Navigation Navigation

محتوا محتوا

تحریم های کاتسا از نگاهی عمیق تر؛

«کاتسا» از تحریم های هوشمند با ساختار شبکه‌ای است/ورود کنشگران جدید بین المللی؛ چاره ایستادگی مقابل تحریم‌ها


عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد با اشاره به تصویب تحریم کاتسا گفت: این تحریم ها قطعاً نقض برجام است چرا که قرار بر این بود که با حل مساله هسته ای و یا به ادعای آنها دسترسی ایران به سلاح کشتار جمعی همه تحریم ها لغو شود.

به گزارش یزدامروز؛ کارشناس مسائل سیاسی در یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد رسا؛ با اشاره به اعمال تحریم های کاتسا علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: تحریم ها طبق تعریف غربی ها به دو دسته هوشمند و کلاسیک تقسیم می شوند. در این تعریف تحریم کلاسیک کل جامعه و تحریم های هوشمند به صورت هدفمند افراد خاصی را هدف قرار می دهد. در واقع می خواهند بگویند وجهه مشروعیتی این تحریم ها بالاست و ما افراد و جامعه را از هم متمایز کرده ایم و بیشتر هدف حکام هستند.

دکتر ابراهیم طاهری بیان داشت: تحریم جدید کاتسا در ردیف تحریم های جدید و هوشمند قرار می گیرد، که اگر چه ادعا می شود هدف آن تنها حکام هستند اما آثار این تحریم ها خیلی گسترده تر از تحریم های کلاسیک است. در واقع آنها فقط با این رویکرد و با این عوض کردن اسم به دنبال این بودند که وجهه بین المللی خود را بالا ببرند.

وی گفت: تحریم کاتسا به معنی «مقابله با اقدامات مخرب کشورهای تهدید کننده امنیت آمریکا» است و  می تواند در سه سطح تعریف بشود. یک سطح در عرصه داخلی کشورها و مرتبط با حقوق بشر و به ادعای آمریکا نقض حقوق بشر و تناقض با با مبانی لیبرالیسم است.در سطح دیگر یک بخش از تحریم ها  مرتبط با انجام اقدامات تروریستی است که مدعی اند که یک سری از کشورها هستند که با حمایت و ترویج تروریسم اقدامات ضد امنیت ملی آمریکا انجام می دهند. و در سطح دیگر یک سری از تحربم ها در رابطه با بحث های موشکی متمرکز است.

«کاتسا» در ردیف تحریم های هوشمند با ساختار شبکه‌ای است

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد تاکید کرد: تحریم های کاتسا، تحریم های هوشمندی است که ساختار شبکه ای دارد. یک نهاد یا گروه مشخص می شود و هر کس با این نهاد ارتباط و همکاری داشته باشد نیز به لیست سیاه افزوده می شود. درست مثل یک هرم، که تمام شرکت های مرتبط با راس هرم نیز تحریم می شوند. قبلاً تحریم ارز و دلار مطرح بود اما در قالب جدید خود شرکت ها و نهادها در لیست سیاه قرار می گیرند و در آینده باید مورد بازخواست قرار گیرند.

وی بیان داشت: این تحریم ها قطعاً نقض برجام است چرا که قرار بر این بود که با حل مساله هسته ای و یا به ادعای آنها دسترسی ایران به سلاح کشتار جمعی همه تحریم ها لغو شود. اما امروز شاهد هستیم دامنه این تحریم ها روز به روز گسترده تر می شود و با این رویکرد هم روح و هم جسم برجام نقض شده است.

طاهری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که فکر می کنیم اگر در داخل به دنبال تغییر رفتار باشیم رفتار نظام بین الملل هم با ما تغییر می کند، اما این اتفاق هرگز نمی افتد. فقط هم مساله برجام نیست اصلا در 400 سال اخیر هر قطعنامه و عهدنامه ای که امضا شده از سوی طرف مقابل نقض شده است. یا مثلا در دوران اخیر نسبت به قاجار و مصدق هم شاهد این ها بودیم. قرار نیست رفتار نظام بین الملل با ما عوض شود، آنها تنها از تغییر رفتار ما برای عقب راندن ما و تغییر هویت انقلابی ما استفاده می کنند. امروز تروریسم، فردا حقوق بشر مطرح می شود، این ها هم حل شود مساله دیگری را علم می کنند.

وی اضافه کرد: این چالش، چالشی هویتی، هستی شناسی بین ایران و غرب است، عقب نشینی ما تاثیری ندارد. چون این ها با ماهیت وجود کشور قدرتمندی در جهان اسلام مشکل دارند. آنها کشور ضعیف در حد قاجار می خواهند تا ابزار دست آنها باشد و از طریق سفارتخانه های خود بتوانند آن را کنترل کنند.

طاهری گفت: این که رفتار ما تغییر کرده ولی رفتار نظام بین المللی تغییری نکرده باید حامل پیام روشنی برای کنش گران ما باشد و لذا باید امیدوار بود با تغییر اداراکات از این به بعد یک تغییر رفتار را در این حوزه شاهد باشیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه یزد گفت: باید ادارکات نسبت به آینده را تغییر بدهیم و بدانیم این جنگ یک جنگ هستی شناختی است. اگر از هویت انقلابی، حمایت از گروه های مقاومت، پیگیری منافع ملت دست برداریم اگر مثل عربستان و بقیه کشورهای منطقه ابزار دست قدرت های جهانی شدیم، غرب نگاهش نسبت به ما تغییر می کند ولی تا زمانی که گفتمان مقاومت و حق طلبی را دنبال می کنیم این اتفاق نمی افتد. بنابراین باید در آینده نسبت به اداراکاتمان از غرب تغییر و تحولاتی بدهیم.

ورود کنشگران جدید در عرصه بین الملل راه مقابله با این تحریم‌ها

وی افزود: همچنین برای مقابله با این تحریم ها باید سعی کنیم با کنشگران جدیدی که در عرصه بین الملل شکل گرفته اند وارد یک رابطه راهبردی شویم. یعنی ما کشورهای مخالف وضع موجود نظام بین الملل را کنار خودمان قرار دهیم. خوشبختانه در ارتباط با روسیه این اتفاق در حال وقوع است. رابطه ما با روسیه شاید به مرحله اتحاد راهبردی نرسیده ولی در حال حاضر یک همکار راهبردی برای روس ها هستیم. در سطح منطقه ای هم اگر بتوانیم ترکیه و یا کشورهای بقیه نقاط منطقه که از وضع کنونی ناراضی هستند مثلاً قطر را کنار خود نگه داریم، این رویه می تواند موفقیت آمیز باشد. به ویژه اینکه نگاه چین هم به ما مثبت است. لذا باید مبنای روابط آینده را به جای این که غرب تعریف کنیم شرق عالم قرار بدهیم،  ضمن اینکه باید از دادن بهانه به دست اروپایی ها و آرمریکایی ها خودداری کنیم.

 

 






آخرین اخبار آخرین اخبار