتظار خروجی ان را داشت.

تحصیل 251 هزار دانش‌آموز در استان یزد

شایق با بیان این که 251 هزار دانش آموز در استان یزد تحصیل می کنند اظهار داشت: هر چند اقدامات بسیار خوبی در حال انجام است اما با توجه به گستردگی جامعه هدف و اهمیت موضوع باز هم نیاز به کار بیشتری است.

پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیازمند یک نهضت فرادستگاهی

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید یک نهضت فرهنگی و فرادستگاهی وجود داشته باشد. شاید اقداماتی خارج از توان و وظایف یک دستگاه باشد از این رو باید از نهادهای مختلف استفاده شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

شایق تاکید کرد: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی باید مردم نیز پای کار بیایند چرا که مقابله و پیشگیری از این آسیب‌ها از توان و نیرو فقط مراجع قضایی و دستگاه ای دولتی خارج است این در حالی است که باید به مرحله‌ای برسیم که همه از هم مراقبت و محافظت کنیم.

این مقام مسئول با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی گفت: در صورتی می توان از بروز آسیب‌های اجتماعی پیشگیری کرد که مردم و دستگاه های دولتی در کنار یکدیگر قرار گیرند و در این زمینه فرهنگ‌سازی شود.

انتهای پیام/ق

 

 






آخرین اخبار آخرین اخبار